سینمای ایران و جهان

موسیقی ایرانی در معرض نابودی است/ چند پیشنهاد به مدیران موسیقی

نشست خبری ارکستر «چکاوک»؛

مدیر هنری و رهبر ارکستر «چکاوک» همراه با محمدرضا تنها خواننده موسیقی ایرانی با برگزاری یک نشست رسانه ای جزییات تازه ترین کنسرت این مجموعه موسیقایی را برای اصحاب رسانه تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا شایسته مدیر هنری و رهبر ارکستر «چکاوک» و محمدرضا تنها خواننده موسیقی ایرانی روز یکشنبه بیستم خرداد ماه با برگزاری یک نشست رسانه‌ای جزئیات تازه‌ترین کنسرت این مجموعه موسیقایی را برای خبرنگاران و اصحاب رسانه شرح دادند.

رضا شایسته نوازنده و رهبر ارکستر گروه «چکاوک» در ابتدای این نشست رسانه‌ای گفت: من واقعاً بعد از ۲۵ سال کارکردن خسته شدم چرا که اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که کمترین حمایت از ارکسترهای خصوصی فعال در حوزه موسیقی ایرانی انجام می‌شود. ما پرچم دار زنده نگه داشتن موسیقی هستیم که در شرف نابودی است و حداقل انتظار این است که دوستان در بنیاد فرهنگی هنری رودکی با ما همکاری بیشتری برای حمایت داشته باشند. یکی از همین حمایت‌ها کم کردن اجاره بهایی است که گروه‌های موسیقی موظف به پرداخت آنها هستند. اینها یک درد و دل است که می‌تواند مورد توجه مخاطبان و مدیران قرار گیرد. متأسفانه ما در این مدت هم در حوزه قیمت بلیت و هم اجاره بها شاهد رشد قیمت‌ها بودیم که امیدوارم در این زمینه مساعدت‌های لازم انجام شود.

این نوازنده ادامه داد: یکی دیگر معضلاتی که در برگزاری کنسرت‌ها داریم، موسیقی‌هایی است که به خواننده‌ها معروف شده و ما نمی‌توانیم آنها را اجرا کنیم. در حالی که آهنگساز آن هنرمند دیگری است که خواننده را به شهرت رسانده است. اینها مشکلاتی است که اکنون برای اخذ مجوز کنسرت‌هایمان با آن رو به رو هستیم و امیدوارم هرچه زودتر حل شود.

شایسته تصریح کرد: در حال حاضر خوانندگانی که بتوانند در حوزه موسیقی سنتی دارای ریشه‌های اصیل باشند بسیار کم یافت می‌شوند زیرا همان خوانندگانی هم که در این حوزه فعال بودند به سمت موسیقی تلفیقی رفتند. شرایطی که اکنون فضای مناسبی را فراهم نساخته است. این موضوع هم باعث شده که شرایط نابسمانی در حوزه موسیقی ایرانی وجود داشته باشد. اینها معضلات بسیار مهمی است که می‌بایست روی آن تمرکز بیشتری انجام شود.

این رهبر ارکستر افزود: امیدوارم روزی برسد که طرفداران این نوع سبک‌های موسیقایی که ارکستر «چکاوک» روی آنها کار می‌کند از جایگاه بیشتر و بهتری در حوزه موسیقی برخوردار و اصنافی چون خانه موسیقی داشته باشند. به طور حتم لازم است که مدیران دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شرایطی را فراهم کنند تا هنرمندان پیرو سبک‌های هنرمندانی چون مرحوم گلپایگانی و ایرج خواجه امیری فضای مناسب‌تری برای اجرای داشته باشند. باور کنید برگزاری کنسرت در این شرایط پیچیده اجتماعی و اقتصادی بسیار سخت است چون اسپانسرها هم به سراغ سبک و سیاق کارهای ما نمی آیند و متأسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که ما شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه نیستیم.

شایسته در ادامه این نشست رسانه‌ای با اشاره به جزئیات محتوایی این کنسرت گفت: آنچه در این برنامه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد اجرای آثاری از هنرمندان برگزیده موسیقی کشورمان از جمله اسدالله ملک، علی تجویدی، جهانبخش پازوکی، فضل الله توکل و محمد حیدری است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

آقایان امیدی به بهبودی موسیقی ایرانی نیست

محمدرضا تنها خواننده موسیقی ایرانی که در ارکستر پیش روی گروه «چکاوک» حضور دارد هم در این نشست توضیح داد: من با موسیقی ایرانی قهر هستم چرا که سیاست‌هایی باعث شد که این موسیقی آنچنان که باید مورد توجه مخاطبان قرار نگیرد و حتی این کنسرتی که قرار است با ارکستر «چکاوک» در تالار وحدت داشته باشیم در ناامیدانه ترین شرایط پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. چرا که واقعاً در این زمینه حمایتی نشدیم در حالی که دوست داشتیم این حمایت‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داشت و جایگاه موسیقی ایرانی در شرایط بهتری قرار می‌گرفت.

وی با انتقاد از شرایط این سال‌های موسیقی ایرانی گفت: متأسفانه بسیاری از استادان موسیقی ما دار فانی را وداع گفته‌اند و شرایط حمایت از این نوع موسیقی هم دیگر مانند گذشته نیست و این گونه موسیقایی در بحرانی‌ترین شرایط خود قرار گرفته که من و بسیاری از هم صنفانم امیدی به بهبودی ماجرا نداریم. این بسیار دردناک است که خیلی از جوانان و مخاطبان ما دیگر بزرگوارانی چون مرحوم گلپایگانی، حبیب الله بدیعی و همایون خرم و بسیاری دیگر از بزرگان را نمی‌شناسند.

تنها تصریح کرد: من اهل مصاحبه نیستم اما باید بگویم موسیقی ایرانی مرده است و این شرایط بسیار تأسف باری است که شخصاً امیدی به بهبود آن ندارم. من مقصر اصلی این شرایط را مافیای موسیقی می دانم که تا به امروز ضررهای زیادی به ما زده است. من دیگر رغبتی برای حضور در کنسرت‌ها را ندارم و اگر هم با ارکستر «چکاوک» کار می‌کنم به جهت علاقه‌ای است که به استادانم دارم.

کنسرت ارکستر «چکاوک» به رهبری ارکستر رضا شایسته روز سه شنبه بیست و دوم خرداد ماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا