ورزش

تیم ملی والیبال: پیش به سوی هت‌تریک در هانگژو

بازی‌های آسیایی؛

تیم ملی والیبال ایران در یازدهمین حضور خود در بازی‌های آسیایی به دنبال کسب سومین عنوان قهرمانی متوالی خود در این رقابت‌هاست.

به گزارش “ورزش سه”، بازی‌های آسیایی یک رویداد چند ورزشی قاره‌ای است که هر ۴ سال یک‌ بار از سوی شورای المپیک آسیا برگزار می‌شود. این رویداد تا سال ۱۹۷۸ توسط فدراسیون بازی‌های آسیایی (AGF) برگزار می‌شد، اما در نشست دهلی‌نو تصمیم گرفته شد که زیر نظر شورای المپیک آسیا (OCA) ساماندهی و برگزار شود.

بازی‌های آسیایی ازسوی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به رسمیت شناخته می‌شود و به عنوان دومین رویداد بزرگ چند ورزشی پس از بازی‌های المپیک توصیف می‌شود.

نخستین دوره این بازی‌ها در سال ۱۹۵۱ میلادی در کشور هند و به میزبانی دهلی‌نو با حضور 489 ورزشکار از 11 کشور برگزار شد و امسال (2023) نوزدهمین دوره این بازی‌ها به میزبانی کشور چین و در شهر هانگژو در 40 رشته ورزشی از جمله والیبال برگزار می‌شود.
 
*والیبال در بازی‌های آسیایی
سومین دوره بازی‌های آسیایی سال 1958 میلادی در توکیو پایتخت ژاپن برگزار شد. در این دوره یک هزار و 820 ورزشکار از ۲۰ کشور آسیا شرکت کردند و مسابقات والیبال مردان برای نخستین بار به عنوان یکی از رشته‌های تیمی این بازی‌ها فعالیت خود را آغاز کرد.

پنج تیم در نخستین دوره حضور والیبال مردان در بازی‌های آسیایی حضور داشتند که تیم ملی والیبال ایران به مقام نایب قهرمانی دست یافت.

والیبال زنان نیز از سال 1962 و در بازی‌های آسیایی اندونزی به صورت رسمی در این رویداد مهم جهان قرار گرفت تا سیزدهمین رشته ورزشی بازی‌های آسیایی در دو گروه مردان و زنان مسابقات خود را پیگیری کنند.
 
*یازدهمین حضور مردان والیبال ایران
مسابقات والیبال مردان آسیایی امسال (2023) هفدهمین حضور خود در این رویداد مهم قاره کهن را تجربه می‌کند و تیم ملی والیبال ایران یازدهمین حضور خود را تجربه خواهد کرد.

مردان والیبال ایران در 10 دوره قبلی، دو مدال طلا (2014 و 2018)، سه عنوان نایب قهرمانی (1958، 2002 و 2010) و یک مقام سومی (1966) کسب کردند. بنابر این تیم ملی والیبال ایران تا کنون شش بار در این رویداد بزرگ ورزشی روی سکو رفته‌ است.

شاگردان بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، در یازدهمین حضور خود در بازی‌های آسیایی به دنبال کسب سومین عنوان قهرمانی متوالی خود در این رقابت‌ها هستند.

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا