ورزش

استقلال- پرسپولیس؛ جنگ در یک گوشه استادیوم!

آنچه در این دربی رخ می‌دهد؛

جناح راست پرسپولیس و چپ استقلال احتمالا سرنوشت دربی فردا عصر را رقم خواهند زد.

به گزارش “ورزش سه”، فرهاد مجیدی در موقعیت برنده به دربی رسیده و حتی یک تساوی هم برای او نتیجه‌ای خوشایند خواهد بود. اما یحیی و تیمش چاره ای جز کسب پیروزی برای حفظ شانس قهرمانی خود ندارند و این یعنی پرسپولیس منطقا در نیمه اول تلاش زیادی برای گلزنی خواهد داشت. اشتباهات فردی، گل به خودی، اخراج غیرمنتظره، خطای داوری و … مواردی از این دست به کنار، دربی فردا احتمالا مسیر ذیل را طی خواهد کرد.

یک- یحیی گل محمدی در فصل جاری تیمی ساخته که تمام راه های گلزنی خود را به حرکت از کناره ها و تکیه بر وینگرهای باکیفیت خود محدود کرده است. عدم در اختیار داشتن بازیکن پست شماره 10 و پشت مهاجم، باعث شده قرمزپوشان اغلب شانس خود را برای گلزنی از مسیر خلق مثلث در جناحین و به خصوص سمت راست امتحان کنند و حالا فرهاد مجیدی تقریبا می داند برای جلوگیری از به گل رسیدن حریف باید چه منافذی را مسدود کند؛ اما نکته مهم موفق شدن به انجام این کار برای سرمربی جوان استقلال است.

دو- استقلال احتمالا با توجه به اصرار و در واقع محکوم بودن پرسپولیس به کشیدن بازی به کناره ها و تکیه بر روی ارسال وینگرهای خود، باید از سیستم 2-5-3 یا 1-2-4-3 در دربی استفاده کند و این یعنی باید محمد دانشگر به این دیدار برسد که احتمالا هم می رسد. عارف غلامی به شکل غیرمنتظره ای بعد از بازگشت از مصدومیت در مرز آمادگی قرار دارد و سیستم سه دفاعه استقلال مهم ترین نقطه قوت این تیم برای مقابله با وینگرهای ترسناک تیم یحیی گل محمدی خواهد بود.

سه- غیبت متوالی مدافعان استقلال در هفته های اخیر، فرهاد مجیدی را مجبور به تغییر سیستم کرد و به نظر می رسد او در دیدار مقابل نفت آبادان در حمله از سیستم 3-3-4 استفاده کرد و البته موفق هم بود، اما آزمون های دشواری در ادامه فصل در انتظار استقلال است. اما در صورت حضور عارف، داسیلوا و دانشگر، استقلال از ابزار لازم برای مقابله با ستاره های پرسپولیس برخوردار است و البته می تواند از نقطه ضعف این تیم مبنی بر تلاش برای کسب پیروزی استفاده کند. نقطه ضعف؟ بله.

چهار- با میل بالای رامین رضاییان برای حضور در حملات و نقش آفرینی در گلزنی، جناح چپ استقلال روز دشواری خواهد داشت. تخصص پرسپولیس در تشکیل مثلث در جناحین، دور زدن خط دفاعی و ارسال به بیرون، احتمالا جدی ترین اقدام های این تیم برای گلزنی را شامل خواهد شد، اما ممکن است پشت وینگرهای این تیم و البته رامین نیز خالی شده و بهترین فرصت برای ضدحملات استقلال مهیا شود. در واقع میزان ریسک پذیری یحیی گل محمدی احتمالا با رقم خوردن نتیجه دربی رابطه مستقیم خواهد داشت.

پنج- اما راه گلزنی استقلال؛ احتمالا فرهاد مجیدی از بازیکنان تیمش پرس شدید و وادار به اشتباه کردن بازیکنان رقیب را می‌خواهد. استقلال در این فصل ثابت کرده استاد بازپس گیری توپ، ارسال پاس های عمودی و ساختن ضدحملات سریع است. گل این تیم در دیدار دشوار و گره خورده تراکتور از همین مسیر به ثمر رسید. حالا گل مس رفسنجان به پرسپولیس  را به خاطر بیاورید. مطابق انتظار اضافه شدن مدافع راست به حملات و یک لو رفتن توپ در میانه میدان توسط بازیکن دیگر. استقلال به قدری در ضدحملات تخصص پیدا کرده که بعید است از چنین شانس هایی به راحتی بگذرد و این یعنی الزام هافبک های پرسپولیس به دقت بالا و از دست ندادن توپ در موقعیت حمله.

شش- ستاره تاثیرگذار و مهم استقلال در این دربی می تواند امیر حسین حسین زاده لقب گیرد. حتی با بررسی دقیق سبک بازی استقلال نیز نمی توان متوجه شد حسین زاده دقیقا در چه پستی بازی می کند. چیزی بین وینگر و مهاجم سایه، از این ستاره جوان استقلال مهره ای ارزشمند و تاثیرگذار ساخته که در همین چند هفته اخیر گل های سه امتیازی مهمی برابر تراکتور و نفت به ثمر رسانده است. مدافعان شاید کمی کُند پرسپولیس روز دشواری برابر این ستاره جوان خواهند داشت.

هفت- اما رامین رضاییان در پرسپولیس می تواند ستاره و مهره تعیین کننده این دربی باشد. یحیی از او انتظار دوندگی بالا و هم وظیفه اضافه شدن به حمله و ارسال های دقیق، و هم بازگشت سریع به خط دفاعی و جلوگیری از نفوذ جعفر سلمانی را خواهد داشت. در صورت ارائه نمایشی شاید بالاتر از استاندارد و انجام هر دو وظیفه، رامین فرصت دارد نقش مهمی در پیروزی مهم و احتمالی قرمزپوشان در دربی ایفا کند.

هشت- با فاصله شش امتیاز رسیدن آبی‌پوشان به دربی باعث می شود یک تساوی نیز نتیجه خوبی برای استقلال محسوب شود و حتی شکست نیز فاصله قابل قبولی بین این تیم و جدی ترین رقیب خود ایجاد می‌کند. در واقع این شش امتیاز یعنی پرسپولیس برای کسب پیروزی تحت فشار خواهد بود و امکان ریسک و اشتباه کردن برای این تیم بر همین اساس بالاتر خواهد رفت. این دقیقا همان چیزی است که فرهاد مجیدی به دنبالش بود و با برتری مقابل نفت به آن رسید.

نه- 21 سال پیش و در دربی پنج اسفند 79 تقریبا مشابه همین شرایط بین دو تیم حاکم بود. پرسپولیس پنج امتیاز از استقلال عقب بود و در اواخر آخرین دوره لیگ آزادگان چاره ای جز کسب پیروزی نداشت. این فشار مضاعف باعث رقم خوردن بدترین روز علی کریمی و فرصت سوزی‌های پیاپی شد. استقلال در اواخر مسابقه از میل شدید حریف به گلزنی و استرس بالای تیم علی پروین نهایت بهره را برده و با یک ضدحمله سریع توسط علیرضا اکبرپور به گل رسید تا در همین صحنه قهرمانی خود را قطعی سازد. البته فرهاد مهر ماه همان سال و بعد از آتش‌بازی مقابل الوحده برای دومین بار از استقلال جدا شده و برای هفت سال راهی امارات شد. یحیی نیز دو سال قبل پرسپولیس را به مقصد اهواز ترک کرده بود.

ده- این سناریوی مدنظر فرهاد در این دربی است. احتمالا فوتبالی واکنشی در نیمه اول و بسته نگه داشتن دروازه- در نیمه دوم نیز استفاده از خستگی و فشار روی پرسپولیس و دل بستن به ضدحملات. چاره یحیی؟ تلاش برای گلزنی در نیمه اول و این یعنی بالاترین میزان دقت از سوی ستاره های این تیم. فرهاد در موقعیت برنده به این دربی رسید، اما یحیی می تواند فردا شب پرسپولیس را دوباره به کورس قهرمانی برگرداند.

آریا فاطمی مقدم

ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا