سینمای ایران و جهان

رضا مافی داعیه خوشنویسی کلاسیک نداشت/ منشا الهام بودن هنرمند

استاد خوشنویسی مطرح کرد؛

امیراحمد فلسفی با اشاره به اینکه رضا مافی یک خوشنویس نوگرا بود، بیان کرد که وی در استفاده از قلم نی و کاغذ، فضاهای تازه‌ای را تجربه کرده بود و داعیه خوشنویسی کلاسیک نداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نمایشگاه، امیر احمد فلسفی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان با بیان اینکه رضا مافی از پیش قراولان نوگرایی در خوشنویسی ایران در دوره معاصر است، گفت: رضا مافی با ذهن پویا و دست توانایی که داشت، با شرایطی که در آن دوره به وجود آمده بود، از جمله میل به تغییر و تنوع در آثاری که خاص هنر ایران است در هنرمندان به وجود آمده بود و با ارتباطاتی که با دنیای خارج از ایران برقرار شده بود و با جوی که متولیان فرهنگی آن دوره برای هنرمندان ایجاد کرده بودند و همین موزه هنرهای معاصر که از بهترین موزه‌های دنیاست هم در همان دوره تاسیس شد، برای ایرانی که از این نوع امکانات بهره‌مند نبود و یا کمتر برخوردار بود، خیلی فرصت خوبی بود و هنرمندان آن دوره بهترین استفاده را از شرایط موجود کردند.

فلسفی بیان کرد: رضا مافی توانست جریان هنری و تجسمی را در بخش نوگرایی خوشنویسی به وجود بیاورد و برای هم دوره‌های خود و کسانی که بعد از او قدم به این عرصه گذاشتند چراغ راهی باشد و مسیری را نشان دهد که بتواند این مسیر به خوبی و با پویایی ادامه پیدا کند.

وی درباره تاثیر مافی بر هنر و هنرمندان معاصر هم گفت: با توجه به اینکه در آن دوره استادان بزرگی در حوزه خوشنویسی فعال بودند و شرایط لازم برای اینکه خوشنویسی سنتی بتواند از امکاناتی که در گذشته وجود داشت برخوردار شود، یعنی بازار کار و دسترسی به منابع مثل آثار نفیس گذشتگان نبود، این امکان وجود نداشت که مافی با ذهن پویا و روحیه جست‌وجوگر و میل به ایجاد تنوع، بتواند در عرصه کار سنتی نیازهای خود را برآورده کند. با توجه به جو نوگرایی که در آن دوره وجود داشت توانست یک مسیرهای تازه‌ای را طی کند و نشان دهد که می‌شود در عرصه خوشنویسی و حواشی خوشنویسی کارهای جدیدی ارائه داد که موافق طبع و نیاز نسل جدید باشد.

این هنرمند خوشنویس خاطرنشان کرد: در وجوه مختلفی این ذوق آزمایی را از خود نشان داد و هر بخشی از کارهای هر دوره توانست برای کسانی که حتی رقبا و هم دوره‌ای ها و یا نزدیکانش بودند، منشا الهام باشد. طبیعی است که برای بعد از خودش هم که تمام دهه شصت و هفتاد و بعد از آن بود، توانست به کسانی که در نوگرایی در خوشنویسی فعال بودند و می‌خواستند در زمینه نقاشی خط فعالیت کنند، الگوهایی بدهد که خیلی نزدیک به آن الگوها کار کنند و هم باعث شود که ذهنشان فعال شود و هر کس مسیر خودش را پیدا کند.

وی اظهار کرد: مافی یک خوشنویس هنرمند نوگرا بود. در استفاده از قلم نی و کاغذ، فضاهای تازه‌ای را تجربه کرده بود که برای آن دوره خیلی خوب بود، البته خود مافی هم داعیه خوشنویسی کلاسیک نداشت. غیر از چند کاری که به صورت کاملاً سنتی انجام داده بود مثل سیاه مشق و چلیپا به عرصه رقابت کلاسیک ورود نکرده بود.

فلسفی در پایان با اشاره به برگزاری مطلوب نمایشگاه رضا مافی، گفت: خوشحالم که هر چند معدود، اما هستند کسانی که دغدغه هنر خوشنویسی را دارند و از خانم کاظمی کیوریتور این نمایشگاه تشکر می‌کنم. باید بپذیریم که منظور از هنر معاصر لزوماً نوگرایی نیست. کسانی که هر هنری را امروز کار می‌کنند و حرفی برای گفتن دارند هنرشان هنر معاصر تلقی می‌شود. پرداختن به خوشنویسی به این صورت، یک وظیفه است و گالری ترانه باران این وظیفه را به خوبی انجام داده است.

نمایشگاه آثار «رضا مافی» به همت موزه گالری ترانه‌باران در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است و تا ۱۰ تیر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا