فرهنگ

جستار اعتقادی «غلو» به چاپ رسید

جستارهای اعتقادی «غلو»، مجموعه مقالاتی است که در حوزه «غلو پژوهی» سامان یافته و توسط نشریات معتبر علمی داخلی به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جستارهای اعتقادی «غلو»، مجموعه مقالاتی است که در حوزه «غلو پژوهی» سامان یافته است. محتوای کتاب برگزیده‌ای از پژوهش‌های برتر در این زمینه است که در نشریات معتبر علمی داخلی به چاپ رسیده و مطالعه آن می‌تواند خواننده را به مهمترین مباحث غلو پژوهی آشنا نماید.

ساختار کتاب بر پنج بخش و ۲۳ مقاله استوار است. در بخش نخست «تاریخچه و جریان شناسی غلو» مورد بحث قرار گرفته و سه مقاله عهده دار آن است. در این بخش جریان‌های غالیانه عصر امامان معصوم و چگونگی شکل‌گیری و سیر اندیشه‌های آنان به کنکاش گزارده شده است. بخش دوم که حاوی چهار مقاله است به «اشخاص تأثیر گذار در غلو پژوهی» اختصاص دارد. غالیان نامی یا متهمان غلو و میزان تأثیر گذاری آنان در فرهنگ شیعه در این بخش بررسی شده است. «مفهوم شناسی و معیارهای غلو» عنوان بخش سوم است که دارای شش مقاله می‌باشد. چنانکه از عنوان پیدا است معنا و مفهوم غلو و معیارهای بازشناسی ماهیت غلو در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بخش چهارم با دو مقاله به «امامیه و مواجهه با غالیان» می‌پردازد و روش برخورد امامان شیعه و اصحاب آنان با جریان غلو را توضیح می‌دهد. بخش پایانی به «غلو و میراث امامیه» اختصاص دارد و با هشت مقاله در صدد است راهیابی جریان غلو و غالیان به میراث مکتوب شیعه و چگونگی پالایش عقاید و آموزه‌های آنان در کتب حدیثی و رجالی را تبیین نماید.

این جستار به کوشش پژوهشگر فاضل محمد حسین نصیری گردآوری و تحقیق شده و دارای مقدمه‌ای پرمایه با عنوان «درآمدی بر غلو پژوهی» به قلم وی می‌باشد.

این اثر در پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام و زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی فرآیند تحقیق تا نشر را سپری کرده است. «غلو»، هفتمین اثر از مجموعه جستارهای اعتقادی است که در این پژوهشکده، تدوین و منتشر شده است. از این مجموعه ۲۶ جلدی تا پایان سال جاری ۵ مجلد دیگر به چاپ خواهد رسید.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا