ورزش

چالش‌های میزبانی فینال جام حذفی؛ از تعمیرات تا رعایت اصل بی‌طرفی

مهد تایید بر یک انتخاب؛

تیم های فوتبال سپاهان و مس رفسنجان در حالی به فینال جام حذفی راه یافته اند که هر دو تیم نسبت به ورزشگاه انتخاب شده برای برگزاری دیدار پایانی معترض هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال سپاهان و مس رفسنجان موفق شدند در مرحله نیمه نهایی جام حذفی به ترتیب برابر تیم‌های گل گهر سیرجان و آلومینیوم اراک به پیروزی دست یابند و جواز حضور در فینال این دوره از مسابقات را به دست آوردند. پس از راهیابی سپاهان و مس به دیدار پایانی، سازمان لیگ فوتبال اعلام کرد که دیدار پایانی جام حذفی در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین و در تاریخ ۳۱ خرداد برگزار خواهد شد.

پس از این انتخاب، دو تیم سپاهان و مس رفسنجان نسبت به برگزاری فینال در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین اعتراض کرده‌اند و هر دو تیم معتقدند که شرایط این ورزشگاه مناسب برگزاری این بازی نیست اما دلایل متعددی برای عدم انتخاب سایر ورزشگاه‌ها وجود دارد که در این گزارش، به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

ورزشگاه آزادی تهران

ورزشگاه آزادی تهران به عنوان بزرگترین و یکی از معتبرترین ورزشگاه‌های کشور، معمولاً گزینه‌ای مناسب برای میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی است. اما در حال حاضر، این ورزشگاه به دلیل تعمیرات و برطرف کردن ایرادهای سخت‌افزاری قادر به میزبانی فینال جام حذفی نیست. در زمان برگزاری دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و ازبکستان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC نسبت به برخی از موارد سخت افزاری ایرادهایی را از این ورزشگاه گرفته و مسئولان تا رفع نواقصی موجود اجازه برگزاری دیداری را در آن نخواهند داد. این تعمیرات برای بهبود کیفیت و امنیت ورزشگاه انجام می‌شود و تا پایان آنها، ورزشگاه آزادی نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ورزشگاه شهدای مس

ورزشگاه شهدای مس به دلیل اینکه یکی از تیم‌های حاضر در فینال یعنی مس رفسنجان در آن بازی می‌کند، نمی‌تواند میزبان مسابقه باشد. انتخاب این ورزشگاه به عنوان محل برگزاری فینال، به دلیل ایجاد شرایط نابرابر و احتمالاً تأثیر منفی بر روی عدالت مسابقه، غیرمنطقی است. حفظ بی‌طرفی و عدالت در برگزاری فینال از اهمیت بالایی برخوردار است و برگزاری مسابقه در ورزشگاه خانگی یکی از تیم‌ها با این اصول در تضاد است.

ورزشگاه نقش جهان

ورزشگاه نقش جهان اصفهان نیز به همین دلیل مشابه، نمی‌تواند میزبان فینال باشد. تیم سپاهان که یکی دیگر از تیم‌های حاضر در فینال است، در این ورزشگاه بازی می‌کند و برگزاری فینال در ورزشگاه خانگی سپاهان می‌تواند شرایط نابرابر و تبعیض‌آمیزی ایجاد کند. بنابراین، برای حفظ عدالت و بی‌طرفی، این ورزشگاه نیز از گزینه‌های میزبانی حذف شده است.

چالش‌های میزبانی فینال <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%ac%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b0%d9%81%db%8c'>جام حذفی</a>؛ از تعمیرات تا رعایت اصل بی‌طرفی

ورزشگاه‌های غدیر اهواز و یادگار امام تبریز

ورزشگاه‌های غدیر اهواز و یادگار امام تبریز با چالش دیگری مواجه هستند که مانع از میزبانی فینال جام حذفی می‌شود. این دو ورزشگاه به دلیل عدم بستر مناسب برای حضور هواداران بانوان نمی‌توانند میزبان مسابقه باشند. حضور بانوان در ورزشگاه‌ها یکی از اصول برگزاری مسابقات فوتبال است و نبود امکانات و مجوزهای لازم برای حضور بانوان، این دو ورزشگاه را از گزینه‌های مناسب میزبانی خارج می‌کند.

به این ترتیب تنها ورزشگاهی که در حال حاضر از کیفیت خوب زمین و همچنین موارد سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار است، ورزشگاه سردار آزادگان قزوین بوده و این ورزشگاه توانسته مجوزهای لازم را کسب کند و مشکلی برای برگزاری فینال جام حذفی در آن نیست.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا