ورزش

صد سالگی باشگاه‌ها و مشکلات پیش‌رو/امیدوار به حل معضل نگران کننده

به بهانه یک قرن فعالیت نوین؛

جشن یکصد سالگی فعالیت باشگاهداری نوین در ورزش ایران در شرایطی با حضور وزیر ورزش برگزار شد که این صنف برای ادامه فعالیت و حیات خود با مشکلات ریز و درشتی از جمله مالیات مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین آیین گرامیداشت ۱۰۰ سال باشگاهداری ورزشی نوین در ایران با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، پسندیده مدیرکل حوزه وزارتی و سیروس احمدی مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش و جوانان، پیشکسوتان، مدیران و باشگاهداران روز پنجشنبه برگزار شد.

این مراسم با هدف تجلیل از پیشگامان صنعت باشگاه داری‌ ورزشی نوین و همچنین تقدیر از تلاشگران این عرصه برگزار شد و از ۱۲ مدیر و باشگاه قدیمی ورزش ایران به تقدیر شد. قدیمی ترین این باشگاه ها «پهلوان پورزورخانه» بود که به همت مرشد حسین سیاه در سال ۱۳۰۴ تاسیس شده بود و ۹۹ سال از سن فعالیت آن می گذرد. در میان این باشگاه ها نام دکتر اکرامی هم دیده می شود که باشگاه شاهین را در سال ۱۳۲۱ راه اندازی کرد و هنوز هم که در محافل فوتبالی صحبت از اخلاق و فرهنگ در فوتبال می شود، اهالی این رشته پرطرفدار باشگاه شاهین و موسس آن را مثال می زنند.

صد سالگی باشگاه‌ها و مشکلات پیش‌رو/امیدوار به حل معضل نگران کننده
۱۲ – باشگاه جوان نو – مدیر عامل علی سلامت

در حالی که باشگاهداری نوین در ورزش ایران از سال 1303 آغاز شده و 100 سال از عمر فعالیت آنها می گذرد اما هنوز مشکلات سد راه باشگاهداران است که در صورت برطرف نشدن از سوی مسئولان می تواند حیات این صنف و سلامتی مردم را به خطر بیندازد.

یکی از مهمترین مواردی که در چند ماه اخیر عرصه را بر باشگاهداران تنگ و آنها را برای آینده نگران کرده است اقدام وزارت اقتصاد و دارایی در تفسیر نادرست مصوبه هیأت دولت و حذف معافیت باشگاه های ورزشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است که مغایر با قانون مصوب مجلس و ابلاغیه دولت است.

صد سالگی باشگاه‌ها و مشکلات پیش‌رو/امیدوار به حل معضل نگران کننده

در حالی که باشگاه های ورزشی برای فعالیت خود که در راستای تامین سلامت مردم است گام برمی دارند، نهادهایی که باید در بخش مسئولیت های اجتماعی خود حمایت های لازم از این صنف را داشته باشند، نه تنها باری را از روی دوش آنها برنمی دارند بلکه با اعمال برخی قوانین سلیقه ای عرصه را برای فعالیت باشگاه ها تنگ می کنند و حیات آنها را به خطر می اندازند.

پس از آنکه وزارت اقتصاد و دارایی تصمیم به حذف معافیت باشگاه های ورزشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گرفت، بسیاری از کارشناسان و اهالی ورزش ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار ورود نهادهای مرتبط شدند تا مانع از اجرای این اقدام مغایر با قانون مصوب مجلس و ابلاغیه دولت شوند.

صد سالگی باشگاه‌ها و مشکلات پیش‌رو/امیدوار به حل معضل نگران کننده

علیرضا رضایی پیشکسوت کشتی ایران در این مورد گفت: انتظار داشتیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم سیاست هایی اتخاذ شود که زمینه رضایتمندی مردم و افزایش گرایش آنان به ورزش و باشگاه های ورزشی را فراهم نماید.

رضایی ادامه داد: حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده استفاده کنندگان از خدمات ورزشی آن هم نه بر اساس قانون، که بر اساس تصمیم سلیقه ای وزارت اقتصادبر خلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، قطعا به گران شدن ورزش برای تمام اقشار جامعه منجر خواهد شد. ورزش به خودی خود متحمل تورم سرسام آور است حالا چرا یک‌نوجوان باید برای ورزش کردن ۱۰٪ هم مالیات بدهد.

رضایی با اشاره به نقش ورزش در کاهش هزینه های درمانی افزود: به نظر می رسد وزارت اقتصاد برداشت و درک جامعی از مفهوم باشگاه ورزشی ندارد و احتمال می دهم این باشگاه ها را با باشگاه های حرفه ای که تعدادشان در سطح کشور بسیار محدود است اشتباه گرفته باشد.

قهرمان و پیشکسوت کشتی کشور که خود دارای سابقه طولانی در حوزه باشگاه داری است افزود: وزارت ورزش باید وزارت اقتصاد ‌و دارایی را از این اشتباه بزرگ خود آگاه کند و نگذارد حق مردمی که علاقه مند به استفاده از ورزش و تندرستی هستند پایمال شود. این نوع مقررات زایی و وادار کردن باشگاهها به گرفتن ۱۰٪ مالیات از مردم در استفاده خدمات ورزشی مصداق بی عدالتی است و به هیچ عنوان جنبه های علمی و منطقی در آن پیش بینی نشده است.

صد سالگی باشگاه‌ها و مشکلات پیش‌رو/امیدوار به حل معضل نگران کننده

علی سلامت فعال اقتصادی و نایب رئیس انجمن باشگاهداران استان تهران در خصوص وجود تعارض و افزایش روز افزون مقررات مهاجم بر کسب و کارهای ورزشی‌ بویژه باشگاه داران گفت: گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است.

رئیس کمیته باشگاه های فدراسیون ورزش های همگانی اظهار داشت: خروجی نهایی این وضعیت گرانتر شدن خدمات ورزشی باشگاه ها و کسب و کارهای ورزشی است و در حالی که انتظار می رود بخش های دولتی نسبت به کاهش هزینه های ورزش به عنوان عامل مهمی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اقدام کنند، هر روزه شاهد تصویب یک مقررات جدید برای گران شدن ورزش هستیم.

سلامت در پایان افزود: موضوع و چالش امروز جامعه باشگاه داران افزایش تعرفه نیست، ما معتقدیم باید هزینه باشگاه داران با محوریت ارایه سوبسیدهایی کاهش یابد، نه اینکه هر روز شاهد تحمیل یک هزینه جدید به این صنعت پیشگام پیشگیری و سلامت باشیم.

به نظر می رسد مسئولان و نهادهایی که به فکر تامین سلامت مردم و کم شدن هزینه های درمان هستند باید کمک کنند تا باشگاه های ورزشی فارغ از هر گونه دغدغه و نگرانی برای چنین مسایلی به فکر ارایه خدمت بهتر و باکیفیت تر به مردم باشند تا در سایه این تعامل نشاط و شادابی اجتماعی و سلامت مردم تامین شود.

صد سالگی باشگاه‌ها و مشکلات پیش‌رو/امیدوار به حل معضل نگران کننده

آگهی
دکمه بازگشت به بالا