سینمای ایران و جهان

خط قرمزهای «اوج» را حفظ کردیم/ ناگفته‌هایی از هجمه علیه «پایتخت۵»

احسان محمدحسنی رییس سازمان رسانه‌ای «اوج» در یک نشست خبری همزمان با دهمین سالگرد آغاز به کار این مجموعه، به سوالات رسانه‌ها پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای احسان محمدحسنی رییس سازمان «اوج» صبح امروز یکشنبه ۲۵ مهرماه در محل نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

محمدحسنی در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو گفت: از دوستانی که ظرف این دو سال خیمه اوج را همراهی کردند تشکر می‌کنم. جا دارد در همین آغاز از ده سال همراهی بچه‌های رسانه قدردانی کنم. قدردان محبت و لطف بی‌اندازه شما هستم. در این ده سالگی باید از کسانی که به مجموعه اعتماد کردند و این میدان را در اختیار این تیم قرار دادند هم تشکر کنم، فرماندهان عالی بودند که در راس آن رهبر انقلاب بود که ما را دلگرم کردند.

وی ادامه داد: باید توضیح بدهم اوج چه ویژگی‌هایی دارد. اوج در سال نود بعد از نزدیک به دو سال بررسی و مطالعه تاسیس شد. ما دو سال تمام عملکرد دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور را به دقت بررسی کردیم به طراحی رسیدیم که مجموعه‌ای خارج از ساختارهای رسمی نیاز به تأسیس است شاید برای اولین بار است که عرض می‌کنم هیچ‌کدام از بچه‌های اوج کارمند رسمی هیچکدام از نهادهای خاص نیستند و نیروهای آزاد هستند.

محمدحسنی گفت: اوج چند ویژگی دارد؛ ویژگی اول این است که ستاد کم عده و چابک دارد. بلایی که سر سازمان‌های رسمی مثل صداوسیما و ارشاد آمده این است که حجم نیروی انسانی و هزینه‌های جاری آنقدر زیاد است که امکان تولید و نفس کشیدن ندارند. چشم بر هم می‌زنند باید حقوق چند میلیاردی پرسنل را فراهم کنند. اوج در طول این ده سال با یک ستاد کم عده که نزدیک به ۱۱۰ نفر است، فعالیت می‌کند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم. من بچه کشاورز هستم، یک قیچی هرس دستمان است و سعی می‌کنیم این موضوع را حفظ کنیم و اجازه فربه شدن را به لحاظ نیرو و تجهیزات نداده‌ایم. برای اوج هیچوقت تجهیزات خریداری نکرده‌ایم.

سال گذشته ۱۸ میلیارد کمک گرفتیم، ۹۰ میلیارد درآمد داشتیم

وی ادامه داد: هر آنچه درآمد داشتیم در تولید سرمایه‌گذاری کردیم. این سازمان در سال نود با ۵۰۰ میلیون تومان بودجه راه‌اندازی شد. اولین کمک که با افتخار از سپاه گرفتیم، کار را شروع کردیم سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از نود میلیارد تومان درآمد داشتیم که بخشی از این درآمد در خارج از کشور است. سال گذشته سریال «آقازاده» را به یک پلتفرم فروختیم «به وقت شام» در کره ۱۰۰ هزار دلار و در تایوان هفتصد هزار دلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد. من شفاف عدد و ارقام را می‌گویم. در کنار ستاد کم عده و چابک، همه پول صرف تولید می‌شود.

یکی از آن خطاها ورود بی محابا به فعالیت‌های اقتصادی است. برخی از دستگاه‌ها انحصار خودرو، سیگار و … داشتند اما این برای ما خط قرمز است و وارد نشده‌ایم. تا این تیم حضور دارد وارد نمی‌شویم محمدحسنی در ادامه گفت: اینجا چند اصل کلی داریم. یک سری خطوط قرمز هم داریم. به این خطوط هم ذیل شعار «ادب از که آموختی…» رسیدیم. گشتیم ببینیم در فلان دستگاه فرهنگی چه ایراداتی وجود داشته و سعی کردیم آنها را نداشته باشیم و آن خطاها را مرتکب نشویم. یکی از آن خطاها ورود بی محابا به فعالیت‌های اقتصادی است. برخی از دستگاه‌ها انحصار خودرو، سیگار و … داشتند اما این برای ما خط قرمز است و وارد نشده‌ایم. تا این تیم حضور دارد وارد نمی‌شویم. ورود به ستادهای انتخاباتی دوره‌های مختلف هم آسیب بوده است که از آن هم پرهیز کرده‌ایم. هرکسی از هر جناحی نامزد می‌شود از نهادی توقع تبلیغ دارد اما هیچکدام از بچه‌های اوج وارد این حوزه نشده‌اند. این به معنای این نیست که در انتخابات مشارکت نکرده‌ایم. مستند و.. تولید کردیم تا مردم در انتخابات شرکت کنند اما اینکه برویم از کسی حمایت کنیم مطلقاً نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: سومین خط قرمز هم این است که بخشی از هویت اوج دیده‌بانی و مطالبه گری است. روزی در اینجا فیلمی ساخته شد که در آن فیلم تذکر داده شد بترسید از روزی که کشتی سوراخ شود. آن زمان هنوز حوادث دی و آبان رخ نداده بود. ما هم به عنوان صاحب رسانه، شمی داریم. می‌توانیم خطرهایی را پیش‌بینی کنیم. آن موقع «بادیگارد» ساخته و تذکر داده و گفته شد باید شخصیت نظام را از شخص تفکیک کنیم. خیلی از اشخاص اقداماتی کرده‌اند که متاسفانه به پای نظام نوشته شد. اوج دیده‌بان و مطالبه گر است. زمانی که بحث اعتراضات مردمی مطرح شد با افتخار «خروج» را ساختیم و موضوع اعتراض را روی پرده آوردیم. زمانی که کشور درگیر تهدید داعش بود، داعش تا چهل کیلومتری ایران آمده بود در آن زمان به سفارش حاج قاسم در زمانی که برخی از مسئولان در خواب غفلت بودند، ما وارد موضوع شدیم و سریال «پایتخت پنج»، فیلم سینمایی «به وقت شام» و نزدیک به دویست اثر مستند را ساختیم.«به وقت شام» یکی از پرفروش‌های آن سال شد.

خاطره‌ای از هجمه‌ها علیه «پایتخت ۵»

رئیس سازمان «اوج» در ادامه گفت: خاطره‌ای از روزهای سخت پایتخت پنج بگویم که بد نیست. زمان گذشته و می‌شود برخی حرف‌ها را گفت. خیلی از دوستان اثر را پیش از اتمام قضاوت کردند. یادم می‌آید که جلسه‌ای در جایی بود که خیلی از مسئولان عالی بودند. عزیز عالی رتبه‌ای که همه می‌شناسید در آن زمان که قسمت بالن‌سواری پایتخت پخش شده بود، به سریال حمله کرد و گفت فساد را در این سریال ترویج کردید. اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچه‌های اوج را پایین می‌کشم. گفتم مصداق تان چیست؟ گفت مشروب خوری را در بالن مطرح کردید، گفتم در بالن تعارف می‌کنند اما اولین بار است که در رسانه ملی می‌شنویم که خانواده معمولی می‌گویند این نجسی است. همان که تعارف می‌کند، خودش می‌میرد. این تبلیغ مشروب خواری است؟ به ما می‌گفتند تبلیغ گردشگری ترکیه را می‌کنید، اما ما نشان دادیم که فرودگاه، کوچه‌های کثیف آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک کرده آنجا خطراتی وجود دارد.

وی ادامه داد: گفتیم چرا یک اثری را که برایش زحمت کشیده شده را اینچنین می‌زنید، یادم نمی‌رود که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند، اما توصیه حاج قاسم این بود که هیچکدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟ آن‌ها باید سالم به ایران برسند. ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود.

محمدحسنی ادامه داد: ما می‌گفتیم صبر کنید سریال تمام شود بعد قضاوت کنید. درباره «آقازاده» هم همین بود. هر هفته منتظر حملات جدید بودیم، در جلسات آن چنانی هم امنیت نداشتیم. بعد از چند سال این حرف‌ها را راحت می‌گوییم، اما آن زمان غصه داشتیم. برخی گمان می‌کنند چون اوج جزو حاکمیت است، با دردهای مردم بیگانه است. اما مسایل مردم دغدغه اول ماست. ما ده سال را پشت سر گذاشتیم و در این ده سال تلاش کردیم موضوع امید و ایران اسلامی پیشرفته، محوریت باشد. برای این مردمی که ممکن است خسته و ناامید باشند خیلی از آثار سیاه هستند اما ما تلاش کردیم امید را پمپاژ کنیم. نزدیک به ۲۳ هزار محصول در حوزه‌های متنوع تولید کرده‌ایم، کمتر از پنج هزار هنرمند با اوج فعالیت داشته‌اند. نزدیک ۱۳۰ موسسه در طول این ده سال با حمایت و مشارکت اوج راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. در سینما با «به وقت شام» پرفروش بودیم، در صداوسیما «پایتخت» و کارتون‌های تولید شده پرمخاطب بودیم، در وی او دی «آقازاده» پرفروش بود، در نمایش میدانی، در مستند تلویزیونی و… حرفی برای گفتن داشتیم.

وی افزود: یکی از سرفصل‌های فعالیت ما بها دادن به کار اولی‌ها به ویژه جوانان بود. برای ما افتخار است نزدیک پنجاه هنرمند را به سوریه و دویست هنرمند را به عراق برای آشنایی با حوزه مقاومت اعزام کردیم که در ذهن آن‌ها مفاهیمی را روشن کرد که شاید در تهران نمی‌توانستند به آن برسند.

این گزارش در حال به‌روزرسانی است…

کد خبر ۵۳۲۹۳۱۹

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا