ورزش

کلهر: پرسپولیس به موقع خودش را کنار کشید

اوسمار به خاطر اما و اگرها ادامه نداد؛

پیشکسوت فوتبال پرسپولیس گفت: اگر این رفتارهای استقلال نبود شاید پرسپولیس قهرمان نمی‌شد. پرسپولیس با شایستگی و با استفاده از آرامش، تمرکز و رفتار و انتخاب‌های حرفه‌ای قهرمان شد.

به گزارش “ورزش سه”، محمود کلهر یکی از پیشکسوتانی بود که در طول رقابت‌های این فصل اظهارنظرهای نقادانه‌ای داشت، در این بین یکی از اظهارنظرهای جالب توجه او مربوط به زمانی بود که عنوان کرد با توجه به فشار روانی حاکم بر استقلال، پرسپولیس سرنوشت لیگ و قهرمانی را به دست می‌گیرد.

* چه قدر انتظار این قهرمانی را داشتید؟
-قبل از پاسخ به این سوال باید به یک نکته اشاره کنم. شما خوب می‌دانید جو فوتبال ایران نابسامان و وخیم است. ما در فوتبال خودمان به مدیران کارآمد بیشتری نیاز داریم که بدانند چگونه باید مجموعه‌های تحت نظارت خودشان را سامان بدهند. بتوانند در بحران‌ها درست عمل کنند نه این که خود ایجاد بحران کنند. باید از افراد کاربلد، کارشناس و پیشکسوتان کاردان بیشتر استفاده کنیم. اگر به این مسیر نرویم فوتبال ما از عرصه بین‌المللی جا خواهد ماند و اتفاقات این روزها هم بخشی از آثار غفلت از این مساله است، اما در پاسخ به این سوال باید بگویم؛ شاید در نیم فصل تردیدها زیاد شد ولی در ادامه کار به شکلی پیش رفت که برای خود من این باور ایجاد شد که پرسپولیس، بالاخره استقلال را پشت سر می‌گذارد و پس از آن فقط باید خود را حفظ کند.

*بازی دوستانه با الشباب را به یاد می‌آوریم. شما در ورزشگاه حاضر بودید و پس از بازی نگران شدید و آن را بیان کردید.
-به عنوان یک کارشناس باید با توجه به آن چه اتفاق می‌افتد، تحلیل ارایه کنیم. آن روز را خوب به یاد دارم. ۵ گل خوردیم و تیم خیلی به هم ریخته بود. البته در همان زمان هم قائل به این بودیم که بالاخره ملی‌پوشان حضور نداشتند. از سوی دیگر پرسپولیس در نیم فصل خریدهای درست و با حساب و کتاب داشت که نقش تعیین کننده آنها را دیدیم. گاهی یک بازیکن هم خیلی تعیین کننده است. به بازی با آلومینیوم در جام حذفی اشاره می‌کنم. با وجود نمایش خوب رفیعی در بازی‌های قبل‌تر از آن، شاید اگر در آن روز علیرضا بیرانوند بود، پرسپولیس الان برای یک سه گانه دیگر خیز برداشته بود.

*در آن مقطع بسیاری اعتقاد داشتند، انتخاب اوسمار اشتباه است و فشار زیادی روی مدیریت باشگاه بود، فکر می‌کردید بازی این گونه تغییر کند؟
به نظر من پرسپولیس در نیم فصل نخست، تیمی شایسته صدرنشینی بود ولی دیدیم یحیی که فصل قبل‌تر سه گانه گرفته بود تحت چه فشاری قرار گرفت و حتی به سوی او بطری پرتاب شد. شاید اگر بعضی اشتباهات سهوی داوری نبود، پرسپولیس نیم فصل نخست را با صدرنشینی تمام می‌کرد. با وجود همه اینها آن چه برای من مهم است درسی است که از این قهرمانی و از اوسمار گرفتم. او در سخت‌ترین شرایط با آرامش و متانت صحبت می‌کرد. دیدیم که چه قدر قدردان کسی بود که این فرصت را به او داد. دنبال این نبود که همه چیز را به نام خود بزند. اوسمار در کنار یحیی به خوبی برای فوتبال ایران آموزش دید و در روز آخر لیگ شاهد بودیم که هم از او و هم از کریم باقری قدردانی کرد. او ارتباط خوبی هم با بازیکنان برقرار کرد و روی آنها تاثیر خوب گذاشت. اینها در لحظات حساس خیلی مهم است و یک مربی حرفه‌ای در این مواقع، توانایی خود را بروز می‌دهد. به نظر من، او باز هم می‌تواند سرمربی پرسپولیس باشد.

*به نظر شما چه عواملی کفه ترازو را در نیم فصل دوم به سود پرسپولیس تغییر داد؟
-همان‌طور که گفتم پرسپولیس، همان نیم فصل اول را هم می‌توانست با صدرنشینی به پایان برساند. جدا از عملکرد خوب اوسمار و فضایی که بر تیم حاکم بود باید گفت پرسپولیس با جذب حساب شده بازیکنان در نیم فصل معادله را به سود خود تغییر داد. تیم بزرگ بازیکن‌های بزرگ می‌خواهد. بازیکن‌های بزرگ در لحظات حساس می‌توانند شرایط را تغییر بدهند و پرسپولیس توانست جنس خودش را از این جهت جور و کامل کند. ارونوف و حسن، تعیین کننده بودند. از سوی دیگر می‌بینید دیگر بازیکنان بزرگ تیم هم هر یک در مقطعی اثر مثبت خود را نشان دادند.

*شما در اوایل فصل این ایراد را به پرسپولیس داشتید که باید از جنگیدن با بعضی مسایل از جمله درگیری‌های لفظی با تیم‌های رقیب دست بردارد ولی به هر حال یکی از خواسته‌های همیشگی هواداران پاسخ و واکنش به رویدادها از سوی باشگاه است، تغییر رویه پرسپولیس در هفته‌های پایانی رو چگونه ارزیابی کردید؟
-وقتی نمی‌توانید چیزی را تغییر بدهید نباید به آن بپردازید. در همه حال باید متوجه باشید هدف اصلی چیست. همیشه مهم است؛ حتی اگر مسایل علیه شما است روی کار خودتان متمرکز باشید و آرامش را حفظ کنید. پرسپولیس این کار را انجام داد. کاری که آن را خوب بلد است.

در حالی که حریف درگیر مسایل حاشیه‌ای بود، پرسپولیس خودش را کنار کشید و در لحظه مناسب از فرصت استفاده کرد. پرسپولیس اگر حرفه‌ای نبود، اگر روح قهرمانی، آرامش و تمرکز نداشت هیچ وقت نمی‌توانست بازی سه بر صفر باخته مقابل استقلال خوزستان را با پیروزی ۴ بر سه عوض کند و همه چیز تمام می‌شد. حرف ما همیشه این است که نباید انرژی در جای نادرست صرف شود. پرسپولیس از مدیریت تا بازیکنان خود را در مسیر درست قرار داد و نتیجه این شد که بازی با استقلال خوزستان، تمرکز استقلال را در بازی با نساجی به هم ریخت.

*جالب این که شما زمانی که پرسپولیس در جایگاه دوم بود و بازی‌های باقیمانده دو تیم، روی کاغذ به نفع رقیب بود برخلاف همه اظهارنظرها گفته بودید، اتفاقا سرنوشت قهرمانی دست پرسپولیس است و نه استقلال!
-آن چه لیگ امسال را خیلی جذاب‌تر کرد همین رقابت پایاپای تا لحظات آخر بود. پرسپولیس حرفه‌ای‌تر عمل کرد. در فوتبال حرفه‌ای وقتی جلو هستید باید پیشتازی را حفظ کنید و کسی که تیم پیشتاز را تعقیب می‌کند باید کمتر اشتباه کند و بیشتر تمرکز داشته باشد. سخت است وقتی حواس‌تان به دیگری است بتوانید شرایط خود را حفظ کنید و حواس و ذهن استقلال درگیر پرسپولیس بود. البته این رقابت سنگین، بازیکنان بهتری را هم برای تیم ملی می‌سازد و فوتبال ملی از آن سود می‌برد. البته این جدای از آن قسمت تاریک فوتبال است که این روزها فقط در مورد بخش‌هایی از آن یکسری مسایل را می‌شنویم.

*از جذابیت و زیبایی رقابت‌ها گفتید. به نظر شما این اتهامات به پرسپولیس از سوی رقیب و مسایلی که مطرح کردند اجازه داد این جذابیت به چشم بیاید؟
-خب اگر این برخوردهای رقیب نبود شاید پرسپولیس قهرمان نمی‌شد. کافی بود آنها بازی با نساجی را ببرند. استقلال واقعا تیم خوبی بود. اگر نبود که این همه امتیاز جمع نمی‌کرد. تفاوت در همین رفتارها، سرنوشت قهرمانی را مشخص می‌کند. وگرنه استقلال هم بازیکنان خیلی خوب داشت و هم مربی خوب. اما فوتبال حرفه‌ای امروز بر نمی‌تابد که همه چیز از داوری و حریف تا ترکیب بازیکنان را مقصر بدانید. از سوی دیگر اگر بحث ضرر و زیان از داوری باشد با توجه به بررسی‌های کارشناسان چه بسا پرسپولیس بیشتر متضرر شد. اگر یک جایی گل اشتباهی پذیرفته شد یک جایی هم گل درست قبول نشد. یک جاهایی حریفان از اشتباهات در مسایلی مثل پنالتی سود بردند و پرسپولیس ضرر کرد. پرسپولیس در دربی‌ها که بازی‌های مستقیم و تعیین کننده بود از اشتباه داوری ضرر کرد. خب ما دیدیم با وجود VAR در جام جهانی هم اشتباهات رخ داد ولی سهوی بود. به نظر من باید برای مدیران و مربیان گردهمایی‌هایی ترتیب داده و روی این مسایل کار شود. باید این فضا تغییر کند. این رفتارها یک خطر بزرگ برای فوتبال ایران است. جوانان و نوجوانان به مدیران، مربیان، بازیکنان و پیشکسوتان نگاه می‌کنند و یاد می‌گیرند. حاکم شدن این فضای فکری و این گفتمان، یک خطر بزرگ است.

*در پایان ارزیابی شما برای فصل آینده چیست؟ خب اوسمار هم خداحافظی کرد؟
– به نظر من اوسمار به خاطر فضای اما و اگری که قبل از قهرمانی برای ماندن یا نماندنش وجود داشت، ادامه همکاری نداد ولی الان این مهم نیست. پرسپولیس باید سریع دست به کار شود. نباید بر اساس شایعات یا جو خبری گزینه‌ها را نادیده گرفت. وقتی اوسمار هم سرمربی شد خیلی‌ها موافق نبودند. بعضی گزینه‌های خارجی، شناخت خوبی از پرسپولیس و فوتبال ایران دارند. همچنین ما مربیان داخلی خیلی خوبی هم داریم که از عهده این کار برمی‌آیند.

در مورد نقل و انتقالات بازیکنان هم به نظر من مهم‌ترین مسئله حفظ تیم است. با بازگشت مصدومان، واقعا تیم خوب و کاملی داریم. اگر بخواهم ریز بشوم به نظرم در کنار بیرانوند و رفیعی به یک دروازه بان خوب دیگر نیاز داریم. در خط حمله باید بازیکن بگیریم چون در طول فصل آسیب‌دیدگی یا استراحت برای ریکاوری بازیکنان لازم است.

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا