ورزش

راهکار مدیر قهرمان آسیا برای خروج والیبال از بحران

عطابخش: باید بازیکنان بزرگ دنیا را به ایران بیاوریم

مدیرعامل سابق پیکان معتقد است والیبال ایران با روند کنونی تا سال‌های آینده هم رنگ موفقیت را نمی‌تواند ببیند.

به گزارش “ورزش سه”، ناکامی تیم ملی والیبال در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2024 جهان باعث ناامیدی بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی شده است. شکست های پی در پی با سرمربی جدید تیم ملی داد کارشناسان را هم در آورده و بسیار معتقدند که روند کنونی تیم ملی والیبال ره به جایی نمی‌برد.

امیر عطابخش مدیرعامل سابق باشگاه پیکان که در دوران فعالیت خود به تیم والیبال این باشگاه اهمیت ویژه ای می‌داد و خودروسازان در آن مدت ستاره‌های بزرگ والیبال دنیا را به خدمت گرفتند و به مقام قهرمانی آسیا رسیدند، نقطه نظرت جالبی درباره وضعیت کنونی والیبال ایران دارد. عطابخش به خبرنگار “ورزش سه” گفت: نتایج ضعیف والیبال در لیگ ملت ها 2024 قابل پیش بینی بود و کارشناسانی که از نزدیک با والیبال ایران در ارتباط هستند و اطلاعات و آمار والیبال را دارند، این نتایج را پیش‌بینی می‌کردند.

او ادامه داد: در وهله اول سرمربی‌ای به عنوان نفر اول کادرفنی تیم ملی والیبال انتخاب شد که رزومه خاصی نداشت؛ در ادامه بازیکنانی انتخاب شدند که نسبت به نسل طلایی والیبال ایران از نظر فنی پایین‌تر و جوان تر بودند. حتی در برخی پست‌ها هم نفرات درست انتخاب نشدند. مثلا باید سه پاسور به مسابقات می‌بردیم یا بازیکن پشت خط زدن سه نفرمی‌رفتند. کوچکترین مسائلی که در بحث چینش نفرات وجود دارد را سرمربی برزیلی تیم ملی والیبال انجام نداد و جالب است که هیچ‌ کارشناسی در فدراسیون والیبال هم این مساله را به ایشان گوشزد نکرد، شاید هم گفته باشند اما توجهی نشده است.

مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس همچنین گفت: فدراسیون والیبال باید بیشتر در انتخاب سرمربی تیم ملی دقت می‌کرد؛ کادر ایرانی‌ای که در کنار این سرمربی بودند ، کادر مجربی هستند و فکر می‌کنم فدراسیون کمی در این رابطه می‌توانست بهتر عمل کند.

راهکار مدیر قهرمان آسیا برای خروج والیبال از بحران

عطابخش در ادامه این بحث افزود: معلوم نیست ما با اسطوره‌ها و نسل طلایی والیبال خودمان، مثل سعید معروف ، امیر غفور، سیدمحمد موسوی و …(که هنوز هم می‌توانند به تیم ملی کمک کنند) چه کرده‌ایم که آنها الان در تیم ملی نیستند. این دوستان را از نزدیک می‌شناسند و مطمئن باشید جانشان را برای نام ایران می‌دهند.

او اضافه کرد: مباحثی مطرح می‌‌شود که شاید برای بازیکنان پول در اولویت باشد. حداقل بازیکنانی که نسل طلایی والیبال بودند ، نشان دادند تیم ملی و مردم ایران خیلی مهم‌تر از پول و چیزهای دیگر است. ما با آنها چه کردیم؟ چه تقدیری از نسل طلایی شد؟ غیر از تقدیری که از سعید معروف در حاشیه فینال جام باشگاه های آسیا توسط باشگاه پیکان انجام شد، آیا اتفاق دیگری برای نسل طلایی والیبال افتاد؟ من فکر می‌کنم ما خودمان خوب عمل نکردیم که موجب این شد تا نسل طلایی دلسرد شوند.

عطابخش در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین دلیل ناکامی تیم ملی والیبال چیست، بیان کرد: مهم‌ترین دلیل عدم نتیجه گیری تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها 2024 پایین آمدن کیفیت لیگ ما است. ما لیگ پویا و قدرتمندی نداریم و حتی بازیکنان ایرانی در لیگ کشورمان بازی نمی‌کنند. وقتی لیگ ضعیفی داشته باشید، تیم ملی هم ضعیف خواهد بود. ما باید یکسری قوانین حمایتی از رشته‌های حرفه‌ای و قهرمانی خود را در مجلس شورای اسلامی با پیگیری وزارت ورزش و فدراسیون والیبال جلو ببریم. حتی به یک صورت لایحه از سمت دولت به مجلس تا بتوانیم حمایت بنگاه‌ ‌های بزرگ اقتصادی را از والیبال به صورت قانونی داشته باشیم و وقتی سرمایه‌گذاری در والیبال خوب شود و لیگ پویایی پیدا کنیم، تیم ملی خوبی خواهیم داشت.

مدیرعامل سابق پیکان خاطرنشان کرد: شما لیگ‌های ایتالیا، ترکیه و لهستان را ببینید که اکثر  بازیکنان خوب دنیا در این کشورها بازی می‌کنند. دو سه سالی هست ژاپن هم از بازیکنان طراز اول دنیا در لیگ خود استفاده می‌کند و ماحصل آن هم شکوفایی بازیکنان ژاپنی خوب در این کشور است و اکنون پشتوانه خوبی در تیم ملی بزرگسالان دارند.

2042482

عطابخش با اشاره به نقش حمایتی از تیم‌های باشگاهی والیبال تاکید کرد: اگر لیگ قدرتمندی نداشته باشیم، مطمئن باشید سقوط والیبال ایران همچنان ادامه خواهد داشت. امیدوارم فدراسیون والیبال و وزارت ورزش با پیشنهاد قانون و یا لایحه‌ای بتوانند از مجلس حمایت هلدینگ ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ایران را برای این رشته داشته باشند تا انشاالله بازیکنان خوب دنیا هم به لیگ ایران بیایند و در کنار آن نفرات ایرانی بتوانند اوج بگیرند. بعد از آن مطمئن باشید ما تیم ملی خوبی خواهیم داشت.

او در ادامه گفت: چند سالی پشتوانه سازی برای تیم ملی بزرگسالان از دستور کار خارج شده بود، اما الان دو سه سالی است که تیم های نوجوانان و جوانان خوبی داریم. این‌ها زمان می‌برد که در تیم بزرگسالان بتوانند در توانایی هایشان را نشان بدهند. آنها باید تنه به تنه به بزرگان والیبال دنیا، چه در قابل بازی های تدارکاتی و چه در قالب لیگ پویا سرشاخ شوند تا روز به روز توان فنی خود را بالاتر ببرند و با برگزاری مسابقات نزدیک و سطح بالا ما هم تیم‌های باشگاهی خوبی داشته باشیم و از دل آن تیم ملی قدرتمندی را فراهم کنیم .

وی با اشاره به قهرمانی تیم های ایرانی در قاره آسیا اظهار کرد: با روندی که الان وجود دارد، به غیر از تیم ملی والیبال ایران من فکر می‌کنم اوضاع این رشته در عرصه باشگاهی هم خوب نخواهد بود. با برنامه‌ریزی هایی که کشورهای آسیایی علی الخصوص ژاپن برای لیگ خودشان انجام دادند ، من فکر می‌کنم آخرین باشگاهی که از ایران توانست قهرمان آسیا شود، پیکان بود و شاید باید یکسری قوانین و یکسری از برنامه‌ریزی های خاص و مدون و فشرده‌ای را داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه باشگاهی هم قهرمان قاره شویم. با این روند فکر می‌کنم تا چندین سال آینده هیچ تیمی از ایران نمی‌تواند قهرمان آسیا شود.

امیر عطابخش صحبت‌های خود را با این جملات خاتمه داد: امیدوارم فدراسیون والیبال نه به صورت فردی که با یک خرد جمعی والیبال ایران را دوباره در سطح اسیا و جهان با اقتدار جلوه بدهد که این امر فقط با یک خرد جمعی و با برنامه ریزی و ارتباطی که از بدنه دولت با قانون‌گذاران و نمایندگان مردم ایران در مجلس شورای اسلامی خواهد بود، اتفاق می‌افتد.

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا