سینمای ایران و جهان

روی پرده چه خبر است؟/ تغییر رنگ گیشه در نیمه دوم بهار

مروری بر تازه‌های اکران؛

در نیمه دوم بهار فیلم‌های جدیدی با نگاه بیشتر به گیشه و پررنگ بودن آثار کمدی به پرده سینما آمده اند که باید دید این آثار در رقابت با سایر فیلم های ۱۴۰۳ چگونه عمل می‌کنند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ سینمای ایران فعالیت خود در سال ۱۴۰۳ را با برنامه ریزی خوبی شروع کرده است و در چینش بسته اکران نوروزی تلاش شده بود تا همه سلایق پوشش داده شوند از همین رو در اکران نوروزی شاهد تنوع ژانر بودیم و از سینمای دفاع مقدس تا سینمای کودک و نوجوان، اجتماعی، ورزشی و کمدی در سبد اکران نوروزی جانمایی شدند.

البته باید گفت بار اصلی فروش در بسته اکران نوروزی بر دوش «تمساح خونی» بود و این فیلم نه تنها رکوردهای قابل توجهی در اکران نوروزی خلق کرد بلکه همچنان پرفروش ترین فیلم امسال محسوب می‌شود، بعد از «تمساح خونی» آغاز اکران «مست عشق» رمقی تازه به فروش سینمای ایران بخشید و تا اینجا سینما در عین تنوع ژانر، فروش خوبی را تجربه کرده است.

همچنین شاید برای اولین بار در طراحی بسته اکران نوروزی به عنوان یکی از مهمترین بسته های اکران سینمایی به فیلمسازان حاضر در چهل و دومین جشنواره فجر توجه ویژه شده بود و این توجه شامل حال فیلمسازان فیلم اولی فجر هم شد، پیش از این و در گزارشی با عنوان فجر منهای یک در نوروز فیلم اولی‌ها/ آیا رونق به سینما می‌آید!؟ به بررسی چینش و ترکیب بسته اکران نوروزی و مزایا و معایب آن پرداختیم و در مجموعه گزارشی با عنوان «پیشنهاد نوروزی «مهر» به مخاطبان سینما؛ » هر یک از فیلم های سینمایی را جداگانه معرفی کردیم.

در ادامه و در قالب این گزارش به معرفی و مرور فیلم هایی که به تازگی فرصت اکران پیدا کرده اند و از نیمه دوم بهار امسال به پرده سینما آمده اند، می‌پردازیم.

درامی عاشقانه و عشق مثلثی با چاشنی فقر و ثروت

فیلم «نیلگون» آخرین اثر سینمایی حسین سهیلی زاده و تولید سال ۱۳۹۸ است که به واسطه طولانی شدن روند فیلمبرداری و آماده نشدن اثر، از حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جاماند؛ این فیلم نوشته بابک کایدان و با تهیه کنندگی ایرج محمدی از ۱۹ اردیبهشت توسط پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ به پرده سینما ها آمده است.

محمدرضا فروتن، میترا حجار، همایون ارشادی و سام درخشانی با هنرمندی آناهیتا درگاهی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند. پیش از این شاهد همکاری همایون ارشادی و حسین سهیلی زاده در سریال «مانکن» بودیم.

مراحل آماده سازی «نیلگون» با شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل شدن سینماها همزمان شد و بعد از آن به دلیل ترافیکی که در اکران فیلم‌ها ایجاد شده بود فرصت نمایش به دست نیاورد. همچنین تهیه کننده فیلم عنوان کرده بود: «زمانی فیلم را اکران می‌کنیم که زیر دست و پای فیلم های کمدی له نشود».

ایرج محممدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفته بود که با اکران آنلاین فیلم مخالف است و منتظر فرصت مناسب برای اکران است تا فیلم نسوزد.

روی پرده چه خبر است؟/ تغییر رنگ گیشه در نیمه دوم بهار

«نیلگون» یک درام عاشقانه است. قصه فیلم درباره دختری به نام نیلگون است که یک پسر پولدار و یک پسر فقیر عاشق او هستند، اما خودش به شهاب پسر فقیر که همبازی دوران کودکی اوست تمایل دارد. شهاب متواری و تحت تعقیب است و پدر نیلگون و دوستش سامره با این رابطه و وصلت مخالف هستند و او را به سمت دیگری سوق می‌دهند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «داستان عاشقانه درباره زندگی دختر و پسر جوانی که در مواجهه با مسایل مختلف خانوادگی و اجتماعی قرار می‌گیرند.»

نیلگون تا کنون اتفاق شگرفی در گیشه رقم نزده است.

کمدی پر بازیگر مصطفی شایسته

فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه‌ کنندگی مصطفی شایسته و نویسندگی مصطفی زندی تولید سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود؛ قلهک فیلمی در ژانر کمدی و اثری پربازیگر است.

مصطفی شایسته کارگردان و تهیه‌کننده فیلم در این رابطه گفته است: «در این فیلم تعداد زیادی بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌ اند که هم از بازیگران شناخته شده و مشهور و هم بازیگران جوانی که کمتر در عرصه تصویر حضور داشته‌ اند، استفاده شده است؛ بنای من این بود که بازیگران جوانی که در فیلم حضور دارند، از هنرمندان تئاتر باشند که کمتر امکان حضور در سینما را دارند.»

هادی کاظمی، گوهر خیراندیش، نیما شعبان‌ نژاد، هدیه بازوند، علی استادی، نسرین نصرتی، یاسر جعفری و الهام فراشاه در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند.

روی پرده چه خبر است؟/ تغییر رنگ گیشه در نیمه دوم بهار

این فیلم اولین تجربه کارگردانی مصطفی شایسته در ژانر کمدی است و تلاش دارد فضایی طنز و سرگرم‌کننده را برای مخاطبان فراهم کند و در عین حال به مسائل و مشکلات زندگی در آپارتمان‌های لوکس‌نشین شمال تهران نیز بپردازد.

شایسته در این رابطه گفته است: «فیلمنامه‌ جدی برای کار در نظر داشتم اما طرح داستانی این فیلم توسط دوستم مصطفی زندی به من پیشنهاد شد که مورد توجهم قرار گرفت؛ علاوه بر این امروز جامعه ما به فیلم‌ های کمدی و مفرح نیاز دارد تا حال عمومی آن بهتر شود.»

فیلم سینمایی «قلهک» با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت از ۲۶ اردیبهشت به پرده سینما آمده است و تا کنون بیش از ۱۸ میلیارد فروخته است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: « «قلهک» کمدی، درام، خانوادگی و اجتماعی است و درباره ماجراهای چند خانواده است که در محله قلهک تهران زندگی می کنند و …»

یک اکشن ایرانی

فیلم سینمایی «تاوان» به نویسندگی و کارگردانی رامین سهراب که پیش از اکران عمومی با نام «لایه های دروغ» شناخته می‌شد در بخش رقابتی چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ این فیلم به مدت ۹۰ دقیقه و شامل ۱۵ سکانس اکشن محصول سال ۱۴۰۰ است.

کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفته بود: که از ۵ سالگی به ساخت فیلم اکشن علاقه مند و در فیلمی با جشمید هاشم پور همبازی بوده است.

این کارگردان معتقد است با ساخت یک فیلم اکشن ریسک بزرگی در سینمای ایران انجام داده است اما از ۵ سالگی دوست داشته این کار را انجام دهد و ژانر اکشن را در سینما ایران احیا کند.

می توانید متن کامل این گفت‌وگو را از اینجا بخوانید.

«تاوان» محصول مشترک سینمای ایران و فنلاند به شمار می‌رود و بنیاد فارابی در تولید این فیلم مشارکت داشته است. این فیلم اولین تجربه همکاری سینمای ایران و فنلاند محسوب می‌شود. همچنین مدت ها است که فیلمی در ژانر اکشن تولید نشده و بر پرده سینما نیامده است.

رامین سهراب کارگردان فیلم در این باره گفته است: «من این اثر را با قلبم ساختم و به نظرم اگر مردم با ذهن باز برای دیدن یک فیلم اکشن به سینما بیایند می‌توانند از این فیلم لذت ببرند.»

رامین سهراب، آنتی رینی، سونیا فارلینگ، آنو سینی‌سالو، نادر فلاح، آرمان درویش، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، فرشاد اسدالله‌پور، روشنک گرامی و پپه کارای در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

روی پرده چه خبر است؟/ تغییر رنگ گیشه در نیمه دوم بهار

فیلم سینمایی «تاوان» به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز از ۱۹ اردیبهشت به پرده سینما آمده است؛ اولین تجربه کاگردانی رامین سهراب در ایران شکست سختی را در گیشه تجربه کرده است و تا این لحظه تنها ۳۰۰۰ بلیت فروخته که ۱۶۳ میلیون تومان از این فروش کسب درآمد کرده است، البته کارگردان قبل تر گفته بود که نگران فروش نیست چرا که این اثر برای اکران بین المللی ساخته شده است و از فروش بین المللی درآمد خواهد داشت.

فیلمنامه و داستان فیلم سینمایی تاوان که در جشنواره چهلم فیلم فجر نمایش داده شد مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت که می‌توانید واکنش و گفت‌وگوی تهیه کننده فیلم در پاسخ به این حواشی را اینجا بخوانید.

در خلاصه داستان «تاوان» آمده است: «این فیلم به زندگی آتش‌نشانی می‌پردازد که در یک سانحه زندگی فردی را نجات می‌دهد و سپس اتفاقاتی برای وی رخ می‌دهد.»

زوج پرفروش تگزاس ۳

به نظر می‌ رسد ترکیب جدید فیلم‌ ها که از نیمه دوم بهار امسال به پرده سینما رسیده اند با ادامه همان مسیر بسته اکران نوروزی در عین تنوع ژانر به گیشه توجه دارند و «تگزاس۳» را می‌توان در زمره فیلم های مورد اقبال گیشه پیش بینی کرد.

«تگزاس ۱» با فروش ۱۴.۵ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ توانست پس از فیلم «هزارپا» یک میلیون و ۷۲۲ هزار بیننده جذب کند و در رتبه دوم جدول فروش سال ۹۶ قرار گیرد، همچنین «تگزاس ۲» در سال ۱۳۹۷ فروش ۲۵ میلیاردی داشت. حالا باید دید «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی و با بازگشت زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی در رقابت با «تمساح خونی»، «مست عشق» و «سال گربه» چگونه عمل می‌کند و قادر است رکوردهای جدید خلق کند؟

«تگزاس ۳» قرار بود از دوم خرداد به پرده سینما برسد که با توجه به حادثه ناگوار برای رئیس جمهور و هیات همراه اکران آن از ۸ خرداد به تهیه کنندگی ابراهیم عامریان به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشهد آغاز شده است.

روی پرده چه خبر است؟/ تغییر رنگ گیشه در نیمه دوم بهار

«هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی سال گذشته ۲۷۵ میلیارد فروخت. همچنین ابراهیم عامریان تهیه کننده این فیلم رکورد دار فروش با آثاری نظیر «فسیل» و «دینامیت» است. «تگزاس ۳» تا کنون بیش از ۴ میلیارد تومان پیش فروش داشته است.

سام درخشانی، پژمان جمشیدی، گابریلا پتری، سید جواد هاشمی، نعیمه نظام دوست، سام نوری، سیاوش چراغی پور، ساعد هدایتی، محمدجواد جعفرپور، آدریانو تولوزا، داوود شیرعلی، حامد وکیلی، مهدی هاشمی و ژاله صامتی در «تگزاس ۳» نقش آفرینی کرده اند.

با توجه به ترکیب کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و گروه بازیگران، «تگزاس ۳» در ادامه ۲ فیلم قبلی اتفاق می افتد؛ ۲ شخصیت اصلی که در قسمت اول در برزیل بازی کردند و در قسمت دوم به وطن آمدند، حالا قرار است دردسرهای جدیدی در قسمت سوم داشته باشند.

در خلاصه این فیلم آمده است: «بیچاره پله فوت کرده ولی تگزاسی‌ها دست از سرش برنمی‌دارن …»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا