ورزش

در ایران کسی نزدیک به هالند هم نمی‌شود



تیم‌های لیگ برتر آمار گل‌زنی پایینی را از به جا گذاشته‌اند. آماری که با معیارهای جهانی فاصله‌ی چشم‌گیری دارد.

پرسپولیس با 10 نفره شدن النصر، فرصت خوبی داشت تا این تیم را شکست دهد و به سه امتیاز ارزشمند در خاک عربستان دست پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد و نبود یک مهاجم گلزن در ترکیب این تیم، باعث شد تا شاگردان یحیی گل‌محمدی برابر حریف خود به تساوی بدون گل دست پیدا کنند و صعودشان به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا در هاله‌ای از ابهام باشد و در گرو پیروزی بر الدحیل در بازی سه‌شنبه قرار بگیرد.

 

نکته‌ای که در خصوص سرخپوشان پایتخت وجود دارد، این است که مشکل گلزنی آنها تنها مربوط به این بازی نمی‌شود. پرسپولیس در 14 مسابقه لیگی و آسیایی‌اش در این فصل، 15 گل زده است که به طور میانگین کمتر از 1/1 گل زده در هر مسابقه می‌شود که این آمار بسیار ضعیفی برای یک تیم مدعی عنوان قهرمانی محسوب می‌شود.

 

بهترین گلزن این تیم در این فصل، شهاب زاهدی بوده که چهار گل در لیگ برتر به ثمر رسانده و بعد از او هم سعید صادقی سه گل (دو گل در آسیا و یک گل در لیگ) زده است. پس از آنها گئورگی گولسیانی دو گل زده و دیگر گلزنان این تیم هم مرتضی پورعلی گنجی، یاسین سلمانی، محمد عمری و علی نعمتی در لیگ و امید عالیشاه و مهدی ترابی در آسیا بوده‌اند که هر کدام یک گل در این فصل به ثمر رسانده‌اند.

 

در این شرایط، انتقاد از جذب نبیل باهویی مهاجم سوئدی این تیم که بدون نظر گل‌محمدی و با نظر رضا درویش مدیرعامل این باشگاه جذب شده، به اوج خود رسیده و باید دید پرسپولیسی‌ها برای حل این ضعف بزرگ، چه تصمیمی می‌گیرند و آیا می‌توانند بازیکنی را به خدمت بگیرند که مشکل گلزنی‌شان را حل کند یا خیر. البته فقر گلزنی، تنها مربوط به پرسپولیس نیست و این مشکلی است که بسیاری از تیم‌های فوتبال ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در واقع شماره 10 واقعی وجود ندارد که شادی را برای هواداران به ارمغان بیاورد!

استقلال هم مشکل دارد استقلال اگرچه هفت مسابقه از 10 بازی‌اش در لیگ برتر را با پیروزی پشت سر گذاشته اما نداشتن یک گلزن خوب در این تیم هم مشاهده می‌شود. به طوری که بهترین گلزن آبی‌پوشان پایتخت، مهرداد محمدی با سه گل زده است و آرمان رمضانی و کوین یامگا دو گل و گوستاوو بلانکو، امیرارسلان مطهری، محمدحسین مرادمند، آرش رضاوند، آرمین سهرابیان، ایمان سلیمی و صالح حردانی هم هر کدام یک گل زده‌اند تا مجموع گل‌های زده شاگردان جواد نکونام، 15 گل زده باشد و به طور میانگین به 5/1 گل در هر مسابقه برسد.

گلزنی اروپایی‌ها دو برابر ایران در حال حاضر، بهترین گلزن لیگ برتر، رضا اسدی است که هفت گل در 9 بازی برای سپاهان در این رقابت‌ها زده که باز هم کمتر از یک گل زده است. این در حالی است که نگاهی به بهترین گلزنان لیگ‌های معتبر اروپایی نشان می‌دهد که در لیگ برتر انگلیس، ارلینگ هالند، 14 گل، در بوندس‌لیگا آلمان، هری کین، 18 گل، در سری A ایتالیا، لائوتارو مارتیتز، 13 گل، در لوشامپیونه فرانسه، کیلیان امباپه 14 گل، در لیگ برتر پرتغال، سیمون بانزا، 10 گل، در اردوویسه هلند، سانتیاگو خمیمنز، 16 گل به ثمر رسانده‌اند و این نشان می‌دهد که در اکثر این لیگ‌ها، گلزنان برتر، دو برابر یا بیشتر از بهترین گلزن فعلی لیگ ایران، گل زده‌اند.

مقایسه با پنج لیگ معتبر اروپا مقایسه آمار گلزنی لیگ ایران با پنج لیگ معتبر اروپا هم نشان می‌دهد که در ایران میانگین گلزنی 16/2 گل در هر مسابقه است و در لیگ فرانسه 53/2، لیگ ایتالیا 55/2، لیگ اسپانیا 82/2، لیگ انگلیس 11/3 و لیگ آلمان هم 51/3 گل زده در هر بازی است. در حال حاضر، سپاهان با 20 گل زده، بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد.

رقابت گلزنان خارجی در عربستان در لیگ برتر عربستان هم که به خاطر حضور ستارگان سرشناس فوتبال جهان بسیار مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار دارد، کریستیانو رونالدو در 38 سالگی، 15 گل برای النصر به ثمر رسانده تا بهترین گلزن این رقابت‌ها باشد. فوق ستاره‌ای که در لیگ قهرمانان آسیا هم سه گل زده و همچنان بسیار آماده و سرحال نشان می‌دهد. جالب اینکه الکساندر میتروویچ بازیکن الهلال هم با 13 گل زده در رده دوم و گئورگیس کوین انکودو از تیم ضمک هم با 11 گل زده سوم است. کریم بن‌زما ستاره سرشناس الاتحاد و مالکوم بازیکن الهلال هم با 9 گل زده در رده چهارم این فهرست قرار دارند. البته تمامی این گلزنان، بازیکنان خارجی لیگ عربستان محســــــــــــــــــــوب می‌شوند و بهترین گلزن عربستانی لیگ این کشور، فیـــــــــــراس البورایکان بازیکن 23 ساله الاهلی اســـــــت که در جمع گلزنان هشـــــــــــت گله قرار دارد.

اسدی از مغانلو عبور می‌کند؟
اما نکته‌ای که درباره اسدی باید به آن اشاره داشت این است که او تا فصل گذشته به عنوان یک هافبک دفاعی شناخته می‌شد اما پاکو خمز سرمربی تراکتور از او در خط حمله استفاده کرد و حالا هم که به سپاهان رفته، ژوزه مورایس از او به عنوان مهاجم استفاده می‌کند و اسدی هم با گلزنی‌های خود نشان داده که از شم گلزنی خوبی برخوردار است. او این هفت گل را در حالی زده که نیم‌فصل اول لیگ برتر هنوز به پایان نرسیده است. این در شرایطی است که هم‌تیمی او یعنی شهریار مغانلو فصل گذشته با 13 گل زده به عنوان آقای گلی لیگ بیست و دوم دست یافت و حالا باید دید اسدی می‌تواند این روند گلزنی را ادامه دهد و از تعداد گل‌های فصل قبل مغانلو عبور می‌کند یا خیر!

لژیونرها هم کم گل هستند مشکلات گلزنی در این فصل درباره لژیونرهای مطرح فوتبال ایران هم وجود دارد. به طوری که مهدی طارمی که فصل گذشته با به ثمر رساندن 22 گل برای پورتو در لیگ برتر پرتغال، آقای گل این رقابت‌ها شده بود، در این فصل تنها دو گل در لیگ پرتغال زده است.

سردار آزمون که هنوز وارد ترکیب اصلی رم نشده، در هشت بازی 98 دقیقه بازی کرده و یک گل زده است. کریم انصاری‌فرد دیگر مهاجم تیم ملی در اومانیا قبرس در 13 بازی دو گل زده و محمد محبی هم در 15 بازی، دو گل برای روستوف در لیگ برتر روسیه زده است. در بین مهاجمان لژیونر، مهدی قایدی شش گل در 9 بازی برای اتحاد کلبا در لیگ امارات زده تا آمار بهتری نسبت به سایرین داشـــــــــته باشد.

 

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا