فرهنگ

توصیه‌های رسانه‌ای هیأت نظارت بر مطبوعات درخصوص انتخابات ۱۴۰۰

هیات نظارت بر مطبوعات، در آستانه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، توصیه‌هایی را خطاب به مدیران و فعالان رسانه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات نظارت بر مطبوعات، در آستانه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، توصیه‌هایی را خطاب به مدیران و فعالان رسانه‌ای صادر کرد.

متن کامل پیشنهادها و توصیه‌های رسانه‌ای هیأت نظارت بر مطبوعات درخصوص انتخابات سال ۱۴۰۰ به‌شرح زیر است.

۱- انتخابات یکی از جلوه‌های افتخارآمیز و مهمّ مردم‌سالاری دینی برای کسب استقلال و آزادی و برخورداری مردم از حقّّ تعیین سرنوشت خویش است. بی‌گمان صیانت از این حق، ضروری و مهم بوده، تداوم آن از اصول خدشه‌ناپذیر و غیر قابل تغییر نظام است.

۲- مدیران و فعّالان محترم رسانه‌ها در راستای تحقّق رسالت قانونی و حرفه‌ای خویش در آگاهی‌بخشی و تنویر افکار عمومی و تشویق آحاد مردم به این حضور آگاهانه و مشارکت حدّاکثری، اهتمام لازم را خواهند داشت.

۳- رعایت رویه‌های قانونی و اخلاقی، عدم طرح افترا و اتّهام و اجتناب از تخریب نهادهای برگزارکننده و نامزدهای محترم حاضر در صحنه انتخابات، همواره مورد توصیه و تأکید است. هم‌چنین تأکید مفاد قوانین انتخابات و مطبوعات به رعایت حرمت و شأن افراد ایجاب می‌کند رسانه‌ها نسبت به این مهم توجّه ویژه و مسئولانه مبذول داشته، از طرح مباحث و انتشار محتوای مغایر با اخلاق و حقوق قانونی نامزدها خودداری کنند.

۴- با توجّه به شرایط ناشی از گسترش ویروس کرونا و نیز با توسعه و پیشرفت حوزه ارتباطات اجتماعی و با تغییر ذائقه و رویکردهای رسانه‌ای جامعه، استفاده گسترده از فضای مجازی و ظرفیت‌های رسانه‌ای آن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، امری بدیهی است. بنابراین با توجّه به الزامات و ملاحظات اخلاقی و قانونی این فضای ارتباطی، از فعّالان محترم رسانه‌ای که تمرکز و همّت خود را به بهره‌مندی از این عرصه معطوف داشته اند، انتظار بیشتر می‌رود رویه‌های قانونی، شرعی و اخلاقی بایسته را در بهره‌مندی و استفاده شایسته از این فضا، مورد توجّه جدّی قرار دهند.

در این راستا، به پیوست، موارد مرتبط با حوزه رسانه در قانون انتخابات ریاست جمهوری را مزید آگاهی و رعایت هر چه بیشتر از سوی مدیران و فعّالان محترم رسانه‌ای، یادآوری می‌کند. هم‌چنین دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات ضمن استقبال از پیشنهادات صاحب‌نظران و فعّالان این حوزه، آمادگی خود را برای همکاری با اهالی محترم رسانه اعلام می‌دارد.

موارد مرتبط با حوزه رسانه در قانون انتخابات ریاست جمهوری را اینجا مشاهده فرمایید.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا