ورزش

افشاردوست: مشکل اینجاست که باید انگلیسی حرف بزنیم تا آقایان باورمان کنند!


مربی سابق تیم ملی والیبال گفت: آیا واقعا رونالدو دیوانه است؟ فقط مشکل اینجاست که همین جملات را باید به زبان انگلیسی به بازیکنان بگوییم تا تاثیرگذار باشد.

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد عملکرد تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا، شکست مقابل ژاپن و کسب عنوان نایب قهرمانی در ارومیه، اظهار داشت: این دوره از مسابقات تنها یک مسابقه سخت برای والیبال ایران داشت که آن را هم باختیم. ما خیلی وقت است که به ژاپن باخته‌ایم و هرچه داد می‌زنیم کسی صدای ما را نمی‌شنود. شک ندارم که آقایان به حرف من می‌رسند. من 2-3 سال پیش اعلام کردم که ژاپن خیلی پیشرفت کرده و مصاحبه‌های من موجود است. بارها اعلام خطر کردم و گفتم این ژاپن برای ما دردسرساز خواهد شد.

* باید انگلیسی حرف بزنیم تا آقایان باورمان کنند

وی ادامه داد: فینال باشگاه‌های آسیا که بین تیم‌های سانتوری ژاپن و پیکان تهران برگزار شد را به یاد دارید؟ ژاپن بازیکن ملی‌پوش نداشت، اما پیکان سعید معروف، سید محمد موسوی، نیمیر عبدالعزیز و اروین انگاپت را در ترکیب خود داشت. آن بازی در نهایت با نتیجه 3 بر 2 به سود پیکان تمام شد. بعد از مسابقات مصاحبه کردم و گفتم که ژاپن درحال خطرناک شدن است؛ آنها بدون ملی‌پوشان خود در تهران با نتیجه 3 بر 2 باختند. اگر این حرف‌ها را به زبان انگلیسی بزنم همه خوش‌شان می‌آید، اما وقتی فارسی می‌گوییم کسی توجه نمی‌کند.

* چین هم در حال خطرناک شدن است

مربی سابق تیم ملی والیبال گفت: از همین حالا می‌خواهم نکته دیگری را بگویم. تیم ملی والیبال چین هم مانند ژاپن در حال خطرناک شدن است. ما امسال با تیم دوم چین بازی کردیم و توانستیم آنها را شکست دهیم. تیم اصلی آنها را باید در بازی‌های آسیایی دید. ترکیب تیم اول و دوم چین در بازی‌های آسیایی بسیار خطرناک است. ممکن است بازهم آنها را شکست دهیم، اما تا 2 سال آینده آنها هم بسیار زهردار خواهند شد. 

* انتظار داشتیم ایران قهرمان شود، اما نباید نایب قهرمانی را هم زیر سوال برد

افشاردوست ادامه داد: در مجموع کسب عنوان نایب قهرمانی را تبریک می‌گویم. به هر حال حریف ما تیمی بود که مدال برنز لیگ ملت‌ها را کسب کرده بود. فدراسیون، کادر فنی و بازیکنان بسیار تلاش کردند تا همه چیز ختم به خیر شود. همه دوست داشتند که ایران قهرمان شود، اما گاهی نمی‌شود. به هر حال مدال نقره هم ارزشمند است. ما حق خودمان را طلا می‌دانیم و نباید عنوان دومی را هم زیرسوال برد. همه انتظار داشتند که تیم ملی در سایه میزبانی و حمایت همه جانبه تماشاگران ارومیه‌ای بتواند ژاپن را شکست دهد، اما اینگونه نشد. این نتیجه دلایلی دارد که تقریباً حالا همه نسبت به آن آگاه هستند. سال‌ها است که می‌گوییم والیبال ایران در سرویس زدن و دریافت اول در امتیازهای بالا دچار مشکل است. حالا شاید برخی‌ها مدعی شوند که دریافت ایران در مجموع خوب بوده است؛ بله، من هم این موضوع را قبول دارم، اما در امتیازهای 20 به بعد شرایط مساعد نبود. ما در توپ‌های برگشتی هم مشکلاتی داریم که نباید آنها را نادیده گرفت.

* تغییر تیم لزوماً به معنی جوانگرایی نیست

وی خاطرنشان کرد: در لیگ ملت‌ها در خاک ژاپن به این تیم باختیم و هزار جور طعنه و کنایه و فحش و ناسزا شنیدیم، اما این بار در خاک خودمان به آنها باختیم. این یعنی آنها مسیر درستی را انتخاب کرده‌اند و ما در مسیر خود سست هستیم. ما باید توان فنی لیگ خود را بالا ببریم. این کاری است که ژاپنی‌ها کرده‌اند و ما نباید عقب بمانیم. بحث تغییر تیم را هم نباید نادیده گرفت. تغییر تیم لزوماً جوانگرایی نیست. نمی‌گویم تیم ما جوان شده است؛ تیم ما تغییر کرده و نسبت به تیم قبلی کم تجربه‌ شده است. یعنی ما بازیکنی با سن 27-28 سال داریم که بازی‌های ملی کمی در کارنامه خود دارد. به این بازیکن نمی‌توان گفت جوان، اما می‌توان گفت کم تجربه. این تغییر و پوست‌اندازی در تیم ایران دقیقاً همزمان شده با وقتی که ژاپن این کار را کرده و حالا نتیجه‌اش را می‌گیرد. در آن مدتی که ژاپن چند سال به ما می‌باخت آنها در مسیر پوست‌اندازی بودند؛ همان مسیری که ما آن را آغاز کرده‌ایم. واقعیت این است که در شرایط کنونی ژاپنی‌ها از نظر فنی بهتر از ما هستند و در نتیجه ما باید تحمل و تامل کنیم.

* عدم آمادگی ذهنی باعث هدر رفتن فرصت‌ها می‌شود

افشاردوست در پاسخ به این سوال که زمانی خودتان هم در تیم ملی بودید و آن مقطع چقدر توانستید تغییر در تیم ملی ایجاد کنید، تصریح کرد: قبل از لیگ ملت‌ها که اردوها را شروع کردیم برای ما مشخص بود که چه مشکلاتی داریم. مثلاً ما به این نتیجه رسیدیم که در دریافت اول ضعف شدیدی داریم. بنابراین تمرینات خود را به سمتی بردیم که دریافت اول را زیاد تمرین می‌کردیم، اما بازهم در جریان مسابقات مشکل داشتیم. مثلا برای توپ‌های برگشتی هم خیلی تمرین کردیم، اما در جریان بازی‌ها بازهم به مشکل می‌خوردیم. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد یعنی ساختار مشکل دارد. بخشی دیگر از معضلات تیم مربوط به مسائل ذهنی است. شاید اگر این حرف‌ها را به زبان دیگری بگویم استقبال بیشتری از آنها شود. عدم آمادگی ذهنی در تیم باعث می‌شود تا ساده‌ترین توپ‌ها به راحتی از دست برود. کادر فنی باید با بازیکنان صحبت‌های انگیزشی کند؛ اگر این کار را هم بکنیم یک نفر پیدا می‌شود و می‌گوید که با «می‌رسیم، می‌رسیم به جایی نمی‌رسیم»!

* تیم ملی نگران باختن است

پیشکسوت والیبال ایران گفت: تیم ملی ما به شدت نگران باختن است و از شکست می‌ترسد. کادر فنی و بازیکنان آنقدر نگران باخت و فشارهای پس از آن هستند که کیفیت و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. بارها شاهد بودیم که مربیان به بازیکنان خود گفته‌اند شما با تمام توان بازی کنید و اگر باختید من مسؤولیت را برعهده خواهم گرفت. این جمله برای این است که فشار و استرس را از بازیکنان دور کنند. زمانی که من در تیم ملی حضور داشتم مهمترین وظیفه‌ام این بود که پلی میان بازیکنان و کادر فنی باشم. با بازیکنان درمورد موضوعات مختلف صحبت می‌کردم و دقیقاً همان زمان بازیکنی که اصلاً در تیم حضور نداشت صحبت‌های دیگری را مطرح کرد! 

* آیا رونالدو دیوانه است؟

وی افزود: وقتی با کریستیانو رونالدو صحبت می‌کنند و از وی می‌پرسند که چگونه توپ را شوت می‌زنی که اینقدر موفق هستی پاسخ می‌دهد که من در طول بازی با توپ حرف می‌زنم. حالا این حرف را به هر بازیکنی بگوییم تصور می‌کند که مربی‌اش دیوانه شده است. آیا واقعا رونالدو دیوانه است؟ فقط مشکل اینجاست که همین جملات را باید به زبان انگلیسی به بازیکنان بگوییم تا تاثیرگذار باشد. در کنار این موارد، بحث‌های فنی زیادی هم وجود دارد. ما در طول سال سمینار و دوره‌های زیادی برگزار می‌شود، اما چقدر این دوره‌ها بازرسی می‌شود؟ اگر از همین حالا اقدامی نکنیم تا چند سال آینده هم باید نگران تیم ملی باشیم. چرا تیم ما که پتانسیل خوبی دارد در امتیازهای بالا دچار مشکل می‌شود؟ این موضوعات باید ریشه‌یابی شود. عرف شده که ناکامی‌ها را به گردن یک یا چند نفر می‌اندازیم و می‌گوییم اگر این نفرات نباشد تیم ملی نتیجه می‌گیرد. حالا می‌بینیم که این اتفاق رخ نداد. 

* نمی‌دانم بابت تغییرات کسی به عطایی فشار آورده یا خیر

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: من در جریان لیگ ملت‌ها و زمانی که تیم در هلند بود از سمت خودم کناره‌گیری کردم و به فرانکفورت نرفتم. فقط برای گرفتن ویزای بازیکنان و اعضای کادر فنی 3 روز نخوابیدم و به تیم کمک کردم. پاول هم که رفت. اگر کسی به بهروز عطایی بابت این تغییرات در کادر فنی فشار آورده است من از آن اطلاعی ندارم. اگر اطلاعی داشتم قطعاً بیان می‌کردم و با آن فرد یا گروه برخورد هم می‌کردم، چون این کار به والیبال ضربه می‌زند. باید بپذیریم مواردی که می‌گفتیم نداریم و به همان دلیل در لیگ ملت‌ها نتیجه نگرفتیم را در قهرمانی آسیا داشتیم. یک سری بازیکن در لیگ ملت‌ها نداشتیم که در قهرمانی آسیا در کنار تیم بودند؛ بازیکنانی که در آن زمان گفته می‌شد اگر باشند می‌توانند به تیم کمک کنند، اما بازهم نشد. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد یعنی ما مشکل فنیِ ساختاری داریم. این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و نمی‌توان فقط شاخ و برگ آن را زیبا یا قطع کرد.

* نگاه ما در رده‌های پایه با تیم‌های توسعه یافته متفاوت است

افشاردوست درمورد اینکه اگر ما مشکل ساختاری داریم، پس چگونه در رده نوجوانان و جوانان قهرمان جهان می‌شویم، تصریح کرد: محمد وکیلی، سرمربی تیم ملی نوجوانان باید زمان زیادی صرف کند تا به برخی از بازیکنان پنجه و ساعد آموزش دهد، در حالی که آنها باید این کارها را در مینی والیبال یاد بگیرند. سطح مسابقات نوجوانان با جوانان و جوانان با بزرگسالان متفاوت است. ضمن اینکه نگاه سایر تیم‌ها به مسابقات رده‌های پایه مانند نگاه ما نیست. ما نگاه نتیجه‌گرایی داریم و اگر یک مربی نتواند عنوان قهرمانی را کسب کند می‌گوییم که باید برکنار شود، اما تیم‌های توسعه‌یافته اینگونه نگاه نمی‌کنند. آنها نیم نگاهی به مدال دارند، اما می‌خواهند بازیکنانی را داشته باشند که قابلیت تبدیل شدن به ستاره تیم ملی را داشته باشد. معیارهای انتخاب آنها متفاوت است. مگر آمریکا در رده‌های پایه همیشه قهرمان می‌شود که در رده بزرگسالان همیشه جز مدعیان است؟ 

* عطایی باید روی ذهن بازیکنان مسلط می‌شد

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی اگر جای عطایی بودید چه تصمیمی می‌گرفتید، اظهار داشت: واقعاً نمی‌دانم. اصلاً به این موضوع فکر نکرده‌ام. اگر من سرمربی تیم ملی بودم از ابتدای سال تا حالا کمی متفاوت‌تر روی ذهن بازیکنان مسلط می‌شدم. اعتقاد من این است که ذهن قوی ستاره‌ها می‌تواند تا 30 درصد جسم بازیکن را بالا بیاورد. بازیکنان ما توانایی فنی دارند و وقتی نمی‌توانند به نمایش بگذارند باید دلیلش را پیدا کنیم. بازیکن وزنه می‌زند و تمرین توپی هم می‌کند، اما نمی‌تواند ذهنش را مدیریت کند و به همین دلیل ممکن است در تمرینات فشار کمی به خودش وارد کند. هیچ بازیکن شاخصی در دنیا اینگونه نیست.

* توقع از عبادی‌پور بیشتر بود

افشاردوست درمورد «هو» شدن میلاد عبادی‌پور در شهر خودش، تصریح کرد: ما نتیجه‌گرا هستیم. چند سال پیش هم میلاد در لیگ ملت‌ها کم فروغ بودم و انتقادهای زیادی از وی شد. من خودم در آن زمان به شدت از وی به عنوان یک سرمایه ملی حمایت کردم. فارغ از اینکه میلاد درمورد من چه گفته است بازهم از او و تمام بازیکنان حمایت می‌کنم. هم میلاد و هم تمام بازیکنان باید تمرکزشان روی بالا بردن سطح کیفی خودشان باشد تا به تیم کمک کنند. من در یک ماه اخیر کنار تیم نبودم و میزان آمادگی میلاد را نمی‌دانم. فقط از طریق تلویزیون دیدم و به همین دلیل نمی‌توان درمورد شرایط او صحبت کنم، اما به نظر می‌رسید که چندان از نظر روحی و جسمی آماده نبود. توقع همه از میلاد عبادی‌پور به عنوان ستون تیم ملی بیشتر بود. رفتاری که تماشاگران در لحظات پایانی مسابقه از خود نشان دادند اصلاً قشنگ نبود. تیم ملی برای یک نفر نیست؛ نه برای عطایی است و نه برای نفرات قبلی و بعدی، بلکه تیم ملی برای همه است.

* ای کاش میلاد بجای مصاحبه علیه یک مربی، تمرکزش را بالا می‌برد

وی با بیان اینکه همیشه قرار نیست انگشت انتقاد را به سمت دیگران بگیریم، گاهی باید خودمان را هم ببینیم، ادامه داد: من فکر می‌کنم عبادی‌پور که پسر بسیار خوبی است و من هم او را بسیار دوست دارم باید بجای اینکه درمورد یک مربی یا پیشکسوتش در ورزش صحبت کند، بهتر بود تمرکزش را بالاتر می‌برد تا آماده‌تر در مسابقات حضور پیدا کند. ضمن اینکه توقع از میلاد خیلی بالا است، اما من آمادگی بالایی از وی ندیدم. فکر می‌کردم میلاد در این مسابقات بتواند برای تیم مفید باشد، اما فکر می‌کنم او نتوانست کمکی بکند. نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی رخ دهد، اما امیدوارم زودتر آماده شود و بتواند به تیم ملی کمک کند. درمورد کادر فنی هم باید ببینیم که عطایی چه انتظاری دارد و چه وظایفی به دستیارانش می‌دهد.نمی‌دانم عطایی از کادر فعلی تیم ملی رضایت دارد یا خیر. اگر او احساس نیاز می‌کند باید صادقانه نظرش را بگوید. فدراسیون خیلی راحت می‌تواند در این خصوص صحبت و مشکل را حل کند. 

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا