ورزش

کسب سهمیه المپیک نتیجه تلاش‌های علیپور بود/ او اسطوره تمرین است

در گفت و گو با مهر مطرح شد

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاکید دارد که کسب سهمیه بازی‌های المپیک توسط رضا علیپور، بیش از هر چیز نتیجه تلاش‌ها و تمرینات شبانه روزی خود او است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات سنگنوردی انتخابی المپیک در حالی برگزار شد که رضا علیپور در مجموع دو رویداد برگزار شده در شانگهای و بوداپست موفق شد صاحب سهمیه لازم برای حضور در بازی های ۲۰۲۴پاریس شود.

علیپور که سال گذشته همراه با الناز رکابی و محیا دارابیان از سوی فدراسیون جهانی کوهنوردی و صعودهای ورزشی مجوز لازم برای ورود به رقابت های گزینشی المپیک را به دست آورده بود، یک ماه پیش از حضور در مرحله نخست این رقابت ها در شانگهای صاحب ۳۵ امتیاز شد. او با شرکت در مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی بوداپست، مجموع امتیازات خود را به ۶۰ رساند.

رقابت های سنگنوردی بازی های المپیک در ماده سرعت با حضور ۱۴ نفر در هر بخش مردان و زنان برگزا می شود. پیش از این ۹ سهمیه هر بخش توزیع شده بود. با برگزاری مسابقات شانگهای و بوداپست، ۵ سهمیه باقی مانده در هر بخش توزیع شد و رضا علیپور موفق شد با مجموع ۶۱ امتیاز، یکی از این سهمیه ها را از آن خود کند.

این دومین دوره بازی های المپیک است که سنگنوردی در فهرست رشته های آن قرار دارد و اولین بار است که یک ایرانی سهمیه حضور در این بازی ها را کسب کرده است.

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی تاکید دارد که المپیکی شدن رضا علیپور بیش از هر مسئله ای، نتیجه تلاش ها و تمرینات شبانه روزی اش است. وی با تکید بر اینکه علیپور یک نابغه است، میگوید که طلای هانگژو تاثیر زیادی در پیگیری جدی مسیر المپیکی شدن رضا علیپور داشت.

زارعی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به سهمیه کسب شده توسط رضا علیپور گفت: علیپور در دو سال گذشته تلاش بسیار زیادی برای دستیابی به این سهمیه داشت اما اوج کار او در بازی های آسیایی هانگژو بود و عملکردش که روحیه اش را برای پیگیری تمرینات تا رسیدن به سهمیه متحول کرد.

وی ادامه داد: شاید اگر رضا علیپور در بازی های آسیایی مدال طلا نمی گرفت به لحاظ روحی نمی توانست اینقدر با قدرت تا اینجا و حضور نتیجه بخش در رقابت های انتخابی المپیک پیش برود.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با یادآوری عملکرد قابل قبول رضا علیپور در مسابقات انتخابی المپیک خاطرنشان کرد: او در بوداپست به خاطر سر خوردن پا نتوانست به جمع هشت بازیکن برتر قرار بگیرد اما ورزشکارانی که در شانگهای بالاتر از رضا علیپور قرار داشتند در بوداپست حذف شدند، همین مسئله در کنار عملکرد خوبی که خودِ او در مجموع دو رویداد گزینشی داشت و مجموع امتیازاتی که به دست آورد، کمک کرد تا وارد جمع المپیکی ها شود.

زارعی تاکید کرد: سهمیه المپیکی رضا علیپور نتیجه چیزی نیست جز تلاش های شبانه روزی او، این ورزشکار یک نابغه است که ۳۰ مدال از حضور در میادین مختلف جهانی و آسیایی در کارنامه دارد. شاید اگر سنگنوردی وارد بازی های المپیک نمی شد، رضا علیپور نمود پیدا نمی کرد. در واقع المپیکی شدن سنگنوردی کمک کرد تا ورزش ایران و جهان بیشتر و بهتر این نابغه سنگنوردی را بشناسند.

وی با تاکید بر اینکه رضا علیپور روحیه بالایی دارد، گفت: با جنگندگی بالایی تمرین می کند و مسابقه می دهد. او اسطوره تمرین است چراکه چه مسابقه در پیش داشته باشد و چه نداشته باشد، تمریناتش را متوقف نمی کند و با جدیت آنها را دنبال می کند.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با ابراز خرسندی از اینکه رضا علیپور با تلاش های مستمر و شبانه روزی خودش و همچنین دعای مادرش به سهمیه المپیک دست یافت، در مورد برنامه های او تا زمان اعزام به پاریس گفت: در این زمینه با نظر خود علیپور و مربی اش تصمیم گیری می شود. طی یک ماه آینده دو جام جهانی داریم که اقدامات لازم برای اعزام سنگنوردان کشورمان از جمله رضا علیپور هم انجام شده است اما با توجه به زمان باقی مانده تا المپیک و در نظر گرفتن اتفاقاتی مانند آسیب دیدگی در مسابقات، در مورد اعزام خود با نظر خودِ او و مربی اش تصمیم گیری می شود.

زارعی با یادآوری اینکه ایران دو نماینده دیگر هم در رقابت های سنگنوردی گزینشی المپیک داشت، گفتک محیا دارابیان به خاطر عملکردی که در شانگهای داشت شانسی برای کسب سهمیه نداشت به همین دلیل به بوداپست اعزام نشد. الناز رکابی هم در شانگهای عملکرد امیدوار کننده ای نداشت اما به خاطر احتمال کسب سهمیه اعطایی از طرف فدراسیون جهانی، زمینه اعزامش به بوداپست را هم مهیا کردیم.

زارعی در پایان در مورد اینکه «سهمیه فدراسیون جهانی به الناز رکابی تعلق می گیرد؟»، گفت: هنوز وضعیت سهمیه های فدراسیون جهانی مشخص نشده است اما بعید است الناز رکابی سهمی از انها داشته باشد. این سهمیه ها معمولا به کشورهایی تعلق می گیرد که ورزشکاران شان هیچ سهمیه ای نگرفته اند در حالی که ما امروز توسط رضا علیپور صاحب سهمیه هستیم. در هر صورت ما تمام اقدامات و رایزنی های لازم را داشته ایم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا