ورزش

چالش‌های هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران در ۴ سال آینده!

تیم مدیریتی جدید کمیته ملی المپیک چهار سال حساس را پیش رو دارد و باید بتواند چالش‌های موجود را با کمترین هزینه از پیش روی ورزش ایران بردارد.

گزارش ایسنا، انتخابات کمیته ملی المپیک با وجود اما و اگرهای فراوان بالاخره پس از ماه‌ها تعویق، ششم شهریور برگزار شد و هیات رییسه و هیات اجرایی جدید کمیته ملی المپیک برای یک دوره چهار ساله انتخاب شدند.
تیم مدیریتی جدید کمیته ملی المپیک از هفته جاری به طور رسمی کارشان را آغاز می‌کند و با توجه به اینکه عملکرد هیات اجرایی دوره قبل مورد انتقاد زیادی بود از این رو این هیات اجرایی جدید کار سختی را برعهده دارد و باید بتواند در این دوره چهار ساله به گونه‌ای عمل کند که رضایت اعضای مجمع را بگیرد.
علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی نیز در مجمع انتخاباتی به این نکته مهم اشاره کرد. زمانی که هیچ کدام از اعضای قبلی هیات اجرایی برای دوره جدید نتوانستند از مجمع رای اعتماد بگیرند، عنوان کرد که هیات اجرایی جدید هم باید بداند که اگر خوب کار نکند، ممکن است برای دوره بعد مجمع به آنها رای ندهد.
اکنون به مهمترین مواردی می‌پردازیم که در دوره قبلی به چالش تبدیل شد و اکنون هیات رییسه و هیات اجرایی جدید وظیفه دارند که  این چالش‌ها را از پیش روی ورزش ایران بردارند.

*منفعل نبودن نسبت به بلاتکلیفی انتخابات فدراسیون‌ها
یکی از مهمترین موارد، بلاتکلیفی تعدادی از فدراسیون‌های المپیکی و چالش با فدراسیون‌های جهانی بر سر انتخابات فدراسیون ملی بوده است که در دوره قبل این مسئله کامل حل نشد.
دوچرخه سواری و ژیمناستیک برای مدت زمان بسیار طولانی است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و انتخابات آنها هنوز برگزار نشده است. چالش‌های زیادی هم کمیته ملی المپیک با فدراسیون‌های جهانی این دو رشته داشت و حتی این دو رشته تا مرز تعلیق هم پیش رفتند. تعلیق قطعا می‌تواند بدترین اتفاق برای دو رشته ژیمناستیک و دوچرخه سواری باشد.
این دو فدراسیون در داخل اسیر حواشی بسیاری برای برگزاری انتخابات خود هستند و دو دستگی در این فدراسیون‌ها زیاد است و از داخل ایمیل‌های دردسرساز زیادی برای فدراسیون های جهانی ارسال می‌شود. این انتظار هست که کمیته ملی المپیک سریعا پیگیر برگزاری انتخابات این دو فدراسیون باشد.
خسروی وفا رییس جدید کمیته ملی المپیک اعلام کرد که با کمیته با وزارت ورزش تعامل خواهد داشت و باید از راه این تعامل بتواند هرچه سریع‌تر مقدمات برگزاری انتخابات این دو فدراسیون را بدون کوچکترین چالش و بدون اینکه بهانه جدیدی به دست فدراسیون‌های جهانی داده شود، برگزار کند.
در این میان فدراسیون‌های دیگری هم وجود دارند مانند شمشیربازی و بدمینتون که در انتظار تعیین تاریخ برگزاری انتخابا به سر می برند. انتخابات این فدراسیون‌ها به این دلیل که روسای قبلی آنها طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌ها بیش از سه دوره نمی‌توانند رییس باقی بمانند فعلا مسکوت مانده است.
گفته می‌شود که قرار است اساسنامه فدراسیون‌ها اصلاح شود و نیاز است کمیته ملی المپیک پیگیری کند که اگر قرار است این اتفاق رخ دهد، هر چه زودتر انجام شود اما اگر همچنان وزارت ورزش معتقد است که این قانون باید باقی بماند بنابراین دیگر هیچ دلیلی برای بلاتکلیف نگه داشتن انتخابات این دو فدراسیون وجود ندارد و هر چه زودتر انتخابات آنها را تعیین تکلیف کند.
فدراسیون های زیادی هستند که در سال جاری دوره ریاست شان به پایان می‌رسد و این انتظار هست که این فدراسیون‌های جدید به سرنوشت فدراسیون‌های ژیمناستیک، دوچرخه سواری، شمشیربازی دچار نشوند. تیم مدیریتی جدید کمیته ملی المپیک نباید نسبت به برگزار نشدن انتخابات فدراسیون ها و بلاتکلیفی آنها منفعل عمل کند و با توجه به در پیش بودن بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس مدیران جدید کمیته ملی المپیک باید با رایزنی با وزارت ورزش تلاش کنند که انتخابات فدراسیون‌ها سر موعد برگزار شود.

* حذف امتیازات خاص به برخی ورزشکاران
یکی دیگر از مسائل چالش برانگیر این بود که برخی از ورزشکاران شاخص برای پیگیری خواست‌های خود نظیرداشتن اردو یا مربی خارجی و رفتن به مسابقات بین المللی و تامین هزینه‌ها راه میان بری پیدا کرده بودند و دور زدن فدراسیون خود، مستقیم به سراغ کمیته ملی المپیک می رفتند.
در این سال ها برخی ورزشکاران به واسطه اسم‌شان، امتیازات خاص و حتی حقوق های خاصی از کمیته دریافت می‌کردند. البته درست است که ورزشکاران باید با کمیته ملی المپیک در ارتباط باشند اما مسئله این است که گذشت زمان نشان داد دادن این نوع امتیازات خاص به برخی ورزشکاران آسیب زا بوده است و اختلافات و حواشی را بین فدراسیون مربوطه و ورزشکار بیشتر کرده است. همچنین نقش فنی فدراسیون در اینکه ورزشکار صلاحیت حضور در اردوی خارجی یا دریافت حقوق جداگانه را دارد یا خیر، بسیار کم رنگ کرده بود.

*تصمیم گیری براساس منافع ملی نه منافع شخصی
هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با وجود اینکه نقش مهمی در تصمیم گیری‌ها دارد اما در دوره قبل سر بزنگاه‌ها ضعیف عمل کرد. آیین نامه هایی که خیلی زودتر می‌توانستند تدوین و تصویب شوند، بسیار دیر هنگام به آنها پرداخته شد. سلیقه های شخصی در تدوین آیین نامه دخیل بود و این انتقاد مطرح بود که بیشتر در آن منافع شخصی لحاظ شده بود تا منافع ملی.
از این رو  این انتظار وجود دارد که هیات اجرایی جدید کمیته ملی المپیک نسبت به دوره قبل متفاوت عمل کند و تصمیم گیری‌ها با کمترین چالش و به موقع انجام شوند. همچنین منافع شخصی یا منافع فدراسیون خود را در آن تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نکنند و در واقع تصمیم گیری‌ها یک طرفه نباشد.
هفت عضو هیات اجرایی نمایندگان تمام فدراسیون‌ها المپیکی و غیر المپیکی در هیات اجرایی هستند، بنابراین نباید منافع فدراسیون خود را اولویت قرار دهند بلکه آنها هر تصمیمی در مورد بودجه، اعزام‌ها و کمک های غیرمستقیم می‌گیرند، نباید برای هیچ فدراسیونی تبعیض قائل شوند و فدراسیون ها را بر اساس مدال آوری در المپیک و بازی های آسیایی و برنامه های مهمی که در پیش دارد، اولویت بندی کنند.

*حذف حضورهای غیرضروری در سفرها
کمیته ملی المپیک در این دوره چهارساله سفرهای مهمی از جمله حضور در اجلاس ها، جلسات با مسئولان کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا، جلسه با فدراسیون‌های جهانی جهت رفع برخی مشکلات داخلی و حضور در بازی ها را در پیش دارد و این انتظار هست که این تیم مدیریتی جدید از حضور غیرضروری برخی افراد در کنار تیم اعزامی به این سفرها جلوگیری کند.
حضور برخی افراد  جهت گسترش روابط دیپلماسی و لابی کردن برای گرفتن کرسی های تاثیرگذار یا حل مشکلات بین‌المللی می‌تواند خوب باشد اما اینکه برخی از افراد که هیچ نقش موثری در ورزش ایران ندارند، همیشه چمدان به دست باشند و تنها حق ماموریت ارزی بگیرند، فقط ایجاد حاشیه و هزینه تراشی می‌کند.
بنابراین تیم مدیریتی جدید باید تغییر نگرشی در مورد حضور افراد در سفرها ایجاد کند و بیشتر تمرکز خود را روی حضور افرادی بگذارد که می‌توانند نقش موثری داشته باشند نه اینکه چون سفر نرفته‌اند یا بر اساس روابط در لیست اعزام قرار بگیرند.

*فضای المپیک متفاوت از پارالمپیک است
 محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک ایران تا  آذر سال جاری  هم زمان مسئولیت کمتیه ملی پارالمپیک را هم برعهده دارد. خسروی وفا از ابتدا ریاست کمیته پارالمپیک را هم برعهده داشته است اما فضای کاری این دو نهاد تا حدودی متفاوت است. خسروی وفا ممکن است با چالش‌هایی در کمیته ملی المپیک روبرو شود که  در سال‌های حضور در پارالمپیک آنها این چالش‌ها را نداشته است.
او در کمیته ملی المپیک باید پاسخگوی وضعیت بسیاری از مشکلات داخلی فدراسیون‌ها به فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک باشد و این پاسخگویی باید به گونه‌ای باشد که کمترین تبعات را به ورزش ایران وارد کند. کمیته ملی المپیک باید به گونه‌ای عمل کند که بیشترین تعامل را با کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک آسیا و فدراسیون‌های جهانی داشته باشد تا تا فضای آرام برای ورزش ایران حاکم باشد.
خسروی وفا در پارالمپیک ممکن است به مسائل داخلی فدراسیون‌ها ورود نکند اما در کمیته ملی المپیک برای آرامش رشته ورزشی مربوطه شاید نیاز باشد به برخی مسائل ورود داشته باشد و در ایجاد یک فضای آرام و بدون حاشیه تلاش کند. او حتی ممکن است در برخی رشته‌ها با انبوهی از خبر بردن‌ها به فضای بین‌المللی ورزش روبرو شود، که هر لحظه ورزش ایران را دچار تهدید کند و برای آنها نیز استراتژی داشته باشد.
خسروی وفا باید ارتباط خود را با نهادهای بین‌المللی بیشتر کند تا در زمان نیاز بتوانیم بیشترین بهره مندی را از کمک‌های این دو نهاد داشته باشیم. از طرفی کسب سهمیه المپیک و کسب مدال در بازی‌های آسیایی بسیار اهمیت دارد از این رو از این رو باید برنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف باشد. در پارالمپیک بیشتر مدال‌آوری مدنظر است اما در المپیک با کسب سهمیه هم ارزش بسیار بالایی دارد که باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد و در تعیین خط مشی ها مورد توجه قرار بگیرد.

*چشم انداز کمیته ملی المپیک برای ۴سال آینده چیست؟
 هیات ربیسه و هیات اجرایی جدید کمیته ملی المپیک چهار سال مهم را در پیش رو دارند از این رو این انتظار هست که این افراد در ابتدا چشم انداز بلندمدت خود و برنامه‌هایی که برای رسیدن به این چشم انداز دارد را تدوین و به اطلاع جامعه ورزش برساند.
کمیته ملی المپیک باید از الان مشخص کند که برنامه‌اش برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس چیست؟ چه جایگاهی را مدنظر دارد؟ و در این فرصت باقی مانده چه کارهایی می تواند انجام دهد تا به هدفش نزدیک شود؟
در بخش بودجه هم باید مشخص کند که قرار است چه تلاش‌هایی صورت بگیرد تا بودجه کمیته ملی المپیک افزایش پیدا کند؟
به هر حال انتظار هست که بودجه در این چهار سال پیشرفت داشته باشد نه اینکه به صورت قطره چکانی به آن اضافه شود. مجمع کمیته ملی المپیک و جامعه ورزش حق دارند که بدانند، تیم مدیرتی جدید قرار است درچهار سال آینده با چه برنامه و سیاستی جلو برود و در نهایت چهار سال بعد کمیته ملی المپیک را در چه جایگاهی تحویل دهد.
* اعضای تیم مدیریتی جدید کمیته ملی المپیک که در انتخابات اخیر توانستند به هیات اجرایی راه پیدا کنند، به این شرح هستند.
رییس
محمود خسروی وفا: متولد ۱۳۳۲ ، رییس کمیته ملی پارالمپیک از سال ۱۳۷۹ تاکنون، رییس پیشین فدراسیون جانبازان و معلولان، عضو شورای عالی ورزش و یازدهمین رییس کمیته ملی المپیک ایران
نواب رییس
غلامرضا نوروزی: رییس فدراسیون پزشکی ورزشی
مهین فرهادی‌زاد: معاون پیشین بانوان وزارت ورزش و جوانان و رییس کمیسیون زنان کمیته ملی المپیک
اعضای هیات جرایی
محمدرضا داورزنی: رییس فدراسیون والیبال
علیرضا پاکدل: رییس فدراسیون هندبال
علیرضا سهرابیان: رییس فدراسیون قایقرانی
مهرداد علی قارداشی: رییس فدراسیون تنیس روی میز
غلامرضا شعبانی بهار: رییس فدراسیون تیروکمان
مهدی گودرزی: رییس فدراسیون سه گانه
حمید عزیزی: رییس فدراسیون گلف
بهداد سلیمی: نماینده منتخب کمیسیون ورزشکاران در هیات اجرایی
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا