ورزش

نیاز اورژانسی فوتبال ایران به سیستم VAR



برخی اتفاقاتی که در رقابت‌های هفته اخیر (یازدهم) لیگ برتر ایران رخ داد در نوع خود کم‌ نظیر و شاید بی‌نظیر بود.

به گزارش ایلنا، نیمه اول بازی آلومینیوم و پیکان با جنجال‌ها و اشتباهات عجیب مربوط به داوری همراه بود و این ماجرا باعث شد این نیمه از بازی 69 دقیقه طول بکشد که شاید در جهان نمونه نداشته باشد. آش به قدری شور شده بود که رئیس کمیته داوران بلافاصله بعد از بازی به اشتباهات داور مسابقه اعتراف کرد و از محروم شدن او تا اطلاع ثانوی خبر داد. 

آنچه که در بازی‌های دیگر و هفته‌های دیگر نیز رخ داد، همگی بار دیگر نیاز مبرم فوتبال ایران به سیستم کمک داور ویدئویی یا VAR را فریاد می‌زند. صحبت در این مورد آنقدر تکرار شده که چیز جدیدی نمی‌توان به بحث‌های قبلی بر آن افزود. 

اما هر هفته که از بازی‌های لیگ برتر ایران می‌گذرد جلوه‌های جدیدی از اشتباهات داوری رونمایی می‌شود که باعث می‌شود دوباره و چند باره بحث نیاز به VAR مطرح شود. گویا داوران فوتبال ایران هم تحت تأثیر وجود VAR در دیگر کشورها قرار گرفته‌اند و از روند عادی داوری خود نیز فاصله گرفته‌اند چرا که چنین اشتباهاتی در سال‌های گذشته هم کمتر از این فصل در فوتبال کشورمان دیده می‌شد. فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و کمیته داوران موظف هستند هرچه سریع‌تر زمینه حضور تکنولوژی VAR در فوتبال ایران را فراهم کنند، تکنولوژی‌ای که حالا دیگر نه چیز جدیدی به حساب می‌آید و نه هزینه‌های گزافی را به همراه دارد. 

چند فصل است که در بسیاری کشورها از VAR استفاده می‌شود و همین موضوع حتی به رغم اشتباهاتی که با وجود این سیستم نیز رخ می‌دهد‌ آرامش ذهنی بیشتری را به داوران، مربیان،‌ بازیکنان و هواداران در لیگ‌های مختلف بخشیده و جذابیت و مهم‌تر از همه عدالت در فوتبال را در بالاترین حد قرار داده است.

اینکه مربیان تیمهای لیگ برتری هر هفته ادعا می کنند که حق تیم آنها ضایع شده و این تفکر را به هواداران تیم خود نیز تسری می دهند تا زمانی که سیستم VAR وارد فوتبال ایران نشود،‌ادعایی بی پاسخ خواهد ماند اما با ورود این سیستم می توان جلوی بسیاری از ادعاهای تنش زا را گرفت و با آن برخورد کرد.

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا