فرهنگ

اسوه قلم، اخلاق و فتوت

شجاعی به خوبی می داند که آنچه در تاریخ ماندگار است کتابهایی است که به قیمت خون دل، تدارک می بیند اما به اینها پشت پا زده و وقت خود را صرف آموزش نویسندگان جوان کرده است.

خبرگزاری مهر– فرهنگ و اندیشه: سید مهدی شجاعی برای بسیاری بهانه خواندن و نشان و الگوی نیکو نگاشتن و ماندگاری در راهی ارزشمند برای هدفی والا و نیکو و برای افراد کثیری نیز ذوق و بهانه نیکو و ارجمند نگاشتن و چون او شدن و در مسیر او بودن به مانند یک پدر معنویست‌.
او با ادبیات معاصر ایران چنان آمیخته که ریشه های یک درخت تنومند در زمین استوار. او گویی با تمام نویسندگان بعد از خود که این راه پربرکت و افتخار را در پیش گرفته یا خواهند گرفت همراه است. همچنان که «کشتی پهلو گرفته»، «پدر، عشق و پسر»، «آفتاب در حجاب» و بسیاری آثارش در ضمیر خیل مخاطبانش پهلو گرفته، ریشه دوانده و تاثیر گذاشته و همراه ابدی آنان است؛ و چه زیبا و جانانه برای احیای امر شریف اهل بیت (علیهم السلام) قلم زده و مصداق «رحم الله عبدا احیا امرنا» و «والقلم و مایسطرون» شده است. به راستی اگر او و امثال او نبودند این آیات و روایات امروز چه تعبیری داشت؟
اگرچه این روزها ذهن ها پرشده از محتوای کم مایه فضای مجازی و آثار گرانمایه مهجورگشته اما او به خوبی می داند که آنچه در تاریخ ماندگار و ارزشمند است کتابهایی است که به قیمت خون دل، سپیدی مو و عزلت گزیدن تدارک می بیند؛ و اگرچه می توانسته به راحتی در جایگاه‌ها و پشت میزهایی باشند که بسیاری برای رسیدن به آن سر و دست می شکنند؛ اما به اینها پشت پا زده و میز نویسندگی و فرهیختگی را گزیده و وقت گرانبهای خود را صرف آموزش و پرورش نویسندگان جوان و مشتاقی کرده که آینده ای روشن و توام با آگاهی بسازند؛ چه با نوشتارشان که خودآموزی برای مخاطبان و نویسندگان جوان بوده، چه با تدارک انتشارات کتاب نیستان به‌همراه همدلانی فرهیخته از جنس خود، چه با نشستهای همراه با داستان که مدتها هر ماه برگزار می شد، چه با کلاسهای داستان نویسی با علاقمندان نویسندگی و چه با دستگیری از نویسندگان فرهیخته ای که مهجور مانده اند؛ و اینها علاوه بر یک استاد قلم از ایشان یک استاد و اسوه اخلاق و فتوت نمایانده است. چه بسیار نویسندگان جوانی که از همه جا خسته به او گریخته‌اند و درخشیده اند و چه بسیار نویسندگان فرهیخته مهجوری که به یاریشان شتافته و دست گیری کرده است و چه بسیار کارهای بر زمین مانده‌ای در حوزه فرهنگ و قلم که به وسیله او و لطف و مدد الهی به سرانجام رسیده است و از کودک و نوجوان و جوان و پیر همه بر خوان دسترنج او نشسته و بهره برده ا ند.
اما باز باید امیدواربود که در همین وانفسای روزگار، پرتیراژترین، پرمخاطبترین و مقبولترین نویسنده کشور است و چون ستاره‌ای نورانی در شب ظلمانی فرهنگ روزگارمان می درخشد که هنگامی که تیره گی شب اوج می گیرد ستاره ها نمایان تر و درخشنده ترند.
به نمایندگی از همه ارادتمندان و علاقمندانشان به پاس اینهمه تلاش شریف و ارجمندشان مقابل ایشان تعظیم و دست بوسی می کنم و خدا را شاکرم برای آفریدن و بودن حضرتشان که اگر شکر حضور ایشان نکنیم شکر نعمت خدا نگفته‌ایم.

یادداشت: هادی شریفی نویسنده و روزنامه‌نگار

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا