ورزش

تیروکمان دیر به سهمیه المپیک رسید/ تیم ملی ایران دگرگون شده است

شعبانی بهار در گفت و گو با مهر:

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: تیروکمان دیر به سهمیه المپیک رسید این درحالی است که ملی پوشان ما این شانس را داشتند که حداقل ۶ ماه قبل این اتفاق را رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات حذفی تیراندازی با کمان کسب سهمیه المپیک در آنتالیا در بخش بانوان درحالی برگزار شد که با اعلام فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان، تعداد سهمیه‌های بانوان در این رقابت‌ها از سه نفر به هشت نفر افزایش پیدا کرد که مبینا فلاح ورزشکار شایسته ایران در مرحله یک هشتم نهایی موفق شد با نتیجه ۶ بر ۲ از سد کماندار قزاقستانی عبور کند و ضمن صعود به جمع هشت کماندار برتر این مسابقات سهمیه انفرادی المپیک پاریس را هم به خود اختصاص بدهد.

غلامرضا شعبانی بهار، رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در گفت وگو با خبرنگار مهر، درخصوص کسب این سهمیه و میزان رضایتش از عملکرد ملی پوشان در مسابقات اخیر اظهار کرد: تیروکمان ایران هم در المپیک ریو و هم در المپیک توکیو با یک نماینده حضور داشت و این دوره هم برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق شد در بخش انفرادی و در حوزه بانوان به یک سهمیه دست پیدا کند. سهمیه المپیک ما خیلی دیر به دست آمد این درحالی است که انتظار داشتیم این اتفاق حداقل ۶ ماه قبل رخ بدهد.

وی افزود: در بازی‌های آسیایی هانگژو اتفاق رخ داد که چندان خوب نبود. در جریان این بازی‌ها اعلام شد که تعداد سهمیه‌های آسیایی برای بازی‌های المپیک پاریس کاهش پیدا کرده است. ملی پوشان ما در مسابقات تایلند شانس خیلی خوبی داشتند که بتوانند سهمیه‌های خود را قطعی کنند. مبینا فلاح و یسنا پورماهانی با صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات تایلند در یک قدمی کسب سهمیه بودند که با بدشانسی نتواستند کار را تمام کنند.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان اضافه کرد: فدراسیون جهانی به آسیا اعتراض کرده بود که تمام رقابت‌های تیروکمان با حضور ورزشکاران کره، ژاپن، چین، مالزی و اندونزی برگزار می‌شود به همین خاطر در جلسه‌ای که برگزار شد مقرر شد از تعداد سهمیه آسیا کاسته شود و به تعداد سهمیه جهانی اضافه شود.

شعبانی بهار ادامه داد: با وجود اینکه در مسابقات اخیر مانند بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا تایلند نتوانستیم به نتیجه دلخواه خودمان دست پیدا کنیم ولی مصمم و با قدرت تمرینات را ادامه دادیم تا در نهایت در رقابت های حساسی چون کاپ جهانی موفق به گرفتن سهمیه شدیم. دختران ما چه در بخش تیمی و چه در بخش انفرادی در رقابت‌های ترکیه خوب ظاهر شدند و در بخش مردان هم عملکرد مناسبی را دیدیم. درست است که هدف ما کسب سهمیه در بخش تیمی بود و اتفاقا بانوان کماندارمان هم این شایستگی را داشتند اما بدشانسی آوردیم و سهمیه این بخش از دست‌مان رفت.

وی با اشاره به عملکرد خوب مبینا فلاح در کاپ جهانی ترکیه گفت: فلاح موفقیت خوبی را رقم زد. او علاوه بر کسب سهمیه المپیک نایب قهرمان مسابقات جهانی هم شد. این کماندار ایران علاوه بر این با ثبت امتیاز ۶۶۷ رکورد ریکرو بانوان ایران را شکست. پیش از این رکورد ریکرو بانوان با امتیاز ۶۶۱ در اختیار زهرا نعمتی بود که در سال ۲۰۱۷ ثبت شده بود و مبینا فلاح توانست این رکورد را ۶ امتیاز بهبود ببخشد.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان با اشاره به جوانگرایی انجام شده در تیم ملی تاکید کرد: فراموش نکنیم که تیم ملی فعلی دچار یک دگرگونی هم شده است. اگر المپیکی‌های ادوار گذشته را مورد بررسی قرار بدهید متوجه خواهید بود که هر دو ورزشکار ما که موفق به کسب سهمیه شدند بالای ۳۰ سال سن داشتند ولی در حال حاضر شاکله تیم ملی را ورزشکاران ۱۶ الی ۲۵ سال تشکیل می دهد. آنها واقعا کم تجربه هستند و قطعا تا ۴ سال آینده برای آن‌ها اگر این روند را ادامه دهند اتفاق های خوبی رخ خواهد داد.

وی در پایان در مورد اهداف فدراسیون برای بازی‌های المپیک پاریس هم توضیح داد: شعار انتخاباتی من این بود که بتوانیم مجددا سهمیه المپیک را کسب کنیم. المپین‌های تیروکمان هم همواره در بازی‌های المپیک در همان بازی نخست حذف شدند. هدف ما اما اینبار این است که بتوانیم تا مرحله یک شانزدهم صعود کنیم و برای رسیدن به هدف قطعا تمام توانمان را خواهیم گذاشت. البته انتظار مربی کره‌ای تیم این است که ورزشکار ما در بین هشت نفر نخست المپیک قرار بگیرد ولی ما به همان ۱۶ نفر هم راضی هستیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا