فرهنگ

باید برای مشارکت مردم در امور جامعه ساز و کار ایجاد شود


مدیر مرکز تعاون و حکمرانی با اشاره به اینکه باید سازوکاری ایجاد شود تا مشارکت مردم در امور مختلف جامعه را همراه داشته باشد، گفت: رهبری بارها فرموده‌اند که باید از خرد جمعی افراد خارج از دولت هم استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا نشست مردم و نظارت مطالبه باحضور محمدعلی غفوریان مدیر مرکز تعاون و حکمرانی، سیدمصطفی رضایی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی و طارق کعب فعال حوزه مطالبه‌گری در نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این نشست غفوریان طی سخنانی با اشاره به اینکه باید سازوکاری ایجاد شود تا مشارکت مردم در امور مختلف جامعه را همراه داشته باشد، گفت: رهبری بارها فرموده‌اند که باید از خرد جمعی افراد خارج از دولت هم استفاده کرد. ما باید در این جایگاه اعتماد مردم را جلب کنیم و اگر مردم اعتمادی به جایگاه حاکمیت نداشته باشند این جایگاه فرمالیته می‌شود.

وی ادامه ‌داد: نظارت مردمی  باعث شفافیت در امور می‌شود، در مطالبه‌گری بحث مچ‌گیری را نداریم بلکه پیگیری امور است تا به بهترین صورت انجام شود. همچنین استفاده از نظر کارشناسان امر به معروف و پیگیری امور نهی از منکر است.

رضایی در ادامه گفت: همه از نظارت می‌گویند و خودشان با شعار شفافیت روی کار می‌‌آیند اما باید پرسید چرا این نظارت و شفافیت اتفاق نیفتاده است و باید این مسیر را آسیب‌شناسی کنیم. مؤسسات مردم نهاد می‌توانند راهکاری اجرایی برای مفاهیم پیدا کنند، باید آسیب‌شناسی دستگاه های موجود را داشته باشیم مثلاً مجلس، قوه قضاییه، دیوان محاسبات، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید عملکرد‌ها را بررسی کنیم که آیا نظارت‌ها محقق شده یا نه اگر محقق نشده است  مشکل کجاست.

او ادامه گفت: اصل انقلاب مردمی بودن آن است ، تعارض منافع، دیوان‌سالاری، فساد اداری باعث می شود نتوان به عملکرد مطلوب در حوزه حکمرانی رسید، ما باید شفافیت اموال مسئولین را داشته باشیم.

مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با بیان اینکه عملکرد مسئولان مهم است و عملکرد مسئولان را بررسی کنید، گفت: اگر مسئولی کم کاری کند باید با او برخورد شود و گروه‌های مرجع مستقل شکل بگیرد که مورد اعتماد مردم باشد مثل گروه دیده‌بان پیشرفت، عملکردها را بررسی کند، همچنین سامانه‌ای ایجاد شود تا گزارش بگیرد، آنالیز کند، راستی آزمایی کند تا در حوزه‌های مختلف هزینه مسئولیت گرفتن بالا برود. این یکی از راهکارهایی است که حقوق متناسب با عملکرد هر شخصی باشد.

در ادامه کعب گفت: سال ۹۶ روستایی در کرمانشاه بود همه اهالی آن از یک کنتور برق استفاده می‌کردند و همزمان مسئولان  تصمیم گرفتند که برق این روستا را قطع کنند، در همان موقع مسئله پالایشگاه کرمانشاه به وجود آمد که با قیمت بسیار پایین واگذار شد اما مسئولان به این موضوع حساس نشدند، ما باید به حرف امام (ره) توجه کنیم که گفتند درست کردن کشور با یک نفر نمی‌شود و همه بایدجلو بیایند.

وی ادامه داد: آیا ما می‌خواهیم افراد را داشته باشیم که فقط غر بزنند و اعتراض کنند؟ نه باید اعتراضمان همراه با راهکار باشد. ما باید در امور شفافیت داشته باشیم و تسامح بیجا با کسانی که خطا کردن را نداشته باشیم و ما باید کرسی مسئولیت را برای مدیران داغ کنیم تا آنها متوجه شوند مدیر شدن برای آنها هزینه‌های زیادی دارد.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا