ورزش

اسامی ۱۹پرچمدار ایران در بازی‌های المپیک/پرچم در دست دو رشته جدید

مهر منتشر کرد؛

«ندا شهسواری» و «مهدی الفتی» در حالی به عنوان پرچمداران کاروان ایران در المپیک پاریس انتخاب شدند که پیش از این هیچ ورزشکاری از تنیس روی میز و ژیمناستیک این مسئولیت را برعهده نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و سومین دوره بازی های المپیک ۵ مرداد با برگزاری مراسم افتتاحیه و رژه ورزشکاران منتخب کشورهای مختلف به صورت رسمی در پاریس آغاز می شود. کاروان ایران در این مراسم با پرچمداری ندا شهسواری و مهدی الفتی حاضر خواهد شد.

ندا شهسواری دختر تنیس روی میز ایران است که هفته گذشته برای سومین بار موفق به کسب سهمیه بازی های المپیک شد. او که در بازی های ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو هم حضور داشت از حیث حضور المپیکی رکوردی بالاتر از دیگر زنان ورزشکار و المپیکی شده ایران دارد.

پیش از او هم مهدی الفتی از طریق رنکینگ جهانی، برای نخستین بار خود و ژیمناستیک را صاحب سهمیه المپیک کرده بود و از این حیث یک تاریخ سازی در ورزش و ژیمناستیک ایران رقم زده بود.

هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به واقع با لحاظ کردن همین شرایط ندا شهسواری و مهدی الفتی، آنها را به عنوان پرچمدار ایران در بازی های المپیک پاریس انتخاب کرد.

«اما چرا دو پرچمدار برای یک کاروان؟»؛ این تصمیم هیات اجرایی در راستای مصوبه کمیته بین المللی المپیک برای برابری جنسیتی است که حتی در مراسم افتتاحیه و انتخاب پرچمداران المپیک باید مورد توجه کشورهای شرکت کننده باشد. در همین راستا بود که برای المپیک توکیو ابتدا صمد نیکخواه بهرامی به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شد اما در ادامه این مسئولیت همزمان به هانیه رستمیان هم داده شد.

بنابراین ندا شهسواری اولین دختری نیست که پرچمداری کاروان ایران در بازی های المپیک را بر عهده دارد، پیش از او ورزشکاران زنی از تیراندازی (۲ نفر) و تیروکمان (یک نفر) این مسئولیت را عهده دار بوده اند.

اما این برای نخستین بار است که ورزشکارانی از دو رشته تنیس روی میز و ژیمناستیک، مسئولیت پرچمداری کاروان ایران در المپیک را بر عهده می گیرند تا در بخش رژه مراسم افتتاحیه پیشاپیش دیگر ورزشکاران‌مان حرکت داشته باشند. پیش از این پرچمداران المپیکی ایران از انجمن ورزشی ارتش و همچنین رشته های وزنه برداری، کشتی (آزاد)، جودو، تکواندو، شنا (رییس فدراسیون)، قایقرانی، بوکس، تیراندازی، تیروکمان و بسکتبال انتخاب شده بودند.

در میان پرچمداران المپیکی ایران، محمود نامجو (وزنه برداری) دو بار عهده دار این مسئولیت بوده است.

پرچمداران کاروان ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک به این شرح هستند:

* المپیک ۱۹۴۸ لندن: مصطفی بهارمست (نماینده انجمن ورزشی ارتش)
* المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی: محمود نامجو (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۵۶ ملبورن: محمود نامجو (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۶۰ رم: جعفر سلماسی (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۶۴ توکیو: نصرت‌الله شاهمیر (رئیس فدراسیون شنا)
* المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی: ابوالفضل انوری (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۷۲ مونیخ: عبدالله موحد (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۷۶ مونترال: مسلم اسکندرفیلابی (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۸۸ سئول: حسن زاهدی (تکواندو)
* المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: علیرضا سلیمانی (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: لیدا فریمان (تیراندازی)
* المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: امیررضا خادم (کشتی آزاد)
* المپیک ۲۰۰۸ آتن: آرش میراسماعیلی (جودو)
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: هما حسینی (قایقرانی)
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: علی مظاهری (بوکس)
* المپیک ۲۰۱۱۶ ریو: زهرا نعمتی (تیروکمان)
*المپیک ٢٠٢٠ توکیو: صمد نیکخواه بهرامی (بسکتبال) و هانیه رستمیان (تیراندازی)
* المپیک ۲۰۲۴ پاریس: ندا شهسواری (تنیس روی میز) و مهدی الفتی (ژیمناستیک)

آگهی
دکمه بازگشت به بالا