ورزش

افشاریان: نتایج ۳۰ بازی فصل گذشته با اشتباهات داوری عوض شد


سمینار پیش فصل داوران و کمک داوران لیگ برتر از صبح امروز در کمیته پارالمپیک آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سمینار پیش فصل داوران و کمک داوران لیگ برتر از ساعت ۹:۳۰ امروز در سالن پارالمپیک کمیته ملی المپیک آغاز شد.

*مهدی تاج(رئیس) منصور قنبرزاده(نایب رئیس دوم) طهمورث حیدری، بهرام رضاییان، احمدرضا براتی(اعضای هیات رئیسه) خداداد افشاریان(رئیس کمیته داوران و دیگر عضو هیات رئیسه) دانیال مرادی(سرپرست دپارتمان داوری) اعضای کمیته و دپارتمان داوران، محمدرضا کشوری‌فرد(سرپرست سازمان لیگ) سهیل مهدی(مسوول کمیته مسابقات سازمان لیگ) در افتتاحیه این کلاس حضور دارند.

*پس از قرائت قرآن و خواندن سرود جمهوری اسلامی، صلوات خاصه امام رضا در سالن پخش شد.

*افشاریان: ۳۰ بازی طبق آمار ناظر و گزارش‌های رسمی نتیجه‌اش با اشتباه داور عوض شد

وی اظهار داشت: خدا را شاکریم که بار دیگر در خدمت زحمت‌کشان داوری هستیم‌. تاج همیشه با سعه صدر بلند و راهنمایی‌های خوب به داوری اشراف داشته است. همچنین از اعضای هیات رئیسه، پیشکسوتان داوری و داورانی که بار روانی، فوتبالی و اجتماعی فوتبال را بر دوش دارند تشکر می‌کنم.

رییس کمیته داوران تصریح کرد: ابتدا می‌خواهم به اعضای هیات رئیسه آماری بدهم. با توجه به مصوبه هیات رئیسه با کمیته داوران نشستیم و بدون هرگونه نگاه کردن به لیست و استان‌ها بدون نیت، سوء و نسخه قبلی برای هر شخص اقدام کردیم.

افشاریان افزود: در نهایت ۹۱ نفر را انتخاب کردیم زیرا ممکن است یک نفر نتواند تست بدهد. یک ناظر را نیز به دلیل اینکه نمره‌اش توسط ناظر به اشتباه داده شد و نمره او باید به جای ۷/۹ به هشت می‌رسید دعوت کردیم اما هنوز مشخص نیست از او تست بگیریم.

وی ادامه داد: الان در حال رفتن به سمت استانداردها هستیم. سال گذشته ۲۴۰ بازی را دوستان ما قضاوت کردند که در ۱۲/۵ درصد بازی‌ها نتیجه جا به جا شد. ۳۰ بازی طبق آمار ناظر و گزارش‌های رسمی نتیجه‌اش با اشتباه داور عوض شد.

رییس کمیته داوران عنوان کرد: ۲۰ بازی هم نتیجه عوض نشد اما اشتباه داوری داشتیم. در مجموع در ۲۱ درصد بازی‌ها اشتباهات داوران وجود داشت. البته اشتباهات انسانی در کل دنیا وجود دارد‌. یقین دارم سال آینده این درصد کمتر خواهد شد. همه در این ماجرا مقصر هستیم اما در دنیا با وجود VaR اشتباه رخ می‌دهد.

افشاریان تصریح کرد: یک تلنگر می‌زنم. باید بدانید تیم‌ها زحمت می‌کشند. برای همین سقف بودجه فشار زیادی به تاج، قنبرزاده و اعضای هیات رئیسه وارد شده اما همگی تلاش می‌کنند تا شرایط مالی بهتر شود. ما هم باید با تمرکز بهتر و  آرامش بیشتر به بازی‌ها برویم‌.

وی عنوان کرد: البته روزی که اشتباه نمی‌کنیم هم باید تاوان پس بدهیم و دیواری از داوری کوتاه تر نیست‌. سعی کنید با تمرینات بهتر کمک کنید تا با آرامش بهتر و اتفاقات خوب فصل را تمام کنید.۴ داور و ۶ کمک داوری که امسال کمترین رتبه را کسب کنند به لیگ یک می‌روند.

رییس کمیته داوران افزود: از تاج و مجموعه هیات رئیسه توقع دارم. با توجه به هزینه های مختلف داوران ما مجانی قضاوت می کنند اما انتظار داریم مبلغ جزئی در لیگی که گردش مالی اش بالا است در نظر بگیرند. دست کم اگر مالی تامین نمی‌شکند، آبروی شان به حراج گذاشته نشود.

وی خاطرنشان کرد: خود من داور بوده‌ام و در دل من بیش از هر کسی بابت اشتباهات داوری آشوب به پا می‌شود. ۱۰ میلیون تومان برای یک بازی رقم بالایی نیست و در ۲ جلسه قبل هیات رئیسه گفتم باید حقوق داوران ۲ برابر شود.

 

 

از جمع اعضای هیات رئیسه، مهدی نبی، میرشاد ماجدی، احسان اصولی و مریم منظمی غیبت داشتند.

*بنیادی‌فر: خجالت می‌کشیم بگوییم دستمزد ما برای هر بازی ۱۰۰ دلار است

موعود بنیادی‌فر، نفر اول لیست داوران الیت کشورمان پس از اسماعیل صفیری در مقابل تاج به گلایه از شرایط داوری پرداخت و گفت: به ایران در داوری به یک چشم یک بچه سرراهی نگاه می‌کنند. باور کنید وقتی به خارج از کشور می‌رویم نمی‌توانیم به همکاران خود بگوییم برای هر بازی ۱۰۰ دلار می‌گیریم.

وی افزود: از افشاریان گلایه مند هستم که می‌گوید دستمزد داوران باید ۲ برابر شود‌. خارج از کشور روی‌مان نمی‌شود حتی بگوییم برای هر بازی ۲۰۰ دلار می‌گیریم. ببینید چه هجمه‌ها و فشارهایی به داوری وارد می‌شود. پول یک جفت کفش مناسب ۵ میلیون تومان لست و با حقوق یک بازی ما برابر است. صحبت می‌شود یک بازیکن ۱۰۰ میلیارد می‌خواهد قرارداد ببندد اما حق الزحمه تمام داوران ۱۰ تا ۱۵ میلیارد نمی‌شود.

داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: در شان این بچه‌ها نیست یک بازی‌ای که بازیکنانش میلیاردها تومان قیمت دارند، با ۵ میلیون تومان قضاوت کند. از تاج خواهش می‌کنم همانگونه در دوره ریاست خودش در کمیته داوران اتفاقات خیلی خوبی برای داوری افتاد بازهم این رویه را تکرار کند. از ارکان قضایی فدراسیون و حسن‌زاده تشکر  می‌کنم که از ما حمایت کردند اما خواهش می‌کنم بیشتر از ما حمایت کنند تا هجمه‌ها کمتر شود.

بنیادی‌فر تاکید کرد: همه چیز را در گروی VAR نگذاریم و دست کم سیستم رادیویی به لیگ ما اضافه شود. در همین دربی اخیر دیدید چه اتفاقاتی درمورد سیستم رادیویی افتاد. ما هنوز امکانات اولیه را نداریم . اگر پول باشد، راهکار برای ورود تجهیزات وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد: از حمایت‌ها و پیگیری‌های تاج درمورد VAR تشکر می‌کنم‌ اما خواهش دارم کمک کنید سریع‌تر بیاید. کشورهای درجه دو آسیا مثل عراق و تاجیکستان هم کار را شروع کرده‌اند اما هنوز اندرخم یک کوچه هستیم. اگر کمک می‌خواهید ما هم ارتباطاتی داریم تا این سیستم بیاید. اگر VAR نباشد دست کم از داوران بین المللی توقع نداشته باشید و رسانه‌ها نیز نگویند داوران ما بازی‌های بین‌المللی را سوت نمی‌زنند.

وی افرود: باید VAR بیاید تا اشتباهات داوری از ۲۱ درصد گمتر شود و بار دیگر جامعه داوری گل سرسبد فوتبال ایران شود. در پایان از اعضای هیات رئیسه تشکر می‌کنم‌ که در تلاش برای رفع مشکلات هستند.

تاج: کمیته داوران و تیم های ملی برای ما خیلی مهم است

مهدی تاج در ادامه اظهار داشت: داروان از زحمتک‌ترین و کم درآمد ترین قشر فوتبال هستند. البته همیشه در فوتبال ما، آسیا و دنیا اهمیت خاصی دارند. خودم از نزدیک شاهد هستم هیات رئیسه AFC همیشه این بحث را به جد پیگیری می‌کند. هیات رئیسه نیز در همه ادوار این موضوع را جدی پیگیری خواهد کرد. اعضای هیات رئیسه همیشه در جلسه داوران پیش فصل شرکت می‌کنند اما مثلاً امروز نبی به دلیل ماموریت نتوانست به جلسه بیاید. از همه حضار تشکر می‌کنم‌. می‌خواهم از غایبان این کلاس که در مجموعه داوری زحمت کشیده و تاثیرگذار بودند نیز تشکر کنم‌.

وی ادامه داد: در هیات رییسه بارها گفته‌ام ۲ چیز برای فدراسیون فوتبال خیلی مهم است. ما رکن‌های زیادی در فدراسیون داریم که همگی زحمت می‌کشند اما کمیته تیم‌های ملی که اثراتش در همه ارکان تاثیرگذار است اهمیت دارد و دیگری داوری خیلی برای ما اهمیت دارند. گاهی مواقع که دسترسی به تلویزیون ندارم و از افشاریان می‌پرسم داوری چطور بود اما در ادامه می‌بینم ‌کلی اعتراض وجود داشته است!(باخنده)

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: افشاریان آمار خوبی داد و گفت ۲۱ درصد در داوری‌ها اشتباه وجود داشته است. باید اشتباه را بپذیریم. زیرا اشتباه گردن گناه نیست و تکرار در اشتباه گناه است. اقرار در اشتباه شجاعت می‌خواهد‌. مردم به قانونی که نتوانند انتقاد و اعتراض کنند، احترام هم نمی‌گذارند. با این صحبتی که افشاریان کرد، از این به بعد بیشتر به داوری احترام گذاشته خواهد شد. برخی مواقع می‌گویید داوری اشتباه دارد اما این اشتباهات حساب شده و سازمان یافته است اما به عنوان رئیس فدراسیون می‌گویم اشتباه سازمان یافته، حساب شده، عمدی و این‌ها نداریم. با توجه به حضور کمیته اخلاق و سایر ارکان قضایی مراقبت جدی داریم و این موضوع طبیعی است. با توجه به برخی شرایط طبیعی است که به ما حق بدهید این مراقبت‌ها وجود داشته باشد.

ادامه دارد…


آگهی
دکمه بازگشت به بالا