ورزش

قلم قرمز IOC روی نام سه مرد طلایی روسیه!

شوک بزرگ به روس ها 40 روز مانده به المپیک

با اعلام لیست نهایی ورزشکاران روسی دارای مجوز برای شرکت در المپیک، نامی از ستاره های کشتی روسیه دیده نمی شود!

به گزارش “ورزش سه”، ورزش روسیه به خاطر مسائل سیاسی و درگیری نظامی بین این کشور و اوکراین، مدت هاست که با چالش در میادین بین المللی مواجه شده است. در یک سال اخیر بحث حضور ورزشکاران روسی در المپیک 2024 پاریس با جدیت از سوی مسئولان ورزشی این کشور دنبال شده، اما کمیته بین المللی المپیک با انتشار لیستی از ورزشکاران روسی که مجوز حضور در المپیک را دارند، شوک بزرگی را به ورزش این کشور و به ویژه کشتی جهان وارد کرده است.

روس ها که همواره در رشته کشتی جزو مدعیان اصلی بودند و چند مدال طلا برای خود از هر دوره المپیک کنار می گذاشتند، نه تنها همانطور که از قبل پیش بینی می شد عبدالرشید سعداله یف، ستاره خود در وزن 97 کیلوگرم را در اختیار ندارند، بلکه طبق لیست جدید IOC زائور اوگویف، زائوربک سیداکوف، سرگی سیمینوف و خبیب گادژی ماگمادوف نیز در المپیک پاریس حضور نخواهند داشت. 

از 16 کشتی‌گیر تأیید شده، 10 کشتی‌گیر دارای گذرنامه روسی هستند و 6 ورزشکار از بلاروس هم مجوز شرکت در المپیک را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که در سه مسابقه جهانی بلگراد، گزینشی قاره اروپا و گزینشی جهانی 16 کشتی گیر روس و 10 کشتی‌گیر از بلاروس سهمیه المپیک دریافت کرده بودند. از کشور روسیه و در رشته آزاد ناچین مونگوش، شامیل ممدوف، ارسلان باگایف و عبدالله کوربانوف و در رشته فرنگی آلان اوستایف، ماگومد مورتازالیف به همراه چهار کشتی‌گیر زن مجوز حضور در المپیک را خواهند داشت.

در این خبر تاکید شده ورزشکاران روس و بلاروس اجازه شرکت در رژه ورزشکاران در مراسم افتتاحیه المپیک در پاریس را نخواهند داشت. در صورت کسب مدال طلا، موسیقی بدون کلام ویژه ای که از سوی IOC ساخته شده به جای سرود ملی آن ها پخش خواهد شد. 

قلم قرمز IOC روی نام سه مرد طلایی روسیه!

حذف چند قهرمان المپیک از سوی IOC در تیم کشتی روسیه، واکنش میخائیل مامیاشویلی رئیس فدراسیون روسیه را در پی داشته است: “متاسفانه کمیته بین‌المللی المپیک از منشور پیروی نمی‌کند و بازی‌ها را به یک ابزار سیاسی تبدیل کرده است. این تصمیم توسط افراد غیرمسئول گرفته می‌شود که به سختی می‌توان آن‌ها را انسان نامید. از آن‌ها می‌توان هر چیزی را انتظار داشت. آن‌ها استدلالی را که طرف روسی ارائه کرده بود کاملاً نادیده گرفتند و طوری تصمیم گرفتند که انگار مالک هر چیزی در این دنیا هستند. برای من دشوار است که بگویم آیا بیانیه کمیته ملی المپیک اوکراین تأثیری داشته است یا خیر. اما بی‌سابقه است که کمیته کار خود را نه بر اساس منشور، بلکه بر اساس برخی محکومیت‌های غیرانسانی انجام دهد. ورزش نمی‌تواند به این شکل توسعه یابد.”

البته به نظر می رسد فدراسیون کشتی روسیه و شخص مامیاشویلی که نفوذ خوبی هم در اتحادیه جهانی کشتی دارد، همچنان به تغییر این تصمیم با فشار اتحادیه جهانی امیدوار هستند، اتفاقی که با توجه به فاصله کوتاه باقی مانده و رسانه ای شدن لیست نهایی IOC بعید به نظر می آید. 

غیبت کشتی گیرانی همچون زائور اوگویف، زائوربک سیداکوف و عبدالرشید سعدالله‌یف سه قهرمان المپیک توکیو در رشته کشتی آزاد شاید خبر خوبی برای رقبای آن ها باشد، اما یک ضربه مهلک به پیکر ورزش و کشتی روسیه و همچنین یک مانع بزرگ برای کسب مدال های بیشتر توسط این سه ستاره کشتی جهان به شمار می رود.

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا