سینمای ایران و جهان

از نکوداشت استاد پیشکسوت توسط تئاتری‌ها تا گلایه مهم محمد معتمدی!

یک هفته با فضای مجازی موسیقی-۲۲؛

نکوداشت استاد پیشکسوت موسیقی نواحی، کنایه قابل تامل محمد معتمدی به برخی از خوانندگان پاپ و دل نوشته حامد همایون برخی از مطالب منتشر شده در فضای مجازی هنرمندان موسیقی را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

از نکوداشت استاد پیشکسوت توسط تئاتری‌ها تا گلایه مهم محمد معتمدی!

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

رضا حامدی خواه؛ یک بزرگداشت موسیقی توسط تئاتری‌ها

رضا حامدی خواه کارگردان، پژوهشگر و مستندساز در صفحه شخصی خود از برگزاری آیین نکوداشت فاروق کیانی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان در روز یکشنبه بیست و هفتم خرداد ماه خبر داد.

انجمن نمایشگران حرکت در نظر دارد، نشان ویژه خانه تئاتر و انجمن را به همراه لوح تقدیر در این مراسم که در خانه هنرمندان برگزار می‌شود، به این هنرمند اهدا کند. رضا حامدی‌خواه هماهنگی برای برگزاری این مراسم را برعهده دارد. در همین برنامه از مستند «فاروق» ساخته حامدی‌خواه و کتابی به همین نام نوشته شهلا ناظران رونمایی خواهد شد.

راه‌اندازی سایت انجمن نمایشگران حرکت، اجرای موسیقی مقامی و رقص‌های آیینی توسط کیان جام از دیگر بخش‌های این مراسم است.

همچنین ورکشاپ رقص‌های خراسانی هم توسط فاروق کیانی و فرزند وی غُدیر کیانی شنبه ۲۶ خرداد در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. اولویت شرکت در این کارگاه با اعضای انجمن نمایشگران حرکت است. در صورتی که اعضای خانه تئاتر تمایل به شرکت در این دوره را داشته باشند، به شکل گزینشی پذیرش می‌شوند. ساعت برگزاری این کارگاه هم به زودی اعلام خواهد شد.

از نکوداشت استاد پیشکسوت توسط تئاتری‌ها تا گلایه مهم محمد معتمدی!

محمد معتمدی؛ عمر کوتاه است، شریف زندگی کنیم

محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی هم در تازه ترین استوری خود مطلب جالب توجه و قابل تاملی را منتشر کرده که خواندنش برای اهالی موسیقی خالی از لطف نیست.

این خواننده موسیقی ایرانی نوشته است:

«خب … دوستانی در سال های پیش می فرمودند ما تا شرایط مملکت این گونه باشد دیگر هرگز روی صحنه نمی رویم و شایعه کردند که بنده قرار است آغازگر کنسرت ها باشم و بر علیه من استوری های تخریب چاق کردند و …

عزیزان! شرایط مملکت همان است که بود، و شما الحمدالله فرصت نمی کنید از یک سانس کنسرت به سانس بعدی بروید. الحمدالله. خدا به کارتان برکت دهد. همه صحنه ها تقدیم شما.

شما که در هنرتان توانا هستید چه لزومی دارد سراغ حاشیه بروید؟ سراغ حاشیه هم می خواهید بروید چه لزومی دارد برای تخریب دیگران تلاش کنید؟

عمر کوتاه است. شریف زندگی کنیم!»

از نکوداشت استاد پیشکسوت توسط تئاتری‌ها تا گلایه مهم محمد معتمدی!

حامد همایون؛ مشکلات را پشت سر گذاشتم

حامد همایون خواننده موسیقی پاپ که طی ماه های گذشته به نسبت سال های اولیه فعالیتش در موسیقی، کمتر اقدام به برگزاری کنسرت و تولید آهنگ کرده است، در تازه ترین پست فضای مجازی خود نوشت:

«از شکست خورده ها کسانی هستند که وقتی تسلیم شدند نمی دانستند چه قدر به موفقیت نزدیک هستند. توماس ادیسون

توی سه سال گذشته سختی های زیادی را پشت سرگذاشتم اما در کنار آدم های درست و رفقای واقعی دانه دانه مشکلات را پشت سر گذاشتم و به آینده ای حتی درخشان تر از قبل ایمان دارم.

با امید خدا و در کنار شماها بهترین را رقم می زنیم.»

از نکوداشت استاد پیشکسوت توسط تئاتری‌ها تا گلایه مهم محمد معتمدی!

حسین اینانلو؛ «مضراب» با نگرشی متفاوت متولد شد

حسین اینانلو نوازنده موسیقی ایرانی که طی سال های اخیر علاوه بر فعالیت در عرصه تولید آلبوم و اجراهای زنده موسیقی حضور موثری در فضای مجازی دارد در تازه ترین پست فضای مجازی خود از بخش جدید پروژه «مضراب» رونمایی کرده و توضیح داده است:

«پروژه مضراب تاکنون به صورت تک نوازی بوده است که قصد داریم از این پس در ادامه برای تنوع در اجرا و پردازش بهتر به برخی قطعاتی که پتانسلی هم نوازی سه تار دارد نیز بپردازیم.

اجرای منابع ارزشمند موسیقی کلاسیک ایرانی به صورت مدون و منظم یکی از مهم ترین راه ها برای ثبت در فرهنگ شنیداری در نسل های آینده است. اجرای آثار استادان حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، ابوالحسن صبا، سعید هرمزی، یوسف فروتن، احمد عبادی که از مهم ترین و موثرترین نوازندگان تار و سه تار هستند سرآغاز پروژه است. این آثار پیش تر به صورت نت نگاری منتشر شده اند.

نگارنده سعی دارد ترجمه درستی از آثار نوشته شده برای تار و سایر سازها، روی ساز سه تار داشته باشد. انتخاب مضراب های مناسب، انگشت گذاری متناسب برای ساز سه تار، رعایت نوانس ها، حفظ شخصیت صوتی سه تار از مواردی است که تلاش کرده ام در اجرای این آثار وجود داشته باشد.

متذکر می شوم هیچ یک از این آثار بدون معلمِ متخصص و با تجربه از روی ویدئوها قابل یادگیری نیست. اجرای این قطعات با هدف ثبت صوتی و تصویری آثار استادان نام برده برای ساز سه تار صورت گرفته است. امید دارم با انگیزه و پشتکار بتوانم تمان قطعات را ضبط کنم.»

از نکوداشت استاد پیشکسوت توسط تئاتری‌ها تا گلایه مهم محمد معتمدی!

همایون شجریان؛ یک عکس یادگاری با سامی یوسف

همایون شجریان که طی ماه های گذشته مشغول برگزاری تور کنسرت های خارجی خود است، طی روزهای گذشته بود که بعد از عبور از چند هفته پرحاشیه عکس مشترکی از خود و سامی یوسف خواننده سرشناس مسلمان منتشر کرد.

این عکس در حالی گرفته شده که می تواند شائبه همکاری مشترک بین این ۲ خواننده مشهور را پررنگ تر کند. مسیری که آینده مشخص می کند آیا این دیدار فقط یک ملاقات ساده و اتفاقی بوده یا نه قرار است در روزهای آتی از همایون شجریان و سامی یوسف خبرهای بیشتری پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

از نکوداشت استاد پیشکسوت توسط تئاتری‌ها تا گلایه مهم محمد معتمدی!

عرفان طهماسبی؛ خوشبختانه مجوز کنسرت صادرشد

عرفان طهماسبی از خوانندگان نوظهور و جوان موسیقی پاپ ایران که اولین بار در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» شبکه سه سیما به تهیه کنندگی احسان علیخانی خود را به مخاطبان معرفی کرد، در تازه ترین اطلاع رسانی پیرامون فعالیت های خود از دریافت مجوز برگزاری کنسرت هایش خبر داد و نوشت: «خوشبختانه مجوز کنسرت صادر شد.»

این خواننده موسیقی که پس از حضور در برنامه «عصر جدید» تلویزیون توانست به واسطه نوع متفاوتی از موسیقی‌هایی که تولید کرده، طرفداران زیادی را به سمت آثارش جلب کند، در چند ماه گذشته تحت پوشش کمپانی «آوای هنر» به مدیرین محمد جلیل پور از موسسات قدیمی و شناخته شده تولید، تهیه و برگزاری کنسرت های موسیقی، تک آهنگ های مختلفی را پیش روی مخاطبان قرار داد؛ آثاری که توانست به واسطه بهره مندی از یک گروه منسجم و ایده پرداز در فضای مجازی با استقبال چشمگیر شنوندگان نیز مواجه شود.

نخستین کنسرت عرفان طهماسبی روزهای ۲۷ و ۲۸ خرداد در سالن اسپیناس برگزار می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا