سینمای ایران و جهان

برای «بودجه‌های سینمایی» هیچ مدیریتی نیست/ «سینما» بدل شده به «فرصتی برای پولشویی» و به زودی گَند آن در می‌آید!

سینماپرس: اسماعیل براری کارگردان سینما در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در سینما و مدیریت بودجه های سینمایی گفت: اول خوبست از خودمان بپرسیم، آیا مدیران مجموعه سینمای ایران، در تلاش برای حفظ و رونق آن هستند؟ آیا ماموریتی در خفا برای تعطیلی و نابودی آن وجود ندارد؟ چرا که امروزه سینما بدل شده به فرصتی برای پولشویی و به زودی صدایش در همه جا می پیچد. همانطور که راجع به چای دبش و… پیش آمده به زودی گند سینما هم بیرون می زند.

کارگردان فیلم های سینمایی «جهنم سبز» و «رقص شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران در حال دفن سینما ذیل قمار سوءمدیریت هستند و سینماگران در کار و حرفه با معضلات جدی روبرو شده اند.

وی‌ ادامه داد: ما وقتی مجلات و روزنامه ها را ورق می زنیم و اطلاعات تولید را به دست می آوریم به خوبی متوجه می شویم که اوضاع سینما از چه قرار است! سال ها است که سرمایه گذاری در سینما، به جاده یک طرفه ای تبدیل شده است. ما در سینمای کشورمان با معضل پخش و سرمایه گذاری و دستکاری آمار و ارقام در صنعت سینما مواجه هستیم؛ آیا کسانی که از عید نوروز تا الآن -که همه با دم شان گردو می شکنند و می گویند فلان قدر فروش در سینما به وجود آمده- از خودشان این پرسش را کرده‌اند که چند ریال از این فروش مولتی میلیاردی، به داخل سینما برگشته؟

براری با انتقاد شدید از وقایع سینمای کشور تصریح کرد: این سودی که از فروش سینما به طور رانتی به دست می آید و چند فیلم معدود همه سینماها را قبضه کرده‌اند و حتی شبکه های ماهواره ای بطور سرسام آوری برای این آثار تبلیغ می کنند و پولی که از جیب مردم داخل کیسه برخی افراد ریخته می شود رسماً از سینما بیرون می رود. اگر گزارش‌های مالی صحیح بود و راست و دروغ در هم پیچیده نبود و اندکی از این پول به سینما برمی گشت، وضع بچه های سینما اینقدر خراب نبود و بیکاری بیداد نمی کرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: یادمان باشد، سینمای ایران از سینمای کره، ترکیه، آمریکای لاتین و… که در سالهای اخیر، تمامی ظرفیت‌های بازار و تجارت سینمای جهان را تصاحب کرده‌اند، بمراتب قدیمی‌تر، درخشان تر و اصیل‌تر است. امروزه به دلیل سیاست گذاری های نادرست و بعضا مشکوک، اکثر قریب به اتفاق بچه های سینما به خارج از ایران رفته و اگر هم مانده اند، به شغل های دیگری مشغول شده‌اند! من شخصاً در همین سینما آدمی را می شناسم که ۲ سال است بیکار است. حال سوأل بنده از آقای مدیر این است که شما در این ۲ سال گذشته چقدر حقوق از شیر نفت دریافت کردید؟

وی با تأکید بر اینکه نوعی جریان فریبکارانه تبلیغاتی در کنار فروش بالای برخی فیلم ها وجود دارد متذکر شد: این جریانات مردم را اغوا می کنند تا به سینما بروند در صورتی که گردش مالی ناقص و بیماری که در پس پرده وجود دارد هرگز نمی گذارد ریالی از این فروش به سینما باز گردد. این سینما رسماً برای عده ای خاص خلاصه شده است که صرفا مضحکه فعلی را برای گزارشات مدیران ارشد جامعه گرم نگه‌ میدارند. این همان سینمایی است که برخی مدیران به راحتی سرش را می برند، به فیلمی پروانه ساخت می دهند اما پروانه نمایش نمی دهند یا پروانه نمایش می دهند اما به آن اکران مناسب نمی دهند، با دسیسه فیلم ناخودی را از اکران به زیر می‌کشند و هزاران بلا سرش می آورند که دیگر سرمایه گذارش هرگز حاضر به حضور در سینما نشود!

کارگردان فیلم های سینمایی «شهر در دست بچه ها» و «گزارش مریم» با ذکر یک مثال تأکید کرد: حکایت صنعت سینما درست مانند تجارت خاویار شده است؛ همانطور که خاویار باارزش ایران مستقیما به خارج از کشور می رود و برکتش به ایران باز نمی گردد و ما مردم ایران در تمامی طول عمرمان حتی یک بار هم از نزدیک این محصول را نمی‌بینیم، سینما هم به گونه ای شده که تنها عده ای خاص از آن کسب منافع می کنند و سودش را به داخل سینما باز نمی گردانند.

براری تصریح کرد: این نوع برخورد با صنعت سینما فاجعه بار و خیانت مطلق است. وقتی فاجعه تکرار شود باید مشکوک شد که حتماً دستی در کار است. فراموش نکنید که سینمای نوین ایران زمانی که شروع به کار کرد، کشور کره اصلا سینما نداشت اما الآن کره جایگاه مطمئنی در صنعت فیلمسازی جهان دارد. همین کشور ترکیه، تا چند سال پیش، بقولی سینما را با ص می نوشت و در بین اعضای خانه سینما برای ساخت سریالهای اولیه‌اش، یارگیری می‌کرد اما امروزه بزرگترین بازار فروش سریال در دنیا، از آن ترکیه است. ما تا کی می خواهیم شاهد چنین وضعیتی در سینمای کشورمان باشیم و سکوت کنیم؟ امروز رسماً کاری کرده اند که سرمایه گذاران شریف، سرمایه های شان را از سینما بیرون ببرند!

این کارگردان در همین راستا افزود: طرف روزی با یک دوچرخه وارد سینما شد اما چندی بعد با بنز از آن بیرون رفت! سفره ای که در سینمای ایران پهن شده تنها برای ارتزاق عده ای خاص است و آن ها نمی‌خواهند سفره را بزرگ کنند تا دیگر اهالی سینما هم بتوانند در این حوزه ارتزاق کرده و مشغول به کار شوند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما آیا بودجه های دولتی در سینما به صورت عادلانه تقسیم می شود یا خیر اظهار داشت: شوخی می کنید؟ عدالت در تقسیم بودجه!؟ برای بودجه های سینما هیچ مدیریتی نیست و بلکه مسیری است تا پول ها، لای هدف ها گم شوند. مدیران محترم دغدغه دارند اما برای نابودی سینمای ایران! مدیران همه از چپ چپ تا راست راست، در تمامی این سال ها تلاش کرده اند تا قایق سینما را غرق کنند. جریانی فاسد در این زیر وجود دارد که در این غرق شدن بسیار موثر است. سینما بدل شده به فرصتی برای پولشویی و به زودی گند آن در می آید و صدایش در همه جا می پیچد. همانطور که راجع به چای دبش و… پیش آمده به زودی گند سینما هم بیرون می زند.

براری در خاتمه این گفتگو افزود: سینما مجالی برای زنده ماندن پیدا نخواهد کرد. البته سینمای شریف ایران از سینمای کلاهبردارها و رانت خواران جدا است وهمچنان زنده است اما نفس هایش به شماره افتاده. رابطه سینما با مردم قطع و این هشدار مهم من به وزارت ارشاد است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا