ورزش

شگفتی در آسیا، بازگشت دو مدعی قدیمی!

18 تیم صعودکننده را بشناسید

دور پیش مقدماتی جام جهانی در آسیا با صعود کره شمالی و کویت و البته شکست تعجب‌آور عربستان همراه بود.

به گزارش “ورزش سه”، مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا به مرحله سوم خود رسید و با انجام بازی‌های دور دوم، ۱۸ تیم راه یافته به مرحله بعد و همچنین حاضر در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ عربستان مشخص شدند.
در پایان مسابقات، تیم‌های استرالیا، بحرین، چین، اندونزی، ایران، ژاپن، عراق، اردن، کویت، قرقیزستان، کره شمالی، قطر، عمان، عربستان، کره جنوبی، فلسطین، ازبکستان و امارات به مرحله بعد رسیدند و طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است ۷ تیر ماه ۱۴۰۳ در کوالالامپور قرعه کشی انجام شود.
با این حال مسیر راهیابی تیم‌های آسیایی بسیار پر پیچ و خم بود و برای رسیدن به این سطح اتفاقات خاصی رخ داد و حالا نتایج تمام تیم‌های آسیایی را در این دور موشکافانه‌تر بررسی خواهیم کرد:

گروه A؛ کویت همراه با قهرمان آسیا
صعود کویت به این مرحله از مقدماتی پس از سال‌ها غیبت و فراز و فرود واقعا شگفت انگیز است، اما از آن عجیب‌تر، مسیر صعود آنهاست. تیم ملی کویت پس از افغانستان و هند، قعرنشین بود اما شکست هندوستان مقابل قطر و پس از آن گل دقیقه ۸۱ عید ناصر برای کویت، سبب شد تا این تیم همراه قهرمان آسیا که در این مدت روند خوبی داشته، به مرحله بعد راه پیدا کند.

گروه B؛ کره شمالی دوباره در آستانه جهانی شدن
سوری‌ها که امید زیادی داشتند تا با کسب نتیجه مقابل ژاپن صعود خود را پیش از بازی خانگی کره شمالی برابر میانمار قطعی کنند، با پنج گل برابر ژاپن شکست خوردند تا از صعود به مرحله بعدی باز بمانند.
ساعتی بعد کره شمالی که از مقدماتی جام جهانی 2022 انصراف داده بود و در دو دوره 2014 و 2018 نیز توفیقی نداشت، موفق شد بردی ساده و قابل پیش‌بینی را برابر میانمار کسب کند تا در نهایت سوریه حذف شود و کره شمالی راهی مرحله بعد شود.

گروه C؛ نفس راحت برانکو و چین
تایلند در دیدار مقابل سنگاپور موفق شد با نتیجه ۳ بر یک از سد حریف خود عبور کند و در دیگر دیدار این گروه هم تیم کره جنوبی موفق شده بود از سد شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی چین عبور کند.
به این ترتیب نتیجه کره جنوبی با ۱۶ امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کرد. تیم‌های چین و تایلند و ۸ امتیاز کسب کردند و تفاضل گل، گل زده و گل خورده هر دو تیم برابر بود. اما چین به دلیل برتری در بازی رو در رو راهی مرحله بعد شد و تایلند از دور رقابت‌ها کنار رفت. سنگاپور هم در انتهای جدول قرار گرفت.

گروه D؛ عمان بالا رفت، قرقیزها هم بلیت گرفتند
عمان با توجه به نتایجی که در بازی‌های خودش کسب کرده بود خیالش از صعود راحت بود اما با قرقیزستان بازی داشت و قرقیزها برای صعود به مرحله بعد حداقل یک امتیاز را نیاز داشتند. در طرف مقابل مالزی با نتیجه ۳ بر یک در جدال با چین تایپه پیروز شد، اما تساوی ۱-۱ قرقیزستان برابر عمان تمام جواب‌های معادله صعود را خراب کرد.

گروه E؛ صدرنشینی ایران و صعود ازبکستان
شاگردان قلعه نویی با کسب دو تساوی در جدال مقابل ازبکستان و پیروزی مقابل دیگر رقبای خود صدرنشینی در این گروه را به چنگ آوردند. هر دو تیم ۱۴ امتیازی هستند و مشخصا صدرنشینی ایران باعث می‌شود که تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله بعدی از شرایط گروهی مطلوب رضایت داشته باشد.

گروه F؛ صعود عراق در بهترین حالت ممکن
عراق در ۶ بازی مرحله گروهی دو گل خورده و ۱۷ گل زده به ثبت رساند که در واقع، با کسب ۶ برد در ۶ بازی یک رکورد خاص را در این مرحله از مقدماتی ثبت کرد. شاگردان خسوس کاساس اسپانیایی صعودش مدت‌ها قبل قطعی شده بود و در ادامه اندونزی هم با سرمربی کره‌ای خود، به ۱۰ امتیاز رسید تا از این مرحله صعود کند.

گروه G؛ اردن بالاتر از عربستان، شگفتی بزرگ
شکست دو بر یک عربستان مقابل شگفتی‌ساز فوتبال آسیا همه را متعجب کرد. با این شکست شاهین سبز فوتبال آسیا از جایگاه ثابت خود در صدر جدول این گروه فاصله گرفت و در طرف مقابل اردن موفق شد با کسب ۱۳ امتیاز صدرنشین شد.

گروه H؛ امارات و یک صعود دیگر
تکلیف صعود امارات و بحرین هم مشخص شده بود و امشب امارات با ۱۶ امتیاز و بحرین با ۱۱ امتیاز شب بسیار شیرینی را تجربه کردند. بحرین سعی داشت بتواند پیش از پایان خودش را به صدر نزدیک بکند، اما این اتفاق صورت نگرفت تا شاهد وضعیت کنونی باشیم.

گروه I؛ استرالیا و نمایش تمام‌عیار
۲۲ گل زده و بدون گل خورده آمار فوق العاده شاگردان گراهام آرنولد در آخرین گروه مسابقات است. آنها در هر شش بازی خود به مانند ذره احساس خطر نداشتند و همین موضوع هم باعث شد با اعتماد به نفس بیشتری بازدید کنند. فلسطین هم با اختلافی ۲ امتیازی نسبت به لبنان موفق شد به عنوان دومین تیم این گروه صعود کند و این موضوع نشان می‌دهد که این تورنمنت جای بسیار خاصی برای تیم‌های آسیایی خواهد بود.

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا