فرهنگ

جوانان اگر بدانند چه زحمتی برای انقلاب کشیده شده رهایش نمی‌کنند

در رونمایی از «پسر آشیخ محمود» مطرح شد؛

علی مطهری در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات حسین علایی گفت: جوانان کشور اطلاعات درستی از قبل و بعد انقلاب ندارند و اگر بدانند چه زحمتی برای انقلاب کشیده شده آن را رها نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از کتاب «پسر آشیخ محمود» شامل خاطرات و تاریخ شفاهی حسین علایی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس صبح امروز یکشنبه ۲۸ خرداد در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد.

علی مطهری در ابتدا این آئین رونمایی گفت: جوانان از انقلاب و بعد از انقلاب اطلاعات درستی ندارند؛ اگر بفهمند برای انقلاب چه زحمتی کشیده شده است انقلاب را رها نخواهند کرد. پس با همه این تفاسیر روشن می‌شود که تاریخ شفاهی به خصوص برای جوانان چه قدر اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در دانشگاه فنی تبریز با دکتر حسین علایی آشنا شدم. دکتر از همان ابتدا فکر سالم و بدون انحرافی داشتند. در آن زمان خیلی‌ها به مجاهدین خلق و کمونیست‌ها گرایش داشتند اما دکتر علایی چنین نبودند. حسین علایی شجاع بودند. در زمان انقلاب و نهضت حوادث دانشگاه را رهبری می‌کردند و بارها بازداشت شدند. علایی در کتاب آورده زمانی به ارومیه می‌رود و در سپاه آنجا عکس شهید مطهری را روی دیوار می‌بیند و سوال می‌کند چرا عکس مطهری نیست؟ آنها پاسخ می‌دهند که چون شهید مطهری در کتاب نهضت‌های اسلامی از شریعتمداری به عنوان مرجع نام برده است که علایی با آنها در این رابطه بحث می‌کند و آنها را قانع می‌کند که عکس مطهری را هم به دیوار بزنند.

مطهری در پایان گفت: به نظرم بهتر است پیش از شهادت بزرگان نظامی آنها را بزرگ بداریم خیلی بهتر است که وقتی به شهادت برسند از آنها یاد کنیم. جامعه باید بداند در کنار سردار سلیمانی سرداران بزرگ دیگری هم داشتیم.

در ادامه سید رضا صالحی امیری گفت: ما حافظه تاریخی نداریم، دچار فقر و نداشتن آرشیو ملی هستیم و این حقیقت قابل کتمان نیست. به دلیل اینکه ما در ایران حافظه بلند مدت نداریم تاریخ شفاهی اهمیت استراتژیک پیدا می‌کند و این را هم بگویم که تحریف تاریخ مهم‌ترین چالش تاریخ شفاهی است. حسین علایی در کتاب پسر آشیخ محمود مانند یک قاضی بی طرف است و خاطرات زندگی پرفراز و نشیبش از فرماندهان ارشد دوران هشت سال دفاع مقدس و مدیران کشور در عرصه‌های مختلف بعد از دورۀ جنگ را بدون جانب داری از جناح خاصی روایت می‌کند.

وی افزود: علایی در این کتاب با شرح جزئیات، به روایت دقایق حیات خود از تولد، کودکی تا بحبوحه‌های انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن پرداخته است. خواننده این کتاب از دریچه نگاه حسین علایی به فراسوی مهمترین وقایع و رخدادهای کشور در نیم‌قرن گذشته ورود پیدا کرده و از نزدیک با فرایند تصمیم‌گیری‌های کلان کشور آشنا می‌شود و در جریان امور نا گفته‌ای قرار می‌گیرد که در این تصمیمات تأثیرگذار بوده‌اند.

صالحی امیری گفت: از نقاط قوت کتاب حاضر که از منظری دیگر مناقشه‌برانگیز هم خواهد بود، می‌توان به صراحت بالای راوی در بیان دیدگاه‌هایش در حوزۀ مدیریت کلانن کشور در زمان جنگ و رخدادهای پس از آن اشاره کرد که آن را از آثار مشابه خود متفاوت می‌سازد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا