بین الملل

حدود ۵۰ یمنی قربانی انفجار مین‌ها شدند

مرکز نظارت بر پاکسازی مین یمن اعلام کرد که ۱۱ غیرنظامی در ماه نوامبر بر اثر انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای برجای مانده از حملات ائتلاف متجاوز سعودی جان خود را از دست دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مرکز اجرایی مین زدایی یمن اعلام کرد که در ماه گذشته میلادی 49 شهروند یمنی قربانی مین و بمب‌های خوشه‌ای شدند.

بر اساس گزارش این مرکز، در ماه گذشته میلادی 11 غیرنظامی  یمنی در استان‌های مختلف بر اثر انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای به جا مانده از ائتلاف متجاوز سعودی جان خود را از دست دادند.

از ابتدای سال میلادی فعلی تا کنون، 230 غیرنظامی یمنی در نتیجه انفجار مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای باقی مانده از  ائتلاف متجاوز سعودی  جان خود را از دست داده اند و 462 یمنی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

مرکز اجرایی مین زدایی یمن تاکید کرد که تهیه دستگاه‌های مین‌ یاب یکی از مأموریت‌های سازمان ملل است و این کوچکترین اقدامی است که برای جلوگیر ی از افزایش  قربانیان در چندین استان به‌ویژه «الحدیده» انجام می‌دهد.

این مرکز تاکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی  مانع از ورود دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای پاکسازی مناطق آلوده به بقایای بمب و مین می‌شود که این خود دلیلی بر افزایش شمار قربانیان است.

 

اخیرا سازمان حقوق بشری «العین» سکوت جامعه بین‌المللی، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و در راس آن سازمان ملل را محکوم کرد و گفت که آن‌ها در برابر تجاوز کشورهای ائتلاف و مزدوران آنها علیه مردم بی پناه یمن بی‌تفاوت هستند.

پیش از این رئیس مرکز اجرایی مین روبی یمن با اشاره به اینکه بمب‌های خوشه‌ای پرتاب شده توسط هواپیماهای متجاوز در اماکن غیرنظامی پراکنده است، تصریح کرده بود: این مساله تعداد قربانیان را افزایش داده و ما سازمان ملل را مسئول تداوم تلفات ناشی از مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای برجای مانده از تجاوز به یمن می‌دانیم.

در طول سال‌های جنگ، دولت نجات ملی در صنعا 3میلیون بمب و مین به جامانده از جنگ را خنثی و پاکسازی کرده است اما همچنان جان کودکان و غیرنظامیان بسیاری در خطر است.

عربستان سعودی از مارس 2015 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات ائتلاف سعودی به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا