ورزش

برنامه کاری فشرده نکونام و آقای ایکس!

شلوغ‌ترین روزهای باشگاه استقلال در 14 روز

حضور جواد نکونام در کنار نماینده هلدینگ خلیج فارس، به معنای ابقای او برای شروع یک فصل پرچالش است که استقلال در سه تورنمنت لیگ، آسیا و جام حذفی در پیش دارد و البته تیمی که نیاز جدی به تقویت روی نیمکت و درون زمین دارد.

به گزارش “ورزش سه”، انتشار تصویری از جواد نکونام در کنار احمد شهریاری، نماینده هلدینگ خلیج فارس در باشگاه استقلال، به معنای پایان شایعات در خصوص سرمربی آبی‌ها و ادامه فعالیت او در این باشگاه بود. پس از اخبار ضد و نقیضی که از گوشه و کنار در خصوص ادامه فعالیت نکونام منتشر می‌شد، انتشار این تصویر در رسانه رسمی باشگاه، نشان‌دهنده ادامه فعالیت نکو در این باشگاه است.

البته در تمام این سه هفته که انواع و اقسام اخبار و شایعات درباره جدایی نکونام و یا نداشتن مجوز او منتشر می‌شد، باشگاه استقلال می‌توانست با انتشار اطلاعیه‌ای، خیال هواداران را راحت کند و اینکه چرا مدیران باشگاه از انجام این کار خودداری کرده و با سکوت خود به حواشی دامن زده بودند و احترامی برای نگرانی هواداران قائل نبودند، مسئله‌ای است که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه پاسخی به آن داده نخواهد شد.

* آقای ایکس!
استقلال در فصل اخیر علی خطیر را به‌عنوان مدیرعامل و فرشید سمیعی را به‌عنوان سرپرست باشگاه بالای سرش داشت، اما حالا بدون مدیر اداره می‌شود و هلدینگ خلیج فارس باید خیلی زود و قبل از فعالیت نقل و انتقالاتی، مدیرعامل جدید را انتخاب کند که احتمالا تا فردا یکشنبه این اتفاق می‌افتد. هنوز هیچ نامی به طور رسمی یا غیر رسمی برای حضور در پست مدیرعاملی باشگاه استقلال به میان نیامده، اما هر شخصی در این جایگاه قرار بگیرد، باید با هماهنگی سرمربی و هلدینگ کارش را پیش ببرد و در نقل و انتقالات فعالیت کند.

* آغاز تمرینات، احتمالاً از پانزدهم تیرماه
با این حال و از آنجایی که نکونام در استقلال ماندگار شده است، مدیریت باشگاه وظایف مهم و خطیری را پیش روی خود می‌بیند تا بتواند تیم قدرتمندی را در فصل بعد و در سه تورنمنت، روانه مسابقات کند. نخستین اقدام باشگاه، تعیین زمان آغاز تمرینات است که البته گفته می‌شود آبی‌ها قرار است از پانزدهم تیرماه کار خود را استارت زده و برای فصل بعد تمریناتشان را شروع کنند.

باید دید که تا آن زمان و آغاز تمرینات، استقلال موفق به جذب بازیکن جدید خواهد شد یا خیر و در غیر این صورت، آبی‌ها باید با بازیکنان فعلی خود تمرینات را شروع کنند که البته تعداد بازیکنانی که هنوز با استقلال قرارداد دارند نیز چندان زیاد نیست، مگر اینکه در این فاصله دو هفته‌ای، قرارداد بازیکنان مدنظر نکونام تمدید شود.

* تعیین تکلیف بازیکنان بدون قرارداد
در حال حاضر قرارداد دوازده بازیکن استقلال به پایان رسیده است. روزبه چشمی، ابوالفضل جلالی، جعفر سلمانی، صالح حردانی، امید حامدی‌فر، محمدحسین زواری، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، آرمان رمضانی، پیمان بابایی، زبیر نیک‌نفس و امیرعلی صادقی نفراتی هستند که قراردادی ندارند و مدیریت باشگاه یا باید به فکر تمدید قرارداد با آن‌ها باشد یا اینکه شاهد جدایی آن‌ها باشیم.

در میان این نفرات، چشمی، جلالی و حردانی نفراتی هستند که بدون شک استقلال و نکونام خواستار حفظ آن‌ها هستند و در خصوص دیگر بازیکنان، باید منتظر تصمیم کادرفنی ماند. مهدی‌پور که دچار پارگی رباط صلیبی شده و قطعاً تا نیم‌فصل غایب است و البته رضاوند نیز بازیکن مورد علاقه نکونام است و احتمال دارد باز هم قراردادش را تمدید کند.

برنامه کاری فشرده نکونام و آقای ایکس!

* خروجی‌ها و ورودی‌های استقلال
بدون شک استقلال نیازمند تقویت در بسیاری از پست‌هاست. اگر محمدرضا خالدآبادی از تیم جدا شود، آبی‌ها باید به دنبال یک گلر جوان برای رقابت با سیدحسین حسینی باشند. از آنجایی که قانون بازیکن زیر ۲۵ سال یک بار دیگر در دسترس باشگاه‌ها قرار دارد، خالدآبادی برای فصل بعد جزء بازیکنان بزرگسال محسوب نمی‌شود و این می‌تواند پوئن مثبتی برای حفظ او باشد. استقلال در خط دفاعی نیازی به تقویت ندارد و حتی شاید شاهد جدایی یکی از میان ایمان سلیمی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند و رافائل سیلوا باشیم، منوط به اینکه قرارداد روزبه چشمی تمدید شود.

با فرض جدایی سلمانی و فخرالدینی، آبی‌ها باید در دو سمت راست و چپ، بازیکنان جدیدی را جذب کنند. البته این در شرایطی است که این تیم بتواند موفق به حفظ جلالی و حردانی شود که اگر آن‌ها نیز از تیم جدا شوند، معادلات به هم خورده و کار استقلال بسیار دشوارتر خواهد شد، هرچند که گفته می‌شود جلالی برای تمدید با باشگاه به توافق رسیده است.

در خط میانی نیز استقلال احتمالاً چند خروجی خواهد داشت و بدون شک بزرگ‌ترین نقطه ضعف استقلال طی چند فصل اخیر، نیازمند تقویت جدی است. آبی‌ها سال‌هاست از عدم حضور یک بازیکن خلاق و بازی‌ساز که بتواند برای مهاجمان موقعیت خلق کند، رنج می‌برند. بسیار بعید به نظر می‌رسد که هر چهار بازیکن حاضر در این پست یعنی حامدی‌فر، نیک‌نفس، مهدی‌پور و رضاوند قراردادشان تمدید شود و استقلال حداقل یک و حداکثر سه خروجی در این پست خواهد داشت.

با جدایی احتمالی پیمان بابایی و آرمان رمضانی، استقلال در خط حمله نیز به جذب نفرات جدید نیاز دارد. آبی‌ها با تمدید قرارداد مهرداد محمدی و ادامه حضور بلانکو و ماشاریپوف، باز هم به تقویت جدی در این پست نیاز دارند. به‌طور کلی باید گفت که استقلال در پست‌های وینگ‌بک راست و چپ، هافبک میانی و بازی‌ساز و مهاجم، به تقویت جدی نیاز دارد.

* بودجه‌بندی برای یک فصل پرفشار
تا پیش از این، استقلال می‌توانست ۴۲۵ میلیارد برای فصل بعد و به عنوان سقف بودجه هزینه کند که با توجه به دریافت پاداش ۸۰۰ هزار دلاری بابت حضور در لیگ نخبگان، این رقم به حوالی ۴۷۵ میلیارد تومان رسیده است. استقلال فصل قبل هزینه ۳۲۵ میلیاردی داشت و حالا دست مدیران کمی بازتر از قبل است.

2046459

* هدف‌گذاری برای فصل بعد
جواد نکونام در ابتدای فصل قبل مدعی بود که مدیران به حضور تیم در رتبه پنجم نیز رضایت داشته‌اند اما بدون شک هوادار استقلال از تیم، کادرفنی و بازیکنان تنها انتظار قهرمانی دارد. کسب رتبه دوم لیگ با ۶۷ امتیاز نیز هواداران استقلال را راضی نکرد و حتی تا همین دیروز نیز خیل عظیمی از طرفداران استقلال خواستار حضور سرمربی خارجی روی نیمکت تیم بودند و حالا با ابقای نکونام، بدون شک از تیم او انتظاری جز قهرمانی در لیگ برتر نمی‌رود.

بجز قهرمانی در لیگ برتر، استقلالی‌ها باید هدف بعدی خود یعنی رقابت با غول‌های آسیایی و صعود از مرحله گروهی لیگ نخبگان را به عنوان چالش بعدی در نظر بگیرند که جدا از پاداش بابت پیروزی در بازی‌های مرحله گروهی، جایزه ۲۰۰ هزار دلاری نیز برای این تیم به دنبال خواهد داشت. رقابت در جام حذفی نیز هدف‌گذاری بعدی آبی‌هاست که شاید در درجه سوم اهمیت برای هواداران این تیم قرار داشته باشد.

* تغییرات فنی در کادر و سرپرستی
هفته‌هاست که نزدیکان سرمربی و خبرنگارانی که ارتباط نزدیکی با وی دارند، وعده حضور یک دستیار بزرگ خارجی در کنار جواد نکونام را داده‌اند. دستیاری که گویا رزومه خوبی نیز دارد و باید دید که این موضوع عملی خواهد شد یا تنها یک موج رسانه‌ای برای همراه کردن فضای هواداری با نکونام بوده است.

ضمن اینکه گفته می‌شود قرار است تا هادی طباطبایی به عنوان سرپرست جدید باشگاه استقلال، جانشین آتیلا حجازی شود که در هفته‌های پایانی لیگ جانشین نصرالله خواجه‌گیری شد ولی هرگز مجوز لازم جهت نشستن روی نیمکت تیم را به دست نیاورد.

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا