ورزش

گزارشگران و دو اشتباه عجیب در جام حذفی

هماهنگی صدا و تصویر از بعد کیفی

روز جمعه در قالب ديدارهای مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی، شاهد اشتباهاتی باورنکردنی از سوی برخی گزارشگران بودیم.

به گزارش “ورزش سه”، در بازی سپاهان و استقلال ملاثانی، که در پایان صد و بیست دقیقه با برتری زردپوشان اصفهانی به پایان رسید، گزارشگر بازی نه یک‌بار بلکه چندین مرتبه نام زننده گل دوم سپاهان را نادرست به مخاطب اعلام کرد. او به جای اینکه نام رامین رضائیان را بر زبان بیاورد، از شهریار مغانلو به‌عنوان زننده گل دوم طلایی پوشان نام برد.

همچنین در دیدار پرسپولیس و آلومینیوم اراک که با نتیجه دو بر دو در وقت قانونی به اتمام رسید، بدیهی است که برای روشن شدن تکلیف تیم صعود کننده به مرحله یک چهارم نهایی دو وقت پانزده دقیقه‌ای لازم است ولی گزارشگر این بازی با تاکید چندباره مبنی براینکه بعد از پایان نود دقیقه، برنده بازی در ضربات پنالتی مشخص خواهد شد، اشتباه خود را پررنگ‌تر از قبل کرد.

رخ دادن این اتفاقات در شرایطی است که کیفی‌سازی گزارشگری یکی از مهم‌ترین ماموریت سازمان صداوسیما به‌عنوان پخش کننده رقابت‌های ورزشی به‌شمار می‌آید اما همانطور که تصاویر ارسالی از بسیاری از شهرها از بعد وضوح متعلق به چند دهه پیش به نظر می‌رسند بحث گزارشگری هم شرایطی مشابه دارد و انگار سیاست هماهنگی بین صدا و تصویر در نظر گرفته شده است!

در این بین تنها محمدحسین میثاقی مجری فوتبال برتر چند باری در برنامه خود به گزارشگران نهیب زده و از آنها خواسته نسبت به کار خود مسئول‌تر باشند، اگرچه با وجود این تذکرات، (به‌عنوان مثال) سال‌هاست که برخی گزارشگران فوتبال عادت خود به طرفداری و حمایت از تیم شهر را کنار نمی‌گذارند.

باید دید که پس از به پایان رسیدن دوران ساختن سلبریتی و چهره‌های ویژه از گزارشگران با سابقه و محبوب تلویزیونی، واکنش صدا و سیما به اینگونه حواشی چیست و چگونه می‌تواند وضعیت گزارشگری ورزشی در ایران را که از مقولات مهم جامعه ورزش است کنترل کند و آن را ارتقا بخشد.

معین احمدوند

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا