ورزش

چالش‌های ایتالیا در جام ملت‌های اروپا/ جوانگرایی و بی ادعا

یورو ۲۰۲۴؛

تیم ملی فوتبال ایتالیا با مربی جدید خود و ترکیبی جوان وارد یورو ۲۰۲۴ می‌شود. شش بازیکن اصلی یورو ۲۰۲۰ غایب هستند و این تیم با تجربه کمتری به رقابت‌ها می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی تیم ملی فوتبال یونان در رقابت های یورو ۲۰۰۴ توانست در عین ناباوری عنوان قهرمانی را از آن خود کند هیچکس از این تیم انتظار نداشت که در یورو ۲۰۰۸ هم بتواند از عنوان خود دفاع کند و در نهایت هم همین اتفاق افتاد.

اما اگر این مورد را نادیده بگیریم طرفداران و کارشناسان فوتبال همواره مدافعان عنوان قهرمانی را در دوره بعدی به چشم یکی از مدعیان نگاه کرده اند. اما شرایط در یورو ۲۰۲۴ برای ایتالیا متفاوت است و این تیم را می توان با یونان یورو ۲۰۰۸ مقایسه کرد. تیمی که در سال ۲۰۲۰ قهرمان یورو شد اما هیچکس انتظار ندارد که ایتالیایی ها بتوانند در یورو ۲۰۲۴ هم عنوان قهرمانی را از آن خود کنند.

تغییر سرمربی

پس از یورو ۲۰۲۰ که به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، تغییرات زیادی در تیم ایتالیا رخ داده است. مهم‌ترین تغییر، جایگزینی «روبرتو مانچینی» با «لوچیانو اسپالتی» است که تنها ۱۰ ماه است هدایت تیم را بر عهده دارد.

تغییرات بازیکنان

ترکیب بازیکنان نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است. از یازده بازیکنی که در فینال یورو ۲۰۲۰ مقابل انگلیس به میدان رفتند، شش نفر – لئوناردو بونوچی، جورجو کیه‌لینی، امرسون پالمیری، مارکو وراتی، لورنزو اینسینیه و چیرو ایموبیله – در فهرست این تیم در یورو ۲۰۲۴ حضور ندارند. پنج نفر از شش بازیکنی که در آن شب در ومبلی به عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمدند – دومنیکو براردی، آندره‌آ بلوتی، فدریکو برناردسکی، الساندرو فلورنزی و مانوئل لوکاتلی – نیز غایب هستند.

تمرکز بر جوان‌گرایی

تیم اسپالتی تجربه زیادی ندارد. ۱۵ نفر از ۲۶ بازیکن انتخابی او کمتر از ۲۰ بازی ملی دارند. جووانی دی لورنزو، ماتئو دارمیان، جورجینیو و استفان الشعراوی تنها بازیکنان بالای ۳۰ سال هستند. اسپالتی به جای استفاده از بازیکنان باتجربه، تصمیم به جوان‌گرایی گرفته است.

اهمیت نقش اسپالتی

با این حال، اسپالتی همچنان مهم‌ترین فرد در تیم است. فابیو کاپلو در خصوص اسپالتی اظهار داشت: «اسپالتی شاخص ترین چهره در تیم ملی ایتالیا است و به عنوان یک مربی سابق می‌توانم بگویم که شکل دادن به یک تیم در مدت زمان کوتاه یک شاهکار است.»

چالش‌های هجومی و ترکیب احتمالی

اسپالتی همیشه یک مربی با تفکرات تهاجمی بوده است، اما ابزارهای موجود در تیم ملی به اندازه بازیکنانی که او در ناپولی داشت جذاب نیستند. فدریکو کیه‌زا که یکی از بهترین بازیکنان ایتالیا در یورو قبلی بود در حالی با ایتالیا به آلمان آمده است که فصل ضعیفی را در یوونتوس گذراند و شایعاتی مبنی بر فروش احتمالی او به گوش می رسد.

به نظر می‌رسد جان لوکا اسکاماکا به عنوان مهاجم مرکزی به ماتئو رته‌گی ترجیح داده شود. اسپالتی از عملکرد اسکاماکا در پیروزی یک بر صفر مقابل بوسنی و هرزگوین رضایت داشت و گل‌های او برای آتالانتا در فصل ۲۰۲۳ به او کمک می‌کند تا مقابل آلبانی در ترکیب اصلی قرار بگیرد.

چالش‌های پیش‌رو

در بازی افتتاحیه، ایتالیا باید نشان دهد که توانایی شکستن دفاع منظم و فشرده آلبانی را دارد. آلبانی تنها چهار گل در مرحله مقدماتی دریافت کرد که پس از پرتغال و فرانسه بهترین عملکرد دفاعی را داشت. به همین دلیل، نباید انتظار شب راحتی برای اسپالتی و تیمش در ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک داشته باشیم.

رویای یک دستاورد بزرگ

ایتالیا موفق به صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ نشد و در مرحله انتخابی یورو ۲۰۲۴ به سختی اوکراین را شکست داد. با این حال، لاجرودی پوشان بارها نشان داده اند که می‌توانند فراتر از انتظارات عمل کند و قهرمان شود. اگر ایتالیا امسال قهرمان شود، یکی از بزرگترین دستاوردهای آنها خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا