فرهنگ

بازی محیطی «زرون» در مدارس اجرا می‌شود

ذاکری باغستانی مطرح کرد؛

سرپرست یکی از تیم‌های بازی‌سازی جوان از شروع پروژه ساخت یک بازی دیجیتال برای دانش‌آموزان که در محیط واقعی انجام می‌شود، خبر داد و گفت این بازی با شروع سال تحصیلی جدید در مدارس قابل اجراست.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی ذاکری باغستانی سرپرست یکی از تیم‌های بازی‌سازی جوان با اشاره به اینکه تیم ۶ نفره آنها از اردیبهشت تولید این بازی را آغاز کرده، گفت: تیم ۶ نفره ما در سال ۹۷ تشکیل شد و همان موقع ایده یک بازی محیطی به اسم «زرون» شکل گرفت و بعد از آن عضو پارک علم و و فناوری بندرعباس شدیم و به طور جدی کار را شروع کردیم. یکی از اهداف این تیم برنامه‌ریزی برای توسعه و انتشار بازی محیطی زرون است که از اردیبهشت ماه آن را به طور جدی آغاز کرده‌ایم. این بازی به صورت فیزیکی و محیطی انجام می‌شود، ولی بازی دیجیتال است و از طریق اپلیکشین، سایت، اسکن کیو آر کد و یا تکنولوژی AR برای دانش‌آموزان قابل استفاده است.

وی افزود: زرون یک بازی محیطی تعاملی است که از دنیای واقعی به عنوان یک پلتفرم استفاده می‌کند و این سبک از بازی‌ها با عنوان Alternative Reality Game یا بازی واقعیت جایگزین شناخته می‌شوند این فرم از طریق درگیری بازیکنان با یک داستان رخ می‌دهد و با توجه به پاسخ آنان تکامل می‌یابد. بازیکنان باید معماهایی را در دنیای واقعی پیدا و حل کنند تا به پایان بازی برسند.

این‌بازی‌ساز که بازی‌سازی برایش از ۲۵ سالگی و همزمان با دوران دانشجویی‌اش جدی شده با گله از عدم امکانات در بندرعباس برای آموزش بازی‌سازی گفت: امکانات بازی‌سازی در بندرعباس صفر است و من هم دوره‌های آموزشی حرفه‌ای را نگذراندم و از اینترنت دوره‌های آموزشی مختلفی را دیدم که به نظرم بهترین دوره‌های آموزشی است که همه می‌توانند، استفاده کنند و من و بقیه اعضای تیم هم همه همین کار را کردیم. یعنی در بندرعباس اگر کسی علاقه‌مند به یادگیری بازی‌سازی باشد، می‌تواند از همان آموزش‌های موجود در اینترنت پیگیری کند.

ذاکری باغستانی که از کودکی به بازی علاقه داشته و بازی‌های مختلفی را با پلی‌استیشن و ایکس باکس تجربه است، گفت: از حدود ۱۵ -۱۶ سالگی متوجه علاقه‌ام به بازی‌سازی شده ام؛ آن زمان برنامه‌نویسی بلد نبودم، ولی برد گیم و بازی‌های فکری مختلف تولید می‌کردم. تا اینکه از دوران دانشجویی بازی‌سازی را به طور جدی شروع کردم. برای تولیدکنندگان بازی‌های موبایلی که در حوزه کودک کار می‌کردند، سناریو می‌نوشتم و روی گرافیک بازی‌ها کار می‌کردم.

وی که طرفدار بازی‌های موبایلی سبک‌های هایپرکژوال است، گفت: تا به امروز و همراه هم تیمی‌هایم در تیم زرون ۶ بازی اصلی و تعدادی بازی فرعی و آنلاین ساخته‌ام و البته با توجه به علاقه‌ام به بازی‌های جدی تلاش‌هایی در حوزه بازی‌های جدی را نیز دنبال کرده‌ام. اما برنامه اصلی این روزهای تیم ما به سرانجام رساندن پروژه بازی محیطی زرون است تا در مهرماه ۱۴۰۲ در مدارس مختلف کشور و برای دانش‌آموزان اجرا شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا