ورزش

تیم منتخب بهترین خارجی‌های لیگ برتر

پرسپولیس و استقلال با بیشترین سهم؛

در فصل بیست و سوم لیگ برتر برخی نام‌های خارجی عملکردی خیره‌کننده از خودشان به نمایش گذاشتند.

به گزارش “ورزش‌ سه”، علاقمندان به فوتبال رقابت‌های لیگ برتر در دوره بیست و سوم را با رقابت فشرده استقلال و پرسپولیس به یاد خواهند آورد؛ رقابتی مهیج و نفس‌گیر که تا دقایق پایانی مسابقات هفته‌ پایانی قهرمانش مشخص نبود و درنهایت این پرسپولیس بود که با گل بحث‌برانگیز و جنجالی گئورگی گولسیانی که در دقیقه 87 دیدار برابر مس رفسنجان به ثمر رسید، جام قهرمانی را در ورزشگاه آزادی بالای سر برد. 
از لیگ نوزدهم حساسیت روی جذب بازیکنان خارجی افزایش پیدا کرده، با این حال باز هم شاهد حضور برخی بازیکنان هستیم که کیفیت خوبی ندارند. در مقابل نام‌هایی هم در لیگ برتر ظهور کرده‌اند که حضورشان تاثیر بسزایی در بالا رفتن کیفیت مسابقات داشته است.

در پایان یکی از مهیج‌ترین فصول تاریخ لیگ برتر خالی از لطف نیست که تیم منتخب خارجی‌های لیگ برتر را هم انتخاب کنیم؛ تیمی که با نظر کارشناسان “ورزش‌ سه”، با سیستم 1-6-3 آرایش داده شده تا بتواند بهترین و اثرگذارترین بازیکنان فصل را در دل خود داشته باشد.

*دروازه‌بان: لوان پولی 
حضور لون پولی برزیلی 31 ساله در ترکیب نساجی مازندران کمیت نداشت، اما کیفیت بزرگی به همراه داشت. پس از مصدومیت علیرضا رضایی مدیران نساجی دست به کار شدند و لوآن پولی برزیلی که سال‌های اخیر را در لیگ برزیل و کوریتیبا پشت سر گذاشته بود و خیلی فرصت بازی به دست نیاورده بود را به خدمت گرفتند. این دروازه‌بان در 9 مسابقه موفق به ثبت 5 کلین شیت تا علارغم اشتباهاتی که در مصاف با ذوب آهن در فولادشهر داشت، نقش بزرگی در بقای نساجی ایفا کرده باشد و در تیم منتخب فصل خارجی‌های لیگ برتر قرار بگیرد.

تیم منتخب بهترین خارجی‌های لیگ برتر

*عبدالکریم حسن
اگرچه عبدالکریم حسن در پنجره زمستانی به پرسپولیس پیوست، اما نقش مهمی در قهرمانی این تیم داشت. پرسپولیس طی سال‌های اخیر همواره در پست دفاع چپ با مشکلات و ضعف‌هایی روبرو بوده، اما حضور بازیکن سابق تیم ملی قطر که به دلیل یک حاشیه عجیب از تیم ملی کنار گذاشته شد، به طور کلی نگرانی‌ها در سمت چپ خط دفاعی پرسپولیس را از بین برد و این منطقه از زمین را به نقطه قوت سرخپوشان تبدیل کرد. عبدالکریم حسن که با هواداران ایرانی و کشور ایران هم ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده، هم در خط دفاعی پرسپولیس مهره‌ای اثرگذار بود و هم در بخش هجومی شاهد نفوذهای همیشگی او بودیم. او برای سرخپوشان گل نزد ولی در بسیاری از گل‌های اثرگذار پرسپولیس رد پای او ملموس و محسوس بود.

2008459

*گئورگی گولسیانی
عملکرد گولسیانی در پرسپولیس به حدی قابل توجه بود که سبب شد این بازیکن که چندین سال هست که در فوتبال ایران حضور دارد و سابقه بازی برای ذوب‌آهن، نساجی و سپاهان را هم دارد، برای اولین مرتبه به تیم ملی گرجستان دعوت شود و همین حالا در مسابقات یورو به دنبال شگفتی‌سازی با تیم ملی کشورش است. گولسیانی البته یک پنالتی سرنوشت‌ساز را مقابل الدحیل در ورزشگاه آزادی خراب کرد، اما با گل قهرمانی این خاطره تلخ را از ذهن هواداران پرسپولیس پاک کرد. او علاوه بر اینکه در غیاب پورعلی‌گنجی به زوجی قابل اتکا برای پرسپولیس بدل شد، در گلزنی هم موفق بود و 6 گل در مسیر یک قهرمانی دیگر برای پرسپولیس ثبت کرد تا شکی درباره حضور او در تیم منتخب فصل وجود نداشته باشد.

2028414

*کوین یامگا 
یامگا خاطرات تلخی از لیگ بیست و سوم دارد. او از زمان پیوستن به استقلال یکی از مهره‌های اثرگذار و تعیین کننده این تیم بوده و شاید قهرمانی لیگ بیست و یکم با فرهاد مجیدی بدون او قابل تصور نبود. در فصل بیست و سوم هم یامگا نمایش‎‌های مطمئنی با استقلال ارائه کرد. او نتوانست بیشتر از 1200 دقیقه برای استقلال بازی کند، اما در همین مدت 4 گل زد تا نشان دهد چه مهره تاثیرگذاری در اردوی آبی‌پوشان است. استقلالی‌ها بدشانس بودند که به دلیل برخورد در تمرین این بازیکن را از دست دادند، وگرنه شاید حالا جام هم با حضور این مدافع رونده که به خط دفاعی و هجومی تیمش قدرت فزاینده‌ای می‌بخشید، به استقلال رسیده بود.

1974084

*برایان دابو
این بازیکن بورکینافاسویی با تجربه‌ای بزرگ از حضور در لیگ یک فرانسه و سری آ به فوتبال ایران آمده بود، اما قوانین مربوط به سقف بودجه سبب شد او نیمی از نیم فصل اول را از دست بدهد و تا در ترکیب طلایی‌پوشان اصفهانی جا افتاد، بحران‌های سپاهان به اوج رسیده بود و نتایج هم برخلاف میل مورایس و شاگردانش رقم می‌خورد. در همین شرایط دابو توانست در مرکز میدان تبدیل به مهره بدون جانشین مورایس و سپاهان شود. او علاوه بر بازی در پست 6، در پست دفاع چپ و دفاع میانی هم برای طلایی پوشان بازی کرد. تصور سپاهان در لیگ بیست و سوم بدون این بازیکن چندان آسان نیست و او همین حالا هم مورد توجه چند مربی دیگر در لیگ برتر قرار گرفته است.

2017881

*ریکاردو آلوز
آلوز همانی بود که در لیگ بیست و دوم هم از او سراغ داشتیم. بهترین پاسور لیگ 22 در فصل بیست و سوم لیگ برتر هم همانقدر زهر دار بود و با پاس‌های بی نقص خود بارها تیم‌های حریف را به هم ریخت. تراکتور بار دیگر در کسب قهرمانی ناکام بود، اما اگر بازیکنانی نظیر ریکاردو آلوز که 14 مرتبه (11 پاس گل و 3 گل) با حرکاتش تیمش را به گل رساند حضور نداشت، شاید قرمزپوشان آذربایجانی فصل را با رتبه بدتری تمام می‌کردند.

1996184

*جلال الدین ماشاریپوف
استقلال چندین سال می‌شود که به دنبال مهره‌ای خلاق نیاز دارد که پشت مهاجمینش قرار بدهد. این خلا در استقلال با حضور ماشاریپوف ستاره تیم ملی ازبکستان از بین رفت. او نزدیک به 1200 دقیقه در ترکیب آبی‌پوشان بازی کرد. دو گل زد و یک مرتبه هم پاس گل داد، اما تاثیر ماشاریپوف در ترکیب استقلال چیزی فراتر از 2 گل و یک پاس گل بود و او توانسته طراوت قابل توجهی با حرکاتش به نمایش استقلال در نیمه دوم فصل بدهد.

2019040

*ساویو روبرتو
حضور ساویو روبرتو که او در پنجره زمستانی به استقلال خوزستان پیوست در ترکیب این تیم چیزی حدود هزار دقیقه شد، اما این بازیکن برزیلی به همراه آسو رستم و عثمان اندونگ نقش مهمی در اوج گیری استقلال خوزستان و درنهایت بقای این تیم داشتند. او در این مسیر دو گل زد و سه پاس گل داد تا حالا مورد توجه چند تیم لیگ برتری هم قرار گرفته باشد و حفظش برای سیروس پورموسوی در لیگ بیست و چهارم آسان نخواهد بود.

2029905

*روبرتو تورس 
توس در چهار هفته ابتدایی برای گل گهر بازی نکرد، اما موثرترین بازیکن این تیم بود. او در لیگ برتر 5 مرتبه برای سرمه‌ای پوشان گل زد و 6 مرتبه هم پاس گل ارسال کرد تا موثرترین بازیکن تیمش باشد. این بازیکن در جام حذفی هم برای گل‌گهر درخشید و شاید یکی از دلایل حضور این تیم در نیمه نهایی همین بازیکن باشد که حالا ایران را ترک کرده و به نظر می‌رسد دیگر قرار نیست با پیراهن گل گهر در فوتبال ایران دیده شود.

2031505

*اوستون اورونوف 
اورونوف هم به مانند ماشاریپوف و عبدالکریم حسن پس از جام ملت‌های آسیا و در پنجره زمستانی به لیگ برتر اضافه شد، اما به ثمر رساندن 6 گل طی 1100 دقیقه او را به یکی از مهره‌های اثرگذار لیگ تبدیل کرد. اورونوف اینقدر در هفته‌های ابتدایی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت که بخشی از ذهن مربیان حریف پرسپولیس را به خودش مشغول می‌کرد و همین موضوع آزادی عمل بیشتری به سایر ستاره‌های سرخپوش می‌داد. در هفته‌های آخر لیگ با شناختی که از اورونوف ایجاد شده بود او کمتر می‌توانست به مانند هفته‌های اول حضورش از قدرت تکنیکی و سرعتش بالایی که دارد استفاده کند، اما در بازی استقلال خوزستان زننده گل پیروزی بخش تیمش بود و پرسپولیس به لطف همین دو امتیاز قهرمان لیگ بیست و سوم شد تا نقش یکی دیگر از خریدهای زمستانی سرخپوشان در این موفقیت غیرقابل انکار باشد.

2028358

*گوستاوو بلانکو 
بلانکو در 8 هفته ابتدایی برای استقلال بازی نکرد. با این حال 1800 دقیقه برای استقلال بازی کرد. 6 گل زد و یک پاس گل داد. بلانکو همان بازیکنی بود که جواد نکونام در ترکیب تیمش کم داشت؛ مهاجمی که با قدرت سرزنی بالا هر ارسالی را می‌توانست به گل تبدیل کند و از سوی دیگر روی توپ‌های مستقیم با دخالت خود ابتکار عمل را به آبی‌پوشان می‌داد. گل بلانکو مقابل ذوب‌آهن در ثانیه‌های پایانی مسابقه یکی از زیباترین و مهم‌ترین گل‌های فصل بود و البته که تبحر اصلی او استفاده از ضربات سر بود و ضربات سرش استادانه قفل دروازه حریفان را باز می‌کرد.

2008892

* در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر 41 بازیکن خارجی در تیم‌های مختلف به میدان رفتند.
*ریکاردو آلوز هافبک تراکتور که برای دومین سال متوالی عنوان بهترین پاسور گل لیگ را به دست آورد.
*ریکاردو آلوز به همراه موسی کولیبالی بیشترین دقایق بازی را در میان خارجی‌های لیگ به نام خودشان زدند.
*اوستون اورونوف، گئورگی گولسیانی و گوستاوو بلانکو بهترین گلزنان لیگ برتر با 6 گل در میان خارجی‌ها بودند که در این بین آمار گولسیانی که مدافع آخر بود قابل توجه است.

*درنهایت بازیکنان دیگری نظیر علی یوسف، منتظر محمد، عثمان اندونگ، رستم آسو، گوستاوو واگنین، صفا هادی و برخی نام‌های دیگر هم می‌توانستند در تیم منتخب “ورزش‌ سه”، جای بگیرند که با نظر کارشناسان سایت 11 نفر منتخب به شکلی که دیدید انتخاب شدند.

شما هم نظر خودتان را درباره بهترین خارجی‌های لیگ برتر و برترین بازیکن خارجی لیگ بیست و سوم برای ما با توجه به آماری که در بالا ذکر شده بنویسید.

منبع ورزش سه
آگهی
دکمه بازگشت به بالا