جامعه

با پلیس پیشگیری؛ از حراست از جان و مال مردم تا برخورد با مجرمان و اغتشاشگران/ سارقان طلایاب ندارند!


حفاظت از جان و مال مردم در ۹۰ روز اغتشاش، اجرای مداوم طرح رعد و دستگیری سارقان ، زورگیران و موبایل قاپان و همچنین موضوع سرقت از منازل با طلایاب مواردی بود که رئیس پلیس پیشگیری پایتخت آنها را تشریح کرد.

گروه انتظامی خبرگزاری فارس ـ مریم عرب‌انصاری: کارشان سخت و طاقت  فرساست؛ تعطیلی برایشان معنا ندارد و شبانه روزی ‌خدمت می‌کنند؛ از مراجعه حضوری ارباب رجوع برای ثبت شکایت و درخواست‌های مختلف به کلانتری‌ها گرفته تا حضور در گشت‌های پیاده، سواره و عملیات‌های روزمره.

مبارزه با سرقت،‌ موبایل‌قاپی، کیف‌قاپی، زورگیری، پاکسازی نقاط آلوده و پارک‌ها و برخورد با خرده‌فروشان موادمخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر بخشی از وظایف اصلی شان است؛ انجام  مأموریت‌های مرکز فوریتی 110 را هم به این ماموریت ها اضافه کنید؛ درست متوجه شدید «مأموران پلیس پیشگیری» را می گویم یا همان ماموران کلانتری محله که سر هر چیزی از دعوای کوچک سر پارک خودرو گرفته تا درگیری و نزاع و سرقت را به آنها اطلاع داده و از آنها کمک می خواهیم.

آگاهی از آخرین عملکرد و مأموریت‌های کلانتری و سرکلانتری‌های پایتخت، طرح‌های رعد، حضور در ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا با سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت به گفت‌وگو بنشیند.

** عملیاتی شدن روزانه ۹ هزار خبر ۱۱۰/ مراجعه حضوری ۹_۸ هزار ارباب رجوع به کلانتری ها

 ‌‌‌‌* جناب سرهنگ؛ بفرمایید به عنوان پلیس پیشگیری چه وظایفی بر عهده شما و همکاران‌تان در مجموعه پلیس قرار دارد؟

ابتدا باید بگویم که پلیس پیشگیری پایتخت یعنی کلانتری‌ها و سرکلانتری‌ها، پلیس مترو، پلیس کوهستان، فرماندهی یگان‌های حفاظتی در وزارتخانه‌ها و بیمارستان‌ها که به صورت شبانه‌روزی مشغول خدمت هستند.

ما فقط روزانه نزدیک به 25 تا 30 هزار اخبار 110داریم که 9 هزار خبر به طور میانگین عملیاتی می‌شود.

باید گفت پلیس پیشگیری به عنوان مرکز فوریتی 110 در کلانتری‌ها روزانه عملیات‌های مختلفی را از تصادف و سرقت گرفته تا درگیری منجر به عملیات انجام می‌دهند؛ البته باید گفت روزانه بالغ بر 8 تا 9 هزار نفر ارباب رجوع به صورت حضوری به کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند.

کلانتری‌ها نیز هر کدام چند گشت انتظامی در راستای پیشگیری از جرایم همچون سرقت، ارذل و اوباش و برخورد با مزاحمین و نوامیس دارند و بعضی از کلانتری‌ها نیز 300 تا 400 نوع مأموریت انجام می‌دهند؛ از اخبار 110 گرفته تا تعقیب و گریز و دستگیری.

** شهادت دو مأمور کلانتری در مواجهه با سارقان

باید گفت کار کلانتری، کار سخت و سنگینی است که با تلاش‌ شبانه‌روزی همراه است تا آنجا که در 8 ماه اخیر دو شهید در مبارزه با سارقان تقدیم کرده و چندین مأمور نیز در مواجهه با سارقان و اراذل و اوباش مجروح و مصدوم شده‌اند.

** کی به ۱۱۰ زنگ بزنیم، چه زمانی به کلانتری مراجعه کنیم؟

* چه تفاوتی بین مراجعه به کلانتری و تماس با 110 است؟

مرکز فوریتی 110 شبانه‌روزی است برای اخباری که اورژانسی است مثل سرقت، قاپ‌زنی و یا اینکه سارقی در محل حاضر است و پلیس باید همین الان به محل برسد؛ اما در مواردی مثل کلاهبرداری یا مشکل با همسایه و اختلافاتیکه وجود دارد باید به صورت حضوری در کلانتری مسأله را پیگیری کنند؛ البته فرقی ندارد از طریق 110 هم می‌توانند این موضوع را مطرح کرده و سپس در کلانتری حاضر شوند.

* حفاظت از جان و مال مردم در اغتشاشات؛ ماموریت ویژه مأموران پلیس پیشگیری در ۹۰ روز اغتشاش

جناب سرهنگ در سه ماه اخیر در کشور به خصوص پایتخت با ناآرامی‌ها و اغتشاشات و عملیات‌های ترکیبی دشمن مواجه بودیم، پلیس پیشگیری پایتخت در این عرصه چگونه عمل کرد؟‌

وقتی ناآرامی‌های سه ماه اخیر را ریشه‌یابی می‌کنیم به جنگ نرم دشمن در این زمینه پی برده و متوجه می‌شویم که در واقع هیچ خبری نیست اما از نظر روحی و روانی می خواستند ناامیدی را در بین مردم القاء کنند.

این جریانات موضوع جدیدی نبوده است چراکه دشمنان قسم‌خورده نظام از بدو انقلاب تاکنون نشان داده‌اند که از هیچ تلاشی دریغ نورزیده و در هر لحظه آماده شروع جنگ هستند؛ از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس گرفته تا تحریم اقتصادی و تهاجم فرهنگی و حالا هم جنگ نرم روانی؛ ولی به لطف خدا و رهبری مقام معظم رهبری و دعای خیر مردم و همراهی مردم و نیروهای نظامی و انتظامی قطار انقلاب بر روی ریل خود با سرعت جلو می‌رود.

دشمنان در حال حاضر چه عوامل خارجی و چه عوامل داخلی از دولت و نظام احساس خطر داشته و با توجه به پیشرفت‌های نظامی و علمی کشور هراس دارند که دیگر نتوانند در مقابل انقلاب قد علم کنند و این روزها با تمسک به جنگ روانی این روند را در پی گرفته‌اند که مردم را ناامید به زندگی و آینده بکنند.

باید گفت در 90 روز ناآرامی‌ها، پلیس پیشگیری در مجموعه کلانتری و سرکلانتری و یگان انتظامی نیز تمام تلاش خود را انجام داد که «این ناآرامی‌ها  خسارتی به جان و مال مردم وارد نکند» و در این مدت همه مأموران در آماده‌باش کامل بوده و حتی طرح رعد را که دستگیری سارقان بوده انجام داده‌اند.

** ماموریت های روزمره کلانتری ها در ایام اغتشاشات تعطیل نشد

* از انجام مأموریت‌های کلانتری‌ها در ناآرامی‌های اخیر گفتید، آیا برخورد و مقابله با سارقان یا سایر مأموریت‌های 110 که به کلانتری‌های محول می‌شد در ایام اغتشاشات به مرحله اجرا می‌رسید؟

بله، باید گفت طرح‌های رعد که ماهانه انجام می‌شود در ایام اغتشاشات نیز با قوت اجرا شد.

طرح‌های روزانه کلانتری‌ها و سرکلانتری‌ها همچون مبارزه با سرقت‌های خاص،‌سرقت منزل، قاپ‌زنی، سرقت خودرو و لوازم خودرو، پاکسازی نقاط آلوده و پارک‌ها، برخورد با خرده‌فروشان و جمع‌آوری معتادان نیز و حتی انجام مأموریت‌های مرکز فوریتی 110 نیز مثل گذشته  انجام شد اگر چه در برخی ساعات به واسطه اغتشاشات و شلوغی معابر و یا انسداد موقتی دیر به مقصد می‌‌رسیدیم اما هیچ مسأله‌ای باعث نشود که کلانتری‌ها مأموریت‌های ذاتی خود را کنار بگذارند؛ حتی خود شهروندان نیز شاهد بودند که هر زمان به کلانتری مراجعه می‌کردند خدمات انتظامی و مشاوره را دریافت می‌کردند.

** آتش سوزی دو ایستگاه پلیس در اغتشاشات/ دستگیری عوامل تعرض و آتش سوزی

* در اغتشاشات اخیر آیا به کلانتری در سطح تهران تعرضی صورت گرفت؟

الحمدلله در ناآرامی‌های سطح شهر تهران با مدیریت خوب و همکاری مأموران هیچ تعرضی به کلانتری‌ها صورت نگرفت فقط دو مورد آتش‌سوزی ایستگاه‌های پلیس را شاهد بودیم؛ یک ایستگاه پلیس در ناصرخسرو و دیگری در جمال‌زاده نزدیکی بیمارستان امام خمینی (ره) که عاملین تعرض و آتش‌سوزی در همان روز شناسایی و دستگیر شدند.

*آیا در آتش‌سوزی ایستگاه‌هایی که نام بردید مأمور یا سربازی مصدوم یا شهید شد؟

در ایستگاه پلیس افسرنگهبان حضور داشت که آن هم به صورت جزئی مجروح و به صورت سرپایی درمان شد.

** جانبازی تعدادی از ماموران پلیس پیشگیری در اغتشاشات اخیر

* در 90 روز اغتشاشات از مأموران پلیس پیشگیری حاضر در صحنه آیا شهید و مجروحی داشتید؟

در اغتشاشات تعدادی از همکاران مصدوم شده و به درجه جانبازی رسیدند. حتی موردی داشتیم که گلوله به قفسه سینه اصابت کرده و مامور ما مجروح شده بود… تعداد دیگر هم داشتیم که دچار صدمه شده و در ادامه درمان شدند.

** پینت‌بال و اسلحه با ساچمه پلاستیکی؛ اسلحه پلیس در اغتشاشات!

* اسلحه ماموران پلیس پیشگیری در صحنه ناآرامی‌ها چه بود؟

همانطور که می‌دانید اسلحه و تجهیزات ضداغتشاش پلیس مشخص و معلوم است.

ما اسلحه جنگی برای مبارزه با اغتشاش نداریم. تجهیزات مورد استفاده در زمان اغتشاش مشخص و معلوم است از پینت‌بال‌ها گرفته تا اسلحه با ساچمه‌های پلاستیکی.

** ناآرامی و اغتشاش مساوی است با افزایش جرایم

* در آماری که  چندی پیش سردار رحیمی اعلام کردند افزایش سرقت در زمان اغتشاشات را شاهد بودیم؛ به نظر شما دلیل آن چه بوده است؟

خب، در نظر بگیرید که هر جا ناآرامی و اغتشاش ایجاد شود افزایش جرائم را شاهد هستیم نه در ایران حتی در سایر کشورها همچون  فرانسه که درگیر اغتشاشات است.

در این چند ماهه در سرقت‌های خرد چند درصد افزایش وقوع را داشتیم اما باید گفت که پلیس از اجرای طرح‌های دستگیری سر باز نزد و اجرای این طرح‌ها به قوت خود انجام شد.

** سارقان، طلایاب ندارند!/ خانه ها را گاوصندوق نکنید

* جناب سرهنگ در بحث سرقت منازل مدام این موضوع مطرح می‌شود که سارقان طلایاب دارند چرا که مال‌باخته‌ها عنوان می‌کنند که طلاها را مخفی کرده‌اند اما بدون آنکه خانه به هم ریخته شود این اموال توسط سارقان کشف و به سرقت رفته است؛ نظر شما چیست؟

در بحث سارقان باید گفت ما هیچ موردی نداشته و گزارشی هم نشده است که سارقان از طلایاب استفاده کنند حتی کارآگاهان پلیس آگاهی که در بحث سرقت‌ها با ما همکاری دارند نیز به چنین مواردی برخورد نکرده‌اند.

بارها و بارها ما در بحث پیشگیری از جرایم و سرقت منازل به شهروندان توصیه کرده‌ایم که آنهایی که در طبقات همکف، اول و حتی دوم هستند مراقبت بیشتری کرده و برای پنجره و بالکن‌های خود حفاظ مناسب قرار دهند. متأسفانه بسیاری از منازل درب‌های ورودی مناسب نداشته و با یک هول دادن باز می‌شود.

در نظر بگیرید که الان داخل خانه‌ها به بانک یا بهتر بگویم گاوصندوقی از دلار، طلا و ارز تبدیل شده و خب سارقان نیز با این موارد آشنایی داشته و با زاغ‌زنی و جمع آوری اطلاعات برای سرقت اقدام می‌کنند.

در خصوص بالکن‌ آپارتمان‌ها نیز شهروندان دقت داشته باشند سارقان تا طبقه دوم را به راحتی می‌توانند وارد شوند که باید حفاظ لازم برای بالکن‌ها قرار داده شود تا مانع از ورود سارقان بالکن‌رو شوند؛ همچنین دوربین مداربسته در مجتمع‌ها و منازل بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد به خصوص در کشف جرم. در بحث سرقت خودروها نیز یکسری مسائل ایمنی مثل قفل پدال، قطع‌کن، ردیاب باید نصب شود و مردم خودمراقبتی لازم را داشته باشند.

** دسترسی به اموال سرقتی چگونه است؟

* بسیاری از مالباخته‌ها عنوان می‌کنند که به مال مسروقه خود دست پیدا نمی‌کنند در این زمینه بانک اطلاعاتی پلیس چه می‌کند؟

وقتی که سارقی یا باندی از سارقان را پلیس شناسایی و دستگیر می‌کند عمدتاً‌ مال‌خر مربوطه را هم شناسایی می‌کند و در هنگام دستگیری اموال مسروقه‌ای را که دستشان است کشف می‌کند و در ادامه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن استرداد اموال را انجام می‌دهد اما ببینید در برخی سرقت‌ها مالباختگان به مال خود نمی‌رسند چرا که به طور مثال سارق گوشی‌قاپ 100 گوشی را سرقت کرده که هر کدام چند ده میلیون تومان ارزش دارد اما آنها را به دو سه میلیون تومان می فروشد و مال فروخته شده یا از کشور خارج شده یا دسترسی به آنها دیگر امکانپذیر نیست.

** مبارزه با موبایل قاپان طرح ویژه پلیس است/ شهروندان هم خودمراقبتی داشته باشند

* در خصوص موبایل‌قاپی عملکرد پلیس پیشگیری چگونه است؟

یکی از طرح‌های ویژه پلیس طرح مبارزه با سارقان و موبایل‌قاپان است اما باید خود شهروندان نیز خودمراقبتی داشته باشند به خصوص در معابر عمومی یا اطراف مراکز خرید و اگر می‌توانند از هندزفری استفاده کرده و گوشی را در معرض دید قرار ندهند.

اگر هم مجبور به استفاده از گوشی هستند در هنگام تردد در خیابان گوشی را به سمت دیوار بگیرند تا موتورسواران نتوانند به راحتی گوشی را زده و متواری شوند.

** کبوتر پرانی جرم است/ با ۱۱۰ تماس بگیرید

*  کبوترپرانی مشکل تعدادی از شهروندان است؛ این روزها هم نگهداری سگ در آپارتمان معضل شده آیا می‌توان با 110 تماس گرفت و شکایت کرد؟

کبوترپرانی جرم است؛ در خصوص نگهداری سگ در آپارتمان هم شهروندان می‌توانند با 110 تماس گرفته تا همکاران به  محل رفته و تذکرات لازم را به مالک سگ بدهند اگر هم همکاری لازم صورت نگیرد در ادامه پرونده قضایی تشکیل و برخورد می‌شود؛ به خصوص اینکه برخی افراد و ساکنین در  آپارتمان و مجتمع‌ها از سگ‌های نگهبان و بزرگی نگهداری می‌کنند که باعث ترسیدن ساکنین از جمله کودکان شده و مزاحمت ایجاد می‌کند در چنین مواردی پلیس اقدام می‌کند.

** ترافیک، قطعی سیستم و تعدد ماموریت دلایل دیر رسیدن پلیس ۱۱۰ 

* چرا پلیس 110 دیر می‌رسند؟

میانگین و استاندارد حضور پلیس 110، 15 دقیقه است. میانگین این حضوردر تهران 11 دقیقه است.

در مورد دیر رسیدن مأموران پلیس دلایل متعددی وجود دارد از جمله قطعی سیستم و اختلال در سامانه، ترافیک و مأموریت‌های متعددی که در یک جغرافیای عملیاتی به کلانتری محول می‌شود.

باید در نظر بگیرید که روزانه اخبار متنوع و زیادی به هرکلانتری مخابره می‌شود؛ در یک کلانتری که به طور مثال در محدوده بازار بزرگ فعالیت دارد معلوم است که با حجم جمعیت و ترافیک دیر به مقصد می‌رسد.

اما شهروندان عزیز دقت داشته باشند که پلیس به طور شبانه‌روز در خدمت مردم است و اگر جایی مشخص شود که سهل‌انگاری صورت گرفته حتما برخورد می‌شود.

با پلیس پیشگیری؛ از حراست از جان و مال مردم تا برخورد با مجرمان و اغتشاشگران/ سارقان طلایاب ندارند!

** ۸۶ کلانتری در پایتخت داریم

* تعداد کلانتری‌های پایتخت چقدر است آیا به حد استاندارد رسیده‌ایم؟

در حال حاضر ۸۶ باب کلانتری در پایتخت مشغول خدمت‌رسانی هستند که بر مبنای شورای امنیت باید از 10، 12 سال گذشته تا کنون این تعداد به 200 کلانتری ارتقاء پیدا می‌کرد که در گام اول برای این منظور ساخت و تجهیز 40 کلانتری در دستور کار قرار گرفت، اما چند سالی است که اتفاقی نیفتاده؛ کلانتری نعمت‌آباد نیز یکسال است که به بهره‌برداری رسیده است.

** کمبود امکانات نداریم اما مجلس و دولت عنایت کنند!

* تجهیزات پلیس از چه قرار  تخصیص پیدا می کند؟

تجهیزات بر مبنای نوع کلانتری، شلوغی و جغرافیای خاص کلانتری‌ها اختصاص پیدا می‌کند خوشبختانه در این زمینه مشکلی نداریم اگرچه از نظر اعتبارات باید مجلس و دولت عنایت ویژه داشته باشند تا تجهیزات پلیس به روز شود.

** از  دوربین البسه چه خبر؟

* در خصوص دوربین‌های البسه  چه تعداد از مأموران به آن دسترسی دارند دارد و اصلا کدام دسته از نیروها به این مدل از تجهیزات مجهز هستند؟

برای واحدهای عملیاتی مثل فوریت‌های 110 و گشت انتظامی البسه دوربین آفلاین و آنلاین وجود دارد. البته تعداد این تجهیزات بگونه‌ای است که حداقل یک نفر از مأموران واحدهای عملیاتی به این مدل البسه مجهز هستند تا بتوان از صحنه فیلمبرداری کرد و در ادامه تجهیزات و دستورات لازم را ارسال و صادر کرد.

** مأمور پلیس نمی تواند در همه ماموریت ها با جلیقه ضد گلوله و تجهیزات کامل حاضر شود

* در وقایع برخورد پلیس با سارقان در صحنه جرم که منجر به شهادت  مأمور کلانتری شد این موضوع مطرح شد که پلیس از تجهیزات کامل مثل البسه ضدگلوله و یا تیم پشتیبان برخوردار نیست در این زمینه چه نظری دارید؟

بگذارید اول این را بگویم که ما در کلانتری‌ها تیم‌های عملیاتی قوی داریم اما کار کلانتری‌ها مثل یک پزشک عمومی است که در هر لحظه با یک موضوع جدید روبه‌رو می‌شود.

نگاه کنید وقتی مأموران کلانتری در هنگام گشت سارقی را مشاهده می‌کنند که در حال ورود به منزل است آن مأمور در لحظه تصمیم می‌گیرد و به مقابله با سارق می‌پردازد … در مواجهه با سارقی که در صحنه چاقو  یا اسلحه در دست دارد حتی اگر تیم پشتیبان هم در لحظه حرکت کند باز هم دیر می‌رسد.

در نزاع دسته‌جمعی و مواردی که به پلیس 110 خبر می‌دهند تیم‌های پشتیبان حتما به سر صحنه اعزام می شوند اما دقت کنید که اتفاق در لحظه و کمتر از 30 ثانیه رخ می‌دهد.

بطور مثال در خصوص شهید یاسمی که برای گرفتن 4 میلیون تومان نفقه با شاکی به منزل متهم اعزام شده بود بعد از باز شدن در با تیراندازی مواجه شد. شما به ما بگویید آیا می‌شود که مأمور ما همه جا و در همه صحنه‌ها با جلیقه ضدگلوله و تجهیزات کامل وارد شود؛ اگرچه ما در طرح‌های دستگیری و یا عملیات‌های مشخص با تجهیزات کامل در صحنه حاضر می‌شویم.

** ماموران کلانتری بد اخلاق نیستند/ کارشان سخت و جانفرسا ست

* و سوال آخر؛ برخی ارباب‌رجوع‌ها از بد رفتاری معدود مأموران کلانتری گلایه دارند؛ دلیلش چیست؟

کار کلانتری یک کار سخت و جانفرسا است، دائما با استرس مواجه هستید چرا که امنیت به این سادگی برقرار نمی‌شود و پلیس باید هر لحظه پاسخگو باشد.

شما در نظر بگیرید یک واحد گشت از صبح تا بعدازظهر در چندین مورد ماموریت از تعقیب و گریز، تیراندازی، دستگیری و غیره حضور دارد… تازه در عملیات‌ها باید مواظب این هم باشد که با خودروی شهروند یا اموال عمومی برخورد نکند، موقع شلیک تیر هم گلوله به فردی نخورد تازه بعد از این عملیات‌ها به کلانتری برمی‌گردد.

اگر چه باید گفت ما در بحث دوره‌های خاص رشد تعالی و بر مبنای شغل افراد دوره‌های حرفه ای را برگزار می‌کنیم ولی خب برخی اوقات فشار کاری بیش از حد و توان افراد است… بهرحال شهروندان هم می‌توانند از طریق سامانه 197 موارد خود اعم از شکایت، انتقاد و حتی تقدیر خود از عملکرد مأموران کلانتری و ۱۱۰ را اعلام کنند؛ خوشبختانه باید بگویم خیلی از تماسها و موارد ارسالی شهروندان با سامانه ۱۹۷ تقدیر و تشکر از عملکرد و نحوه فعالیت ماموران پلیس پیشگیری و کلانتری‌ها بوده است.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا