ورزش

تیم‌هایی که از خطر مرگ گریختند/ قهرمانی که چهار سرمربی عوض کرد!

بررسی عملکرد گزینه‌های سقوط؛

تیم های فوتبال نساجی، فولاد، استقلال خوزستان و هوادار در شرایطی که تا هفته پایانی لیگ برتر جزو گزینه های سقوط بودند، توانستند سهمیه خود برای فصل آینده را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که در انتهای جدول، تیم های پیکان و صنعت نفت راهی لیگ دسته اول شدند. اما ۴ تیم فولاد خوزستان، نساجی مازندران، هوادار و استقلال خوزستان در شرایطی در لیگ باقی ماندن که تا هفته پایانی در میان گزینه های سقوط بودند و تغییرات سرمربی در ۳ تیم موجب شد این تیم ها در نهایت در لیگ باقی بمانند و فصل آینده هم در لیگ برتر حضور داشته باشند.

نساجی مازندران

مدیران باشگاه نساجی به امید کسب نتایج بهتر از فصل گذشته و همچنین حضور پرقدرت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در ابتدای فصل سید مهدی رحمتی را به عنوان سرمربی جدید تیم خود انتخاب کردند. رحمتی با توجه به عملکرد قابل قبول در آلومینیوم اراک انتظار می‌رفت که نتایج خوبی را در نساجی کسب کند اما بر خلاف تصور او و مدیران باشگاه، نساجی نتوانست در لیگ برتر موفق شود و حذف از آسیا در مرحله گروهی رؤیا پردازی هواداران این تیم را به پایان رساند.

پس از دیدار استقلال تهران و نساجی در هفته سیزدهم که با شکست سنگین ۴ بر صفر این تیم همراه شد، رحمتی از هدایت نساجی چی ها استعفا کرد که مورد موافقت مدیران همراه شد تا ۲ پیروزی، ۳ تساوی و ۸ شکست حاصل کار رحمتی در نساجی باشد.

نساجی در هفته چهاردهم برابر هوادار بدون سرمربی به تساوی رسید و پس از پایان هفته چهاردهم «لوکاس آلکاراز» را به عنوان سرمربی جدید خود منصوب کردند. عمر مربیگری این مربی اسپانیایی در نساجی دوام چندانی نداشت و پس از شکست ۳ بر صفر این تیم برابر مس رفسنجان در ورزشگاه شهید وطنی قایمشهر، کار آلکاراز با ۲ شکست و یک تساوی با نساجی به پایان رسید و ساکت الهامی که مورد تأیید مدیران و محبوب هواداران این تیم بود بار هدایت نساجی را بر عهده گرفت.

ساکت الهامی ۱۳ هفته روی نیمکت نساجی نشست و هرچند کار خود را با شکست آغاز کرد اما در ادامه با کسب ۵ برد و ۳ تساوی بقای نساجی را یک هفته مانده به پایان لیگ تضمین کرد تا این تیم در نهایت با ۷ برد، ۸ تساوی و ۱۵ باخت و کسب ۲۹ امتیاز در رده یازدهم قرار بگیرد.

رحمتی: ۹ امتیاز
آلکاراز: یک امتیاز
الهامی: ۱۸ امتیاز
بدون سرمربی: یک امتیاز

هوادار

تیم فوتبال هوادار ابتدای فصل بیست و سوم را با سرمربیگری محمود فکری آغاز کرد اما با گذشت زمان نتایج مطابق انتظار برای او و اعضای هیأت مدیره این باشگاه رقم نخورد و هرچه به سمت دیدارهای پایانی نیم فصل اول نزدیک می‌شدیم هوادار با نتایج بدتری مواجه می‌شد. فکری پس از شکست سنگین ۵ بر صفر برابر سپاهان در هفته سیزدهم از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد و مدیران هوادار مسعود شجاعی را به عنوان سرمربی جدید تیم خود معرفی کردند. در ۱۳ هفته ای که فکری روی نیمکت هوادار نشسته بود ۲ برد، ۴ تساوی و ۷ شکست حاصل کار تیمش بود.

مسعود شجاعی که همراه با تراکتور در چند فصل گذشته به عنوان سرمربی فعالیت کرده بود پس از بازنشستگی از دنیای فوتبال رسماً وارد دنیای مربیگری شد و هوادار اولین باشگاهی بود که او هدایت آن را برعهده گرفت. این تیم همراه با شجاعی توانست نسبت به دیدارهای گذشته خود بهتر عمل کند و در ۶ بازی اولی که روی نیمکت هوادار نشست ۲ برد و ۴ تساوی به دست آورد که نتایج قابل قبولی بود. این تیم در ۲ دیدار بعدی برابر تراکتور و استقلال شکست خورد اما در ۵ دیدار بعد هم ۳ تساوی و ۲ برد کسب کرد اما با ۴ شکست پیاپی و سنگین به کار خود در لیگ پایان داد.

حاصل کار هوادار در پایان لیگ برتر ۶ برد، یازده تساوی و ۱۳ شکست بود و با ۲۹ امتیاز رده دوازدهم را از آن خود کرد.

محمود فکری: ۱۰ امتیاز
مسعود شجاعی: ۱۹ امتیاز

تیم‌هایی که از خطر مرگ گریختند/ قهرمانی که چهار سرمربی عوض کرد!

فولاد خوزستان

فولاد خوزستان که سابقه قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران را دارد، در پایان فصل با ۷ برد، ۸ مساوی و ۱۵ باخت و کسب ۲۹ امتیاز رده سیزدهم را از آن خود کرد. این تیم کار خود را با هدایت علی منصوریان آغاز کرد اما ۳ شکست متوالی برابر گل گهر (۳ بر صفر)، صنعت نفت آبادان (۲ بر یک) و ملوان (۴ بر صفر) باعث شد هیات مدیره فولاد رای بر برکناری منصوریان بدهند و پس از آنکه این تیم در هفته چهارم برابر پرسپولیس (شکست ۲ بر صفر) بدون سرمربی کار خود را دنبال کرد در هفته پنجم «ایگناسیو مارتینز» اسپانیایی هدایت فولاد را برعهده گرفت.

اما فولاد با مارتینز هم نتوانست به ساحل آرامش برسد. مارتینز پس از تغییراتی که در مدیریت این باشگاه به وجود آمد در پایان هفته هجدهم از سمت خود کنار رفت. ورود مارتینز مصادف شد با دیدار برابر سپاهان که با برتری ۳ بر یک سپاهان به پایان رسید. هرچند ۲ برد پیاپی برابر استقلال خوزستان و هوادار امیدها را به اردوی فولاد برگرداند اما در نهایت ۴ برد، ۴ تساوی و ۴ شکست موجب شد این سرمربی هم در سمت خود باقی نماند و خوزستان را ترک کند.

با رفتن مارتینز، احمد آل نعمه به عنوان سرمربی موقت فولادی‌ها انتخاب شد. فولاد با آل نعمه هم نتوانست نتایج دلخواه هواداران و مدیران این باشگاه را کسب کند و پس از دو شکست متوالی برابر پرسپولیس و سپاهان عبدالله ویسی که در نیم فصل اول هدایت صنعت نفت آبادان را بر عهده داشت به عنوان سرمربی جدید فولاد فعالیت خود را آغاز کرد.

عبدالله ویسی هم کار خود را با ۲ تساوی برابر استقلال خوزستان و فولاد آغاز کرد اما در پنج دیدار بعدی ۴ شکست و یک تساوی حاصل کار او بود تا فولاد به گزینه جدی سقوط تبدیل شود. اما ویسی در ۳ هفته پایانی توانست ۲ برد برابر ذوب آهن و نساجی کسب کند و برابر پیکان به تساوی برسد تا این ۷ امتیاز بقای فولاد را در لیگ برتر تضمین کند.

علیرضا منصوریان: ۳ بازی، صفر امتیاز
آل نعمه: ۳ بازی، صفر امتیاز
مارتینز: ۱۴ بازی، ۱۹ امتیاز
ویسی: ۱۰ بازی، ۱۰ امتیاز

تیم‌هایی که از خطر مرگ گریختند/ قهرمانی که چهار سرمربی عوض کرد!

استقلال خوزستان

استقلال خوزستان هم یکی از متزلزل ترین تیم های فصل پایان یافته لیگ برتر بود اما تغییری روی کادر فنی نداشت. این تیم با ۶ برد، ۱۰ تساوی و ۱۴ باخت و ۲۸ امتیاز و به لطف یک امتیاز بیشتر از پیکان توانست رده چهاردهم جدول را به دست آورد تا فصل آینده هم در لیگ برتر باقی بماند.

استقلال خوزستان کار خود را پورموسوی آغاز کرد و در هفته اول لیگ برابر شمس آذر به تساوی رسید اما ۶ شکست پیاپی نشان از روزهای سخت این تیم خوزستانی می داد و شاگردان پورموسوی اولین برد خود را در هفته چهاردهم به دست آوردند و با یک برد، ۵ تساوی و ۹ شکست به کار خود در نیم فصل اول پایان داد.

هرچند پورموسوی در نیم فصل اول از هدایت استقلال خوزستان استعفا داد اما مورد موافقت هیات مدیره قرار نگرفت تا در نیم فصل دوم هم روی نیمکت استقلال بنشیند. در نیم فصل دوم شرایط برای این تیم بهتر شد و ۵ برد، ۵ تساوی و ۵ شکست باعث شد بتوانند در نهایت با ۲۸ امتیاز در لیگ باقی بمانند.

پورموسوی: ۲۸ امتیاز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا