ورزش

تامینی: خبرهایی از فدراسیون بیرون می‌رود که شاید خوشایند نباشد/ از پریدر شکایت کردم اما نمی‌خواهم شطرنج از حضورش محروم‌ شود


رئیس فدراسیون شطرنج گفت: از فدراسیون هایی هستیم که خبرهایی بیرون می رود که شاید خوشایند نباشد و برخی موارد باید شفاف سازی شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، نشست خبری رقابت‌های شطرنج غرب آسیا امروز با حضور رئیس با حضور رئیس و مسوول کمیته مسابقات و کمیته فنی و خزانه دار فدراسیون و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

حسن تامینی، رئیس فدراسیون شطرنج در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: برای اولین بار میزبان مسابقات غرب آسیا شدیم. از فدراسیون هایی هستیم که خبرهایی بیرون می رود که شاید خوشایند نباشد. برخی موارد باید شفاف سازی شود. دل‌مان می‌خواهد نام اتاقی در فدراسیون را به نام خبرنگاران بگذاریم که اگر روزی از اینجا عبور کردند هم بیایند و باهم شطرنج بازی کنیم. کافه شطرنج را هم راه اندازی کرده ایم تا آموزش رایگان به خانواده‌ها بدهیم. 

رئیس فدراسیون شطرنج درمورد تعیین سرمربی تیم ملی، عنوان کرد: حضور مربی خارجی از دغدغه های ما است. چندی پیش یک مربی را از ارمنستان آوردیم که در ابتدا اسقتبال خوبی از وی نشد و در ادامه شرایط تغییر کرد و ورزشکاران خواهان ادامه همکاری با وی شدند. با وزارت و کمیته مذاکره کردیم و مبلغی به ما کمک شد و مابقی هزینه‌ها را خودمان دادیم. در شرایط کنونی هر مربی نمی‌تواند ورزشکاران ما را پوشش دهد. توافقنانه ای بین ما و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بسته شد که ما حتما از مربی خارجی استفاده کنیم. همزمان یک اسپانسری هم پیدا شد و اگر مربی را برای کرمان بیاورید ما می توانیم مبلغی حدود یک میلیارد را پرداخت کنیم. اکثر ورزشکاران ایران در لیگ های بزرگ دنیا بازی می کنند و باید مربی بزرگی بیاوریم.

وی ادامه داد: ما طلبی از فیده هم داریم که باید به ما پرداخت شود. ضمن اینکه مذاکرات خوبی با روسیه هم داشتیم تا بتوانیم اردوی اماده سازی برگزار کنیم. فیده بابت شطرنج بازی که الان زیر پرچم فرانسه بازی می کند باید مبلغی به ما بدهد. گزینه ای که مدنظرمان است برای هدایت تیم ملی توانسته کاسپاروف افسانه ای را شکست دهد و قهرمان جهان بوده است. ولادمیر ترامنیک مربی بزرگی است و امیدوارم بتوانیم با وی به توافق برسیم چون می تواند تاثیرات زیادی در شطرنج ایران‌ داشته باشد.

تامینی درمورد پرداخت پاداش‌های مسابقات غرب آسیا، گفت: هیچ دوره ای در لیگ از طرف فدراسیون پاداشی داده نمی شد، اما امسال گفتیم بخاطر کرونا جایزه ریالی بدهیم. از وزارت دلخور هستیم که توجه زیادی به شطرنج ندارد. جایزه مسابقات غرب آسیا ۵ هزار دلار است که در دو بخش تقسیم می شود. نفر اول بخش آقایان یک هزار دلار پاداش خواهد گرفت و در بخش بانوان نفر اول ۶۰۰ دلار جایزه دریافت خواهد کرد. این اختلاف پاداش بین آقایان و بانوان مرسوم است.

رئیس فدراسیون شطرنج درخصوص عملکرد ۲ ساله‌اش عنوان کرد: قبل از اینکه به شطرنج بیایم در چند فدراسیون دیگر فعالیت داشتم و عضو فراکسیون ورزش مجلس بودم. قبل از من هم چالش‌‌های زیادی در شطرنج وجود داشت. ما از ابتدا خواستیم که درمورد شطرنج، اهالی همین رشته اظهارنظر کنند. همه فدراسیون ها چالش دارند و شطرنج هم همینگونه است. شرایط سختی را تحمل کردیم و عملا خودم از شرایط راضی نیستم. اگر این اتفاقاتی که رخ داده را از ابتدا می دانستم تصمیمات دیگری می‌گرفتم. همان‌هایی که تحت عنوان شورای مشورتی حضور داشتند هم نتوانستند با خودشان کنار بیایند. ما راضی هستیم چون سعی کردیم در حوزه های مختلف رضایتمندی را بالا ببریم. برای نخستین بار تمام حق و حقوق‌ها را پرداخت کردیم و تمام بدهی‌ها را روی ریل انداختیم. حدود دو میلیارد مطالبات پرسنل را داشتیم. هرکسی که به شطرنج بیاید متوجه می‌شود که کارها روی روال است.

وی افزود: در شورای مشورتی ما پریدر در راس امور قرار داشت. رفته رفته چالش‌ها بیشتر شد. من گفتم بحثی که شما دارید با روحیه من سازگار نیست و بهتر است خودم بروم تا شطرنج آسیب نبیند. آنها مخالفت کردند تا اینکه چند ماه ویش اولین چالش ایجاد شد. ما خزانه داری داشتیم که از اینجا رفت و پریدر خزانه دار فعلی را معرفی کرد. در اعزام ها و پرداخت ها و دریافت ها مشکلاتی ایجاد شد. همان زمان پریدر موضوعی را رسانه ای کرد و من هم به تمام سازمان های نظارتی نامه زدم. اگر من یا خزانه دارم تخلف کرده باید با متخلف برخورد شود. پریدر موضوعاتی را مطرح کرده که من می‌گویم تشویش اذهان عمومی کرده است. ارگان‌هایی خارج از وزارت ورزش هم ما را خواستند و من هم موضوع را با آنها مطرح کردم. پریدر باید حضور داشته باشد و خودش پاسخگو باشد. ما چند پریدر داریم که بخواهیم وی را هم از دست بدهیم. او‌ حق ندارد خیلی از مسائل را رسانه ای کند. من چند راه بیشتر نداشتم و یکی از آنها قطع همکاری با وی بود.

تامینی خاطرنشان کرد: خواستم بروم که استان ها از من خواستند بمانم. گفتم پس با این شرایط خانم پریدر را باید محدود کنیم که برخی‌ها از من خواستند تا زمان بدهم. مدتی بعد هم پریدر ابراز پشیمانی کرد تا اینکه اتفاقات اخیر در کرمان افتاد. رشیدی را پریدر معرفی کرد تا به هیات رئیسه بیاید، اما نمی دانم در کرمان چه اتفاقی افتاد! کسی درگیری را ندیده بود و پریدر توقع داشت که من با رشیدی برخورد کنم و او را برکنار کنم و من درخواست کردم که مستندات ارائه شود. پریدر زیربار نرفت و سعی کرد که من را متهم کند. من تمام موارد را به نهادهای نظارتی اعلام کردم تا این موضوع را بررسی کنند. پریدر در مصاحبه با خبرگزاری فارس موضوعی را مطرح کرده که بار حقوقی دارد. تلاشم این است که این استاد بزرگ را حذف نکنیم اما با این برخوردها مجبور هستیم که یک کاری کنیم. به این نتیجه رسیدم که بخشی از اتهامات به شخص من زده شده است. من در سازمان قضایی از وی شکایت خواهم کرد تا مستندات را ارائه کند و در نهایت متهم اصلی مشخص شود.

رئیس فدراسیون شطرنج اظهار داشت: مدعی نیستیم که کار بزرگی کرده ایم اما شرایط فدراسیون نسبت به گذشته بهتر شده و اگر اجازه می دادند که فضا را کمی باز کنیم شاید اوضاع بهتر می شد. از سیستم های نظارتی اجازه گرفتم تا علیه پریدر شکایت کنم تا او پاسخگو باشد. نظر شخصی من حذف خانم پریدر نیست و نمی‌خواهم شطرنج از حضور وی محروم‌ شود، اما نوع نگاه وی قابل تحمل نیست. هنوز تصمیم قطعی درمورد ماندن یا نماندن وی نگرفته ایم. من شکایت کرده ام اما پریدر همچنان به کار خود در فدراسیون ادامه خواهد داد.

وی درمورد مشکل سیستم برق هتل ورزش و تاثیر آن روی فدراسیون شطرنج و همچنین مالیات‌های ادوار قبلی، تصریح کرد: مالیات زمان کامبوزیا بود و ما برای تمام سیستم های نظارتی نامه زدیم چون موضوع مالیات شوخی بردار نیست. با جند نفر از مسؤولان مذاکره کردیم و توانستیم توضیحاتی را ارائه کنیم که آقایان از ما شکایت کردند. در نهایت توانستیم پرونده را به ۲۵۱ مکرر ببریم و موضوع درحال بررسی است و ما فعلا نظری نمی‌دهیم. درمورد هتل هم باید بگویم که قرار بود هنل ورزش برای ما باشد و حالا مشترکاتی داریم. در آن زمان هتل را به شرکت تجهیز دادند. برق فدراسیون درحال قطع شدن است اما واقعا ما مصرفی نداریم. کنتورر مشترک فدراسیون ما و بدمینتون و هتل ورزش به نام فدراسیون شطرنج است. قرار بود آن را جدا کنند که هنوز اتفاقی رخ نداده است.

تامینی درخصوص اینکه پریدر عذرخواهی کرده است، تصریح کرد: من از پریدر نشنیدم که ابراز پشیمانی کند اما دو شاهد دارم که این‌ موضوع را مطرح کرده است. درمورد شکستن تلفن همراه خانم پریدر از رشیدی خواستم که به صورت مکتوب به من گزارش دهد. او‌ هنوز پاسخ مشخصی نداده است و تلویحا اعلام کرده که چنین اتفاقی رخ نداده است. پریدر هم هنوز نتوانسته شاهد بیاورد.

ادامه دارد…


آگهی
دکمه بازگشت به بالا