سینمای ایران و جهان

نگاهی به نقش‌آفرینی‌های هدی زین العابدین/ بازیگری که آمد تا بماند

به بهانه اکران فیلم سینمایی «عطرآلود»؛

هدی زین العابدین بازیگر جوانی است که در طول سال‌های فعالیتش تلاش کرده آهسته و پیوسته خودش را در دنیای بازیگری ثابت کند و نشان دهد آمده که بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیرا افتخاری روزنامه‌نگار و منتقد به بهانه اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست در سینماهای کشور به بازی هدی زین‌العابدین در این فیلم و فعالیت‌هایی که وی در طول این سال ها در آثار سینمایی و سریال های مختلف داشته و او را تبدیل به بازیگری پرکار کرده که تلاش دارد نقش‌های متفاوتی را انتخاب کند، پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«این روزها فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست روی پرده سینماهای کشور است. فیلمی که سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده، عاشقانه‌ای متفاوت با روایتی گرم و معطر از زندگی است. به بهانه اکران این فیلم و همچنین در آستانه ۳۵ سالگی هدی زین العابدین نگاهی به حضور این بازیگر جوان و نقش‌هایش در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی داریم.

در زندگی هر بازیگری از آغاز تا پایان نقاط قوت و ضعف گوناگونی وجود دارد. گاهی اوقات انتخاب‌ها درست است، اما نتیجه نهایی آنطور که باید از آب در نمی‌آید؛ گاهی اوقات، هم انتخاب اشتباه است و هم پروژه در مسیر اشتباه قرار می‌گیرد. اما گاهی اوقات هم هست که هم انتخاب درست است و هم نتیجه نهایی کار خوبی از آب در می‌آید و رشد و پیشرفت منحصر به فردی برای بازیگر به همراه دارد.

هدی زین‌العابدین از جمله بازیگرانی است که آهسته و پیوسته این مسیر را شروع کرد و ادامه داد. او که دانش آموخته رشته گرافیک است و کار هنری را با عکاسی آغاز کرده است، از نیمه دهه هشتاد، با فیلم «خانه روشن» ساخته وحید موسائیان وارد عرصه بازیگری شد. همزمان با ورود به سینما در نقش‌های مکمل، اواخر دهه هشتاد با سریال «آشپزباشی» ساخته محمدرضا هنرمند خود را به مخاطب عام و گسترده تلویزیون معرفی کرد. اما هیچ یک از این کارها آن‌طور که باید شایستگی‌های بازیگری او را نشان ندادند. «سقوط یک فرشته» ساخته بهرام بهرامیان و بازی در نقش «فاطمه» شاید برای این بازیگر جوان سکوی پرتابی شد تا زین‌العابدین در دهه ۹۰ پرکار وارد شود، او در این دهه ۱۲ فیلم سینمایی بازی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به «پایان خدمت»، «صفر»، «آن‌ها»، «عرق سرد»، «جاده قدیم»، «اسرافیل»، «طلا»، «سمفونی نهم»، «دست انداز» و «زالاوا» اشاره کرد.

اما در این میان فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی، با تمام حواشی‌ که به همراه داشت، سکوی پرشی برای این بازیگر جوان جویای نام شد. نقش «مصی عطایی» دختر فوتبالیستی که برای رسیدن به آرزوهایش تمام تلاشش را می‌کند تا به آنچه می‌خواهد برسد، باعث شد تا بازی زین‌العابدین به خوبی دیده شود و حتی او را در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن کرد. هرچند او به سیمرغ این بخش جشنواره دست نیافت و حتی در انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز این نامزدی جایزه‌ای برای او به همراه نداشت، اما باعث شد تا نگاه بسیاری از فیلمسازان به سمت این بازیگر جوان دوخته شود و نوید ورود چهره جدیدی در سینمای ایران را بدهد.

زین‌العابدین در ادامه با حضور در فیلم «اسرافیل» بار دیگر توانایی‌های بازیگری خود را به رخ کشید. «سارا» شخصیتی با لایه‌های متعدد روحی و روانی است که با شیب ملایم فیلمنامه و ساختار کارگردان ابعاد مختلف شخصیت و پیچیدگی‌های آن رونمایی می‌شود. سارا مثل میلیون‌ها نفر از دختران این دیار پُر از آرزوهای محال و یأس‌هایی است که از شرایط پیرامون و اجتماعی نشأت می‌گیرد.

حالا او نشان می‌دهد که آمده تا بماند اما نه با هر نقشی؛ در واقع تلاش این بازیگر زن سینمای ایران برای انتخاب نقش‌ها به گونه‌ای است که بتواند خودش را در نقش‌ها و قالب‌های مختلف و در ژانرهای گوناگون محک بزند. زین‌العابدین در اواخر دهه ۹۰ با حضور در فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری که می‌توان آن را در گونه ترسناک نیز گنجاند، تبدیل به یک ستاره شد. او در نقش «ملیحه»، یک زن پزشک کرد که در روستایی در حوالی کردستان مشغول به کار است، ایفای نقش می‌کند؛ زین‌العابدین در این فیلم هم ترس‌ و هم قدرت را درست بر لبه تیغ تند و برنده نقد به نمایش می‌گذارد، چراکه او زنی است تحصیلکرده که حالا باید با مردم روستا بر سر یک مساله تن به جنگیدن بدهد. او حالا تبدیل به ستاره سینما شده است، در انتخاب‌هایش هوشیاری کامل دارد و تلاش می‌کند تا بهترین را انتخاب کند.

زین‌العابدین همچنین در این سال‌ها در ۲ سریال تلویزیونی ایفای نقش کرد. او پیش از این نیز با سریال‌های «قلب یخی»، «شوخی کردم»، «رقص روی شیشه» و «کرگدن» در شبکه نمایش خانگی حضور داشت؛ سریال‌هایی که شاید موفقیتی را که در سینما برای او به همراه داشتند، برایش به ارمغان نیاوردند، اما سریال«کرگدن» او را بار دیگر از قالب یک دختر آرام و صبور به یک دختر عاصی اهل هیجان تبدیل کرد. او در این سریال در نقش «گیسو» دختری که عاشق انجام کارهای خطرناک است حضور یافت و نقش آفرینی متفاوتی را رقم زد. سریالی که در شبکه نمایش خانگی مخاطبان بسیاری جذب کرد و توانست نظرات مثبتی را به سمت خود بکشاند. این سریال پرونده کاری زین‌العابدین را در دهه ۹۰ بست تا او در سده جدید با آثاری متفاوت در سینما و شبکه نمایش خانگی حضور یابد.

زین‌العابدین سال ۱۴۰۰ را با «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و با نقش «فرشته» آغاز کرد. فیلمی که تلاش دارد تا گوشه‌ای از مقاومت و ایثار زنان را در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ به تصویر بکشد.

او پس از آن خود را به شهرام شاه حسینی سپرد تا با حضور در «رهایم کن» و ایفای نقش «مارال حصارکی» یک نقش متفاوت را به تصویر بکشد. قصه درباره عشق ۲ برادر به یک زن است، که حالا برای رسیدن به او باید تلاش کنند و در این مسیر پرتلاطم قرار ‌گیرند. سریالی که دیده شد و توانست بار دیگر مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند که اینجا از حضور زین‌العابدین و تاثیرش در این دیده شدن نمی‌توان غافل ماند. او نقش مارال پرستار مهربانی را که ظرایف زنانه و آغشته به حجب و حیا در رفتار و گفتار دارد، به تصویر کشیده است. او بار دیگر روی مرزی حساس که باید عشق، نفرت، ترس و خشم را به تصویر بکشد، قرار می‌گیرد. زین‌العابدین در «رهایم کن» با بازی‌ زیرپوستی آرام و صبورانه و گاهی پر هیجان نه تنها به دیده شدن بازی خود بلکه به دیده شدن بازی محسن تنابنده و همچنین هوتن شکیبا کمک کرد تا این مثلث عاشقانه در تاریخ سریال‌های موفق شبکه نمایش خانگی نقش ببندد.

زین‌العابدین در همین ابتدای سال با فیلمی دیگر نیز بر پرده سینماها آمد. البته اکران این فیلم همزمان با پخش سریال «در انتهای شب» آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی نیز شده است و ایفای ۲ نقش متفاوت از این بازیگر روی پرده سینما و در قاب تصویر می تواند به بیشتر دیده شدن او کمک کند.

«عطرآلود» سومین ساخته هادی مقدم دوست در مقام کارگردان در سال ۱۴۰۱ ساخته شد، او که پیش از این در سریال «کرگدن» با مصطفی زمانی همبازی بود، حالا بار دیگر در «عطرآلود» کنار او قرار گرفته است. فیلم درباره علی پسر جوانی است که استعداد خوبی در عطرسازی دارد، او اتفاقی در یکی از مسابقات، با «عاطفه» آشنا می‌شود و در پی این آشنایی علاقه‌ای میان این ۲ شکل می‌گیرد و در نهایت ازدواج آغاز مسیری است برای ادامه دادن این راه پرپیچ و خم.

زین‌العابدین در این فیلم نقش زنی را ایفا کرده که کنشگر است و برعکس بسیاری از آثار سینمایی که زن را مفعولی در خانه نشان می‌دهد، نیست. او خود به تنهایی فاعلی است برای این که علی را به حرکت وادارد. عاطفه دختری است که برای گذران زندگی خود، پرستار کودک است، اما با ورود علی به زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد برای خود کار کند و بر همین اساس مهدکودکی را با همراهی دوستانش راه‌اندازی می‌کند تا چرخ زندگی را بچرخاند. او پس از ورود به زندگی علی حالا با مشکلاتی مواجه می‌شود که باید با آنها مقابله کند. در واقع او نمادی از یک زن ایرانی قدرتمند را در این فیلم به نمایش می‌گذارد که تا پای جان، برای خانواده از زندگی‌اش می‌گذرد. او در این فیلم گاهی آرام است و گاهی پرجوش و خروش. عاطفه زنی است که برای رسیدن به آرزوهایش تلاش می‌کند و امید به زندگی اوست که در نهایت آنها را نجات می‌دهد.

زین‌العابدین برای این نقش در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، اما با این تفاوت که او با بازی در این فیلم از نقش مکمل به بهترین بازیگر نقش اول زن سینمای ایران بدل شده است. هرچند باز هم دست زین‌العابدین به این سیمرغ بلورین نرسید، اما راه برای او به نحوی هموار شده است تا با انتخاب‌های درست بتواند بالاخره روزی این جایزه را از آن خود کند.»

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «عطرآلود» قصه یک زندگی در تاروپودی از خاطرات و عطرهاست؛ علی می‌خواهد یک عطر بسازد که دیگران تجربه‌ای از استشمام آن نداشته‌اند و گام‌های اولیه تحقق این رویا را هم در کارگاهی خانگی و در حریم عاشقانه زندگی مشترک با عاطفه، برمی‌دارد اما این مسیری نیست که بدون چالش بتواند به مقصد برسد… .»

مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند که محصول سازمان سینمایی سوره است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا