ورزش

جام‌ها، گل‌ها و بازیکنان: کلوپ برای لیورپول چه کرد

جمعه ۹ اکتبر ۲۰۱۵ یورگن کلوپ با لبخندی بر لب و عینکی بر چشم اولین نشست خبری‌اش را به‌عنوان سرمربی لیورپول برگزار کرد.

به گزارش ورزش سه، لیورپولی که او هدایتش را به عهده گرفت، فصل را ناامیدکننده آغاز کرده بود و هیچ نشانه‌ای از پایان دوران طولانی که در حسرت جام مانده بود، نداشت.

کلوپ گفت: «من معمولی هستم. خیلی مهم نیست وقتی که شما می‌آیید مردم چه فکری می‌کنند، از آن مهم‌تر نظر مردم در مورد شما وقتی است که می‌روید.»

هشت سال و نیم بعد کلوپ پس از دورانی پرماجرا و به عنوان یکی از محبوب‌ترین مربیان لیورپول این باشگاه را ترک کرد. این مطلب نگاهی دارد به وزن موفقیت‌هایی که سرمربی آلمانی در آنفیلد به‌دست آورد.

جام‌ها، گل‌ها و بازیکنان: کلوپ برای لیورپول چه کرد

* کلوپ در لیورپول برنده چند جام شد؟
اگر کلوپ را فقط از روی عنوان‌هایش قضاوت کنیم، بازهم کارنامه‌ای پربار خواهد بود. یک قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی جام حذفی انگلیس، دو قهرمانی جام اتحادیه انگلیس، یک جام خیریه، یک سوپر جام فوتبال اروپا و یک جام جهانی باشگاه‌ها.

در فصل ۲۰-۲۰۱۹ که لیورپول قهرمان شد این تیم رکورد کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رسیدن به ۳۰ برد را شکست و یک امتیاز تا رسیدن به رکورد ۱۰۰ امتیاز فاصله داشت.

ویترین افتخارات این سرمربی می‌توانست پر و پیمان‌تر هم باشد اگر دو بار در فینال فصل‌های ۲۲-۲۰۲۱ و ۱۹-۲۰۱۸ لیگ قهرمانان به رئال مادرید نمی‌باخت و همچنین دو بار به رغم رسیدن به امتیازی بالای ۹۰ بعد از منچستر سیتی نایب قهرمان لیگ برتر نمی‌شد.

کلوپ در همان نشست مطبوعاتی از تلاش برای تبدیل کردن «شکاکان به معتقدان» گفت و همین طور در مورد تلاش بی‌وقفه برای رسیدن به کمال که مشخصه دوران حکومتش در آنفیلد بود؛ دورانی که باور و غرور را به هواداران تیم بازگرداند.

با این حال هرگز نمی‌توان گفت که دوران کلوپ در لیورپول بی‌نقص بود. تیم او دوره‌های ضعیف هم داشت از جمله می‌توان به عملکرد ضعیف تیم در فصل ۲۱-۲۰۲۰ اشاره کرد که به عنوان مدافع قهرمانی دور از انتظار بود و همین طور فصل گذشته که در رتبه پنجم قرار گرفت.

* رتبه‌های کلوپ در لیگ برتر
لیورپول در واقع فصل ۲۲-۲۰۲۱ شانس تاریخی برای تصاحب چهارگانه داشت، اما لیگ قهرمانان و لیگ برتر را از دست داد و دو جام داخلی انگلیس را تصاحب کرد.

در فصل جاری هم لیورپول شانس تصاحب چهارگانه (لیگ اروپا بجای لیگ قهرمانان) را داشت که کارش را با قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال انگلیس تمام کرد.

کلوپ یک بار دیگر به هواداران لیورپول اجازه رویاپردازی داد، ولی نتوانست تمام رویاهای آنان را محقق کند.

2025938

*جایگاه کلوپ در مقایسه با سایر مربیان بزرگ لیگ برتر
از بسیاری جهات کلوپ بدشانس بود که در این دوره هدایت لیورپول را به عهده داشت. کمتر از ۱۲ ماه پس از حضور کلوپ در لیگ برتر، پپ گواردیولا هم راهی این لیگ شد؛ مردی که در دوران حضور در بوندس‌لیگا از کلوپ جلو زده بود، در لیگ برتر هم ثابت کرد، قوی‌تر است.

نگاهی به آمار متوسط پیروزی در لیگ برتر نشان می‌دهد که فقط پپ گواردیولا (۷۴ درصد)، الکس فرگوسن (۶۵/۲ درصد) و آنتونیو کونته (۶۲/۹ درصد) از او عملکرد بهتری داشته‌اند و کلوپ (۶۲/۶ درصد) بالاتر از مربیان نامداری مانند روبرتو مانچینی (۶۱/۷)، ژوزه مورینیو (۵۹/۸) و آرسن ونگر (۵۷/۵) ایستاده است.

او به احتمال فراوان اگر در دوره‌ای دیگر به لیگ برتر می‌رفت، می‌توانست بیش از یک باری که در فصل ۲۰-۲۰۱۹ قهرمان این مسابقات شد، جام گران‌ترین رقابت‌های باشگاهی دنیا را بالای سر ببرد.

در واقع نگاهی به متوسط کسب امتیاز از هر بازی و مقایسه کلوپ با برجسته‌ترین مربیان تاریخ لیورپول نیز گواهی بر این مدعاست.

2025933
کلوپ در مقایسه با مربیان برجسته لیورپول (امتیاز در هر مسابقه)

* چه کسی بیشتر برای کلوپ بازی کرد؟
لیورپول در اولین بازی با هدایت کلوپ در ورزشگاه وایت هارت لین به تساوی بدون گل با تاتنهام رسید؛ مسابقه‌ای که در آن بازیکنان لیورپول بالاترین آمار دوندگی تا آن جای فصل را ثبت کردند.

از آن بازی به این سو کلوپ به ۱۲۱ بازیکن بازی داده است و تعجبی هم ندارد که محمد صلاح (۲۸۰۸۸ دقیقه) در صدر این فهرست قرار داد و نفر دوم با فاصله‌ای قابل توجه ترنت الکساندر آرنولد (۲۵۰۷۹ دقیقه) است. روبرتو فرمینو (۲۴۹۳۵)، اندی رابرتسون (۲۴۹۷۰)، ویرجیل فان‌دایک (۲۳۹۳۶) و آلیسون بکر (۲۳۶۶۵) سایر بازیکنانی هستند که بیشترین دقایق بازی زیر نظر کلوپ را تجربه کرده‌اند.

آخرین نفر این فهرست جو هاردی، مهاجمی است که در یک بازی جام حذفی که فوریه ۲۰۲۰ انجام شد، ۸ دقیقه در شروزبری بازی کرد و دیگر برای این تیم به زمین نرفت.

همچنین باید از آرتور، هافبک برزیلی، نام برد که در آخرین روز مهلت نقل و انتقالات سال ۲۰۲۲ به لیورپول پیوست تا حفره خط میانی این تیم را پر کند و فقط ۱۳ دقیقه بازی کرد.

در زمینه باز کردن دروازه حریفان، مثلث خط حمله سال‌های گذشته لیورپول بهترین آمار گلزنی زیر نظر کلوپ را دارد. همان طوری که همه می‌دانند محمد صلاح (۲۱۱ گل) بهترین گلزن لیورپول در این دوره است و پس از او سادیو مانه (۱۲۰) و روبرتو فرمینو (۱۱۰) قرار دارند.

جیمز میلنر با ۲۵ گل زده، چهره غافلگیرکننده در میان ۱۰ گلزن برتر لیورپول در این دوران است. «آقای حرفه‌ای» کلوپ تقریبا در هر پستی برای سرمربی بازی کرد و شکی نیست که هر وقتی هم که به گل نیاز بود، دست به کار می‌شد.

2025936

* کلوپ چقدر پول خرج کرد؟
به گفته سایت ترنسفرمارکت، کلوپ در دوران حضورش در لیورپول ۳۷ بازیکن را جذب کرد و مجموعا حدود ۸۵۰ میلیون پوند هزینه کرد.

گران‌ترین بازیکن این فهرست داروین نونیز است که سال ۲۰۲۲ با ۸۵ میلیون پوند به لیورپول پیوست و ارزان‌ترین بازیکن هم بن دیویس است که به دنبال نیاز فوری لیورپول به مدافع با ۲ میلیون پوند در سال ۲۰۲۱ از باشگاه پرستون به این تیم پیوست.

لیورپول خیلی کم توانست بازیکنی را به صورت آزاد جذب کند و از میان بازیکنانی که به ترکیب ثابت لیورپول رسیدند، فقط جوئل ماتیپ بود که پس از پایان قراردادش با باشگاه قبلی راهی آنفیلد شد.

کلوپ در مدیریت زمان انتقال بازیکان نیز بسیار ماهر بود. در این زمینه می‌توان به فروش فیلیپه کوتینیو، که به اعتقاد بسیاری بهترین بازیکنش بود، با مبلغ هنگفت ۱۰۵ میلیون پوند اشاره کرد و همین طور خریدن ویرجیل فان‌دایک (۷۵ میلیون پوند در ژانویه ۲۰۱۷) و آلیسون بکر (۶۷ میلیون پوند در تابستان ۲۰۱۸.)

این خریدها لیورپول را به باشگاهی مدعی قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و احتمالا بهترین تیم این تیم در یک دهه اخیر بدل کرد. البته کلوپ خریدهای ناموفقی هم داشت که مشهورترین آن‌ها الکس اوکسلید چمبرلین و مارکو گروییچ بودند.

بهترین راه برای داشتن برآوردی بهتر نسبت به عملکرد نقل و انتقالاتی کلوپ این است که او را با رقبایش در لیگ برتر مقایسه کنیم.

او نه تنها کم‌ترین هزینه را میان پنج باشگاه پردرآمد لیگ برتر داشته است، بلکه هنگام محاسبه هزینه خالص نیز پایین‌تر از تمامی رقیبانش قرار دارد.

لیورپول باید در خرید و فروش بازیکنان هوشمندان عمل می‌کرد و خوشبختانه یورگن کلوپی را در اختیار داشت که استاد این فن بود.

2025934

* محبوب‌ترین و منفورترین حریفان لیورپول
تنها یک تیم بود که لیورپول یورگن کلوپ هرگز زورش به آن نرسید: رئال مادرید. دو مورد از تلخ‌ترین شکست‌های تاریخ لیورپول مقابل این تیم حاصل شد و هر دو هم در فینال لیگ قهرمانان اروپا.

کلوپ گرچه پیروزی‌هایی به یادماندنی مقابل رقبای منچستری‌اش به‌دست آورد، اما آمار او در این زمینه هم چنگی به دل نمی‌زند. متوسط امتیاز تیم او مقابل منچستر سیتی ۱/۴۸ و مقابل منچستر یونایتد ۱/۴۳ است.

از سوی دیگر بسیاری تیم‌ها هم بوند که رویارویی مقابل تیم یورگن کلوپ، آخرین خواسته‌شان بود. برای مثال استون ویلا فقط یک بار توانست لیورپول کلوپ را شکست دهد؛ البته این یک مسابقه پیروزی ۲-۷ در ورزشگاه خالی از تماشاگر ویلا پارک بود.

از نتایج قابل توجه می‌توان به پیروزی نه بر صفر دو فصل پیش مقابل بورنموث در ورزشگاه آنفیلد اشاره کرد و ضمن این که واتفورد و نیوکاسل هم همیشه بازی‌های سختی را مقابل لیورپول برگزار کردند.

در واقع کلوپ فقط مقابل پنج تیم لیگ برتری رکورد متوسط کمتر از ۲ امتیاز را بدست آورد. به بیان دیگر باشگاه‌های زیادی در لیگ برتر هستند که از رفتن این سرمربی آلمانی خوشحال خواهد شد.

منبع: بی‌ بی‌ سی

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا