ورزش

گزارشی که حرف مهم سرمربی تیم ملی را تایید می‌کند

داستان های ایران و المپیک؛

تمامی تلاش های ایران برای صعود به المپیک در ادوار مختلف را اینجا مورد بررسی قرار داده ایم.

به گزارش “ورزش سه”، بهروز عطایی امروز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که هیچ وقت تیم ملی ایران با کسب سهمیه مستقیم راهی المپیک نشده است که به نظر می‌رسد حرف درستی زده است.

حال ورزش سه به شش دوره قبل که ایران در تلاش برای حضور در المپیک بوده پرداخته است.

*یکی از اولین تلاش های تیم ملی والیبال ایران برای رسیدن به المپیک به ۲۰۰۰ سیدنی باز میگردد که در جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۹۹ در تهران و با مربی گری مصطفی کارخانه تیم ملی پا به مسابقات گذاشت ولی با کسب رتبه پنجم حتی راهی مسابقات انتخابی هم نشد تا کره جنوبی و استرالیا راهی المپیک شوند.

*اما در سال ۲۰۰۴ تیم ملی ایران با سرمربیگری پارک کی وون و کسب رتبه سوم در جام ملتهای ۲۰۰۳ جواز حضور  انتخابی المپیک در ژاپن  را کسب کرد، که در آن مسابقات با درخشش بازیکنانی نظیر امیر حسینی، بهنام محمودی، محمد ترکاشوند تا یک قدمی صعود به المپیک رفت ولی تبانی کانادا و استرالیا و یک باخت تیم ملی در برابر چین قدرتمند آن زمان ما را از المپیک آتن محروم کرد و استرالیا را رهسپار المپیک آتن کرد.

*نتایج خوب ایران در انتخابی زیر گروه المپیک آتن همه را امیدوار به حضور در المپیک ۲۰۰۸ پکن کرد ولی فدراسیون والیبال با رییس جدیدش در آن زمان یعنی محمدرضا داورزنی با آوردن زوران گاییچ، سرمربی سابق یوگسلاوی که قهرمان المپیک سیدنی شده بود، در یک اقدامی عجیب تمامی بازیکنان با تجربه تیم ملی را جز پیمان اکبری کنار زد تا با بازیکنان جوان آن موقع نظیر سعید معروف، فرهاد نظری افشار، حمزه زرینی، سید محمد موسوی، محمد محمد کاظم و… پا به مسابقات انتخابی ژاپن بگذارند که آنجا نیز با شکست های قابل پیش بینی که مقابل ایتالیا، کره جنوبی و حتی الجزایر خوردیم، حسرت المپیک به دل والیبال دوستان ماند و ژاپن نماینده آسیا به همراه چین میزبان شد.

و اما در سال ۲۰۱۲ در حالی که والیبال ایران با آمدن خولیو ولاسکو، سرمربی شهیر آرژانتینی جان تازه ای گرفته بود با قهرمانی در جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۱۱، در تورنمنت جام جهانی برابر تیم های بزرگ برای صعود به المپیک تلاش کرد که با وجود کسب نتایج آبرومندانه و چند برد تاریخی برابر غول های والیبال نتوانست سهمیه مستقیم بگیرد و دوباره راهی انتخابی المپیک در ژاپن شد. در آن تورنمنت اکثر والیبال دوستان ایران را المپیکی می دانستند اما با باخت غیر منتظره برابر استرالیا و با درخشش توماس ادگار در عین ناباوری همگان از صعود به المپیک بازماندیم و استرالیا راهی المپیک شد.

پس از  المپیک ۲۰۱۲ و اعتراض تیم های آسیایی از جمله ایران مبنی بر تقسیم ناعادلانه سهمیه ها این بار با شرایط بهتری در انتخابی المپیک با سرمربیگری رائول لوزانو پا به مسابقات ژاپن گذاشتیم و با نتایج خوبی که در برابر تیم های کانادا ژاپن، چین گرفتیم و همچنین با بردی تاریخی برابر لهستان توانستیم بلاخره برای اولین بار راهی المپیک در ریودوژانیرو برزیل شویم.

در سال ۲۰۲۰ و المپیک توکیو با وجود تغییر قوانین تیم ملی ایران با قرار گیری در گروه روسیه کوبا و مکزیک نتوانست مستقیم راهی المپیک شود و کار را به انتخابی در کشور چین کشیده شد که در آنجا تیم ملی پس از یک نیمه‌نهایی سخت برابر کره جنوبی در فینال به راحتی از سد چین گذشت و برای دومین بار راهی المپیک شد.

حال بنظر می‌رسد حق با بهروز عطایی است البته که در خیلی از دوره ها، آسیا سهمیه مستقیم نداشت و باید در انتخابی ها شرکت میکرد ولی نباید از این موضوع غافل شد که این دوره یکی از سخت‌ترین دوره های کسب سهمیه خواهد بود و با توجه به گروه مرگ ایران هیچ بعید نیست که کار دوباره گره بخورد و این بار نه مستقیم که از طریق رنکینگ راهی المپیک شویم.

منبع ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا