فرهنگ

بررسی «سیاست طالبان» در سلسله نشست‌های کانون اندیشه جوان

به همت کانون اندیشه جوان دو نشست مجازی با موضوع بررسی «سیاست طالبان» در صفحه مجازی اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی  @canoon_org برگزار می‌شود.

‌به گزارش خبرگزاری مهر، طالبان گروه مسلح سلفی است که نام امارت اسلامی افغانستان را برخود نهاده است که با هدف سرنگونی نظام سیاسی فعلی افغانستان و برپایی امارت اسلامی می‌جنگد. اندیشه و رفتار طالبان بر تفسیر سنتی و بدون نرمش از شریعت اسلام و مقررات سخت‌گیرانه قبیله‌ای پشتون استوار است. این گروه در ۱۳۷۳شمسی/۱۹۹۴میلادی توسط دولت و گروه‌های بنیادگرای سنی پاکستان و حمایت عربستان، با بدنه طالب‌های پشتون در مدارس مناطق مرزی پاکستان بوجود آمد. در زمان حکومت این گروه بین سال‌های ۱۳۷۵شمسی/۱۹۹۶میلادی تا۱۳۸۰شمسی/۲۰۰۱میلادی شیعیان افغانستان محدودیت، فشار و سرکوب شدیدی را تجربه کردند.

تاریخ طالبان از زمان شکل‌گیری تا به امروز فراز و نشیب‌های بسیاری را دیده و مواضع گوناگونی را اتخاذ کرده است. در روزهای اخیر شاهد تحرکات بسیار جدی طالبان برای تسلط بر تمام افغانستان و تسلیم بخش اعظم نیروهای نظامی افغانستان هستیم که شرایط آینده را برای این کشور گرفتار شده میان سنت و تجدد سخت‌تر و رفتارها را خشونت‌آمیزتر می‌نماید. از همین روی شناخت تاریخچه شکل‌گیری این گروه نظامی- سیاسی به لحاظ اندیشه‌ای و نیز تجربه چندین ساله آن‌ها برای شناخت و تصمیم‌گیری صحیح نسبت به آن الزامی است.

در همین راستا کانون اندیشه جوان قصد دارد سلسله نشست‌هایی با عنوان «سیاست طالبان» برگزار کند.

نشست اول با موضوع «اندیشه سیاسی طالبان» روز سه شنبه ۲۲ تیرماه مازیار کریمی حاجی خادمی و نشست دوم با موضوع «تجربه سیاسی طالبان» روز چهارشنبه ۲۳ تیر ماه با حضور سعدالله زارعی ساعت ۱۵ در صفحه مجازی اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی @canoon_org برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا