اقتصاد

قیمت نفت کاهش یافت


قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی با کاهش فعالیت‌های اقتصادی چین به نزدیکی 82 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، با کاهش فعالیت‌های اقتصادی چین، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت اما به علت درگیری در غرب آسیا و نگرانی در مورد اختلال در عرضه، قیمت‌ نفت در مسیر ثبت نخستین افزایش ماهانه از ماه سپتامبر قرار دارد.

هر بشکه نفت برنت با 96 سنت کاهش 81.91 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام با 94 سنت کاهش 76.88 دلار معامله شد.

فعالیت کارخانه‌ها در چین، دومین اقتصاد و مصرف‌کننده نفت در جهان در ماه ژانویه برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که شتاب اقتصادی این کشور در سال 2024 در حال کاهش است.

پیش‌بینی‌های بسیاری از تحلیلگران، از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مورد رشد تقاضای نفت در سال 2024 را بیشتر ناشی از مصرف چین است و نشانه‌هایی از کندی اقتصاد در این کشور، این چشم‌اندازها را تضعیف می‌کند.

لاین سانگ، اقتصاددان ارشد بانک ING در یادداشتی نوشت: «بخش تولیدی چین به علت بهبود ضعیف داخلی و تقاضای خارجی کم تحت فشار قرار دارد.»

با این حال، به علت کشیده شدن درگیری اسرائیل و حماس به دریای سرخ و احتمال اختلال در عرضه نفت، قیمت هر 2 شاخص نفتی در این ماه در مسیر ثبت افزایش قرار دارد. قرار است هم نفت برنت و هم نفت خام آمریکا در ماه ژانویه افزایش 7 درصدی را ثبت کنند.

اما گسترش درگیری‌های غرب آسیا تولید واقعی را متوقف نکرده و نگرانی‌ها در مورد رشد تقاضای کمتر برای نفت، رشد قیمت نفت به علت نگرانی‌های ژئوپلیتیکی را کاهش داده است.

پایان پیام/


آگهی
اقتصاد

قیمت نفت کاهش یافت


قیمت نفت که دیروز به کمترین رقم 3 ماه گذشته کاهش یافت، امروز نیز روند کاهشی خود را ادامه داد و به بشکه‌ای 81.55 دلار رسید.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت که دیروز به علت نگرانی از کاهش تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان یعنی آمریکا و چین، به کمترین رقم 3 ماه گذشته کاهش یافته بود، امروز نیز کاهش یافت.

 هر بشکه نفت برنت با 6 سنت افزایش 81.55 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 18 سنت کاهش 77.19 دلار فروخته شد.

وارن پترسن و اوا منتلی، تحلیلگران بانک ING در یادداشتی نوشتند، بازار اکنون به وضوح در مورد احتمال اختلال در عرضه نفت در غرب آسیا کمتر نگران است و در عوض بر کاهش توازن بازار متمرکز شده است.

آمارهای امریکن پترلیوم در اواخر روز سه‌شنبه نشان داد، ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته تقریبا 12 میلیون بشکه افزایش یافته است.

آمارهای رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا با تاخیر و در 13 نوامبر منتشر خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، تولید نفت خام این کشور در سال جاری اندکی کمتر از انتظار قبلی افزایش می‌یابد و این در حالی است که تقاضا نیز با کاهش روبه‌رو است.

این سازمان آمریکایی پیش‌بینی کرده است در مجموع در این کشور میزان مصرف فرآورده‌های نفتی در سال جاری 300 هزار بشکه در روز کاهش یابد. پیش‌بینی اولیه 100 هزار بشکه در روز بود.

این آژانس همچنین پیش‌بینی کرد، تولید نفت خام ونزوئلا با کاهش تحریم‌های آمریکا تا پایان سال 2024 کمتر از 200 هزار بشکه در روز افزایش می یابد و به طور میانگین به 900 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

آمارهای چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان نیز در مورد چشم‌انداز تقاضا تردیدهایی ایجاد کرده است.

واردات نفت خام دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه اکتبر رشد قابل توجهی را نشان داده  اما کل صادرات کالاها و خدمات چین با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافته است.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا