دانش و فناوری

محققان از لیزرهای پرقدرت برای هدایت صاعقه‌ها به میله‌های برق‌گیر استفاده کردند

میله‌های برق‌گیر از زمان «بنجامین فرانکلین» برای هدایت صاعقه‌ها استفاده می‌شدند، اما این راهکار محدودیت‌های خاص خود را دارد. حالا محققان اروپایی با موفقیت توانسته‌اند سیستمی را آزمایش کنند که از لیزری با توان تراوات برای هدایت صاعقه به‌سمت برق‌گیرها استفاده می‌کند. این تکنیک محدودیت ارتفاع موقعیت ثابت برق‌گیرها را برطرف می‌کند.

دانشمندان اروپایی به‌تازگی دست به آزمایش یک سیستم لیزری پرقدرت زده‌اند که می‌تواند صاعقه‌ها را به میله‌های برق‌گیر هدایت کند. این سیستم نسبت به برق‌گیرهای ساده، یک منطقه بزرگ‌تر 180 متری را تحت پوشش قرار می‌دهد و حتی می‌تواند به ابر و مه نفوذ کند.

در این سیستم، مولکول‌های نیتروژن و اکسیژن یونیزه می‌شوند و با انتشار الکترون، پلاسمایی را به‌وجود می‌آورند که رسانای الکتریسیته است. با توجه به این که این لیزر با نرخ 1000 پالس بر ثانیه شلیک می‌شود، شانس بسیار بیشتری برای تداخل با صاعقه‌ها دارد.

لیزرها می‌توانند ابزار خوبی برای هدایت صاعقه‌ها باشند

در این آزمایش که در بازه زمانی ژوئن تا سپتامبر 2021 انجام شده است، صاعقه حدود 60 متر به‌دنبال پالس لیزر حرکت کرده و بعد به میله برق‌گیر برخورد می‌کند. در گذشته هم تلاش‌هایی برای استفاده از فناوری‌های مشابه انجام شده بود، اما دکتر «اورلین هوارد» که هدایت این پروژه جدید را برعهده داشته است، می‌گوید لیزر آن‌ها در مقایسه با تلاش‌های قبلی در هر ثانیه 100 بار بیشتر پالس شلیک می‌کند.

بااین‌حال، احتمالاً زمان زیادی طول خواهد کشید تا این لیزرها از حالت آزمایشی خارج شوند. «متیو کلریچی» از دانشگاه گلاسگو که در این پروژه مشارکت نداشته است، می‌گوید استفاده از لیزر موجود در این آزمایش حدود 2.17 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. افزون‌براین، محققان سعی دارند دامنه پوششی این فناوری را به 500 متر برسانند.

اگر این پروژه با موفقیت پیش برود، مناطق بزرگی می‌توانند از گزند صاعقه‌ها در امان بمانند. این مسئله به‌خصوص می‌تواند به کمک سکوهای پرتاب راکت بیاید که گاهی اوقات خطر صاعقه انجام مأموریت‌های آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا