فرهنگ

بی‌تفاوتی غرب درباره سوزاندن قرآن استاندارد دوگانه است

نصیری مطرح کرد؛

کارشناس سواد رسانه ای گفت: در ماجری سوزان قرآن کریم شاهد یک استاندارد دوگانه از کشورهای غربی و بی تفاوتی بودیم اما زمانی که این مسئله به رژیم صهیونیستی رسید واکنش ها عوض شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه نصیری کارشناس سواد رسانه در برنامه «سلام تهران» به بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد از منظر رسانه پرداخت و گفت: یک پناهجوی عراقی با شرایطی که برایش در سوئد فراهم شده بود به کتاب مقدس قرآن کریم بی‌احترامی کرد و هتک حرمت انجام داد. برای آنکه بدانیم در پازل سیاسی و رسانه‌ای هستیم باید به جملاتی مانند «آزادی بیان» در زمان پوشش اخبار این اتفاق توجه کنیم. زمانی که از پازل سیاسی صحبت می‌کنیم یعنی یک قدرت و برنامه‌ریزی بزرگی پشت این اتفاق قرار داشته است.

وی افزود: ما در سواد رسانه‌ای معتقدیم باید لایه‌های یک اتفاق را درک کرد تا بتوانیم دید بهتری داشته باشیم. سوئد کشوری است که سالیان سال می‌شود که می‌خواهد عضوی از ناتو شود و این چندمین بار است که چنین اتفاقی در سوئد می‌افتد. اخیراً نیز مجوز آتش زدن سایر کتب آسمانی صادر شده است. این مسئله باعث شد که مقامات رژیم صهیونیستی به آتش زدن انجیل و تورات اعتراض کنند و بگویند این مسئله یهودی ستیزی است.

این‌کارشناس سواد رسانه‌ای در ادامه گفت: ما در اینجا شاهد یک‌استاندارد دوگانه هستیم؛ به این‌صورت که زمان آتش زدن قرآن کریم رسانه‌ها و کشورهای غربی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بودند اما زمانی که این مسئله به رژیم صهیونیستی رسید واکنش‌ها عوض شد. ما باید به شرایط رژیم صهیونیستی توجه کنیم؛ شکست‌های پیاپی و ضعف‌های این رژیم باعث شده تا وارد تکنیک کانال انحرافی شویم. این اقدام برای کمتر دیده‌شدن مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرند.

نصیری گفت: نکته بعدی مبحث سانسور به سبک نوین است؛ تا بیش از این تعریف سانسور به معانی پخش نشدن یک خبر بود اما اکنون با ورود فناوری‌های نوین ما تعریف جدیدی از سانسور داریم. به طوری که آنقدر اطلاعات بر سر کاربر ریخته می‌شود که فرد فرصت دیدن تمامی داده‌ها را ندارد. در حال حاضر بحث سوزاندن کتاب آسمانی به گونه‌ای است که سعی دارد توجه افراد را از موضوعات دیگر بردارد. ما در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی هم با شرایط مواجهی در بازی‌های رسانه‌ای شبکه‌هایی مانند اینستاگرام بودیم؛ اکنون صفحاتی که موضوع آتش زدن قرآن کریم را منتشر کرده‌اند آزادانه در حال فعالیت هستند در حالی که افرادی که اطلاعات مربوط به رژیم صهیونیستی را پخش کرده‌اند با برچسب «نفرت پراکنی» توقیف شده‌اند.

وی گفت: ما باید توجه داشته باشیم که سالیان بسیاری است که کشور سوئد قرارگاه گروهک‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران است. ما نباید بگذاریم اتفاقات مهندسی شده توجه ما را به خود بگیرند. استاندارد دوگانه دیگر در سوئد آن است که یک نفر می‌تواند کتاب آسمانی یک دین را آتش بزند و آزادانه راه برود اما گروهی که مقابل او فریاد الله اکبر می‌زنند با برخوردی سخت و خشن از طرف پلیس مواجه می‌شوند. هر اتفاق رسانه‌ای لایه‌های پنهان و پیدا دارد که برای درک کامل آن باید تمامی این لایه‌ها را شناخت. در حال حاضر ثابت شده که فرد آتش زننده قرآن کریم خود ارتباطی با رژیم صهیونیستی داشته است. یکی از دروغ‌های رسانه‌ها آزادی بیان است چرا که آزادی تا زمانی معنا می‌دهد که آزادی افراد دیگر را تحت تأثیر منفی قرار ندهد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا