فرهنگ

درگذشت دو چهره ادبی بر اثر کرونا و آغاز ثبت نام تابستانه کتاب

درگذشت دو نویسنده و پژوهشگر ادبی بر اثر کرونا و آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ ازجمله مهم‌ترین خبرهای آخرین هفته تیرماه ۱۴۰۰ هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: گزارش هفتگی اخبار برگزیده کتاب و نشر در این‌هفته دربرگیرنده ۱۰ خبر است و یک‌خبر از گزارش هفته پیش‌،‌ کمتر دارد. به‌جز درگذشت حمیدرضا صدر نویسنده و پژوهشگر ورزشی که روز جمعه ۲۵ تیر بر اثر بیماری سرطان حادث شد، متاسفانه این‌هفته طی روزهای یکشنبه و دوشنبه دو درگذشت دیگر بین اهالی فرهنگ و اد اتفاق افتاد.

مرور اخبار این‌هفته را به احترام درگذشتگان، از اخبار فوت آن‌ها شروع می‌کنیم و سپس به خبر آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب می‌رسیم. ماجرای لغو مجوز کتاب‌های جعفر شیرعلی‌نیا هم یکی از اخبار پرحاشیه این‌هفته بود که در گزارش مرورش می‌کنیم.

انتصاب مسئول اطلاع‌رسانی کمیته نشریات و پیایندها ایفلا، پایان داوری‌های دوسالانه کارتون کتاب و جایزه کتاب پیشرفت، در کنار معرفی برگزیدگان جایزه‌های ملک‌الشعرای بهار و مسابقه کتابخوانی پویا از دیگر خبرهای مهم حوزه کتاب و ادبیات در این‌هفته بودند. آخرین خبر گزارش هم مربوط به تمدید مهلت شرکت در یک‌مسابقه کتابخوانی است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» آخرین هفته تیرماه ۱۴۰۰ را می‌خوانیم؛

درگذشت کامران احمدگلی

کامران احمدگلی، مترجم، استاد زبان و ادبیات انگلیسی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی که مدتی در بیمارستان بستری بود، روز یکشنبه ۲۷ تیر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

درگذشت مجتبی گلستانی

مجتبی گلستانی نویسنده و منتقد ادبی هم روز دوشنبه این‌هفته بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. گلستانی در سن ۴۰ سالگی و در بیمارستان درگذشت و سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وی با صدور پیام‌هایی درگذشت گلستانی را تسلیت گفتند.

آغاز ثبت‌نام در تابستانه کتاب ۱۴۰۰

ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از روز سه‌شنبه این‌هفته آغاز و در خبری که این‌باره منتشر شد، خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان مجری طرح اعلام کرد پیش از اجرای این طرح، مطالبات کتابفروشی‌های عضو طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» پرداخت می‌شود.

ماجرای لغو مجوز کتاب‌های جعفر شیرعلی‌نیا

جعفر شیرعلی‌نیا نویسنده و پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس این‌هفته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه کتاب‌ها دایره‌المعارف‌های مصور وی در انتشارات سایان را لغو مجوز کرده است؛ خبری که با فاصله کمی توسط حامد کفاش مدیر این‌انتشارات هم تائید شد. اما یک‌روز بعد یعنی یکشنبه ۲۷ تیر، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد مجوز هیچ یک از آثار منتشر شده مربوط به تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی که نشر سایان چاپ و منتشر کرده، لغو نشده است.

در اطلاعیه وزارت ارشاد در این‌باره آمده بود: این اداره با اظهار تعجب از نشر ادعای ابلاغ رسمی لغو مجوز ، انتظار دارد ناشر محترم خبر نادرست مورد اشاره را اصلاح کند.همچنین این خبر در حالی منتشر می شود که یکی از همین کتاب های مورد اشاره، روز گذشته اعلام وصول شده است.

انتصاب مسئول اطلاع‌رسانی کمیته نشریات و پیایندها ایفلا

پریسا پاسیار بازرس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و کارشناس پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از سوی ایفلا برای دوره زمانی ۲۰۲۱-۲۰۲۳ به عنوان مسئول اطلاع‌رسانی کمیته نشریات و پیایندها انتخاب شد.

پایان داوری دوسالانه کارتون کتاب

جلسه داوری نهایی آثار ارسال شده به دبیرخانه پنجمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» شنبه ۲۶ تیر با حضور مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر این رویداد فرهنگی هنری و علیرضا ذاکری، سجاد رافعی و عارف نیازی، داوران ایرانی این دوسالانه در سالن جلسات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

پایان داوری و جمع‌بندی جایزه کتاب روایت پیشرفت

نشست جمع‌بندی داوری آثار حوزه ادبیات داستانی نخستین جایزه کتاب روایت پیشرفت عصر شنبه ۲۶ تیر با حضور داوران این بخش مصطفی وثوق کیا، سردبیر اخبار فرهنگی خبرگزاری مهر، محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، مجید آسودگان، فیلمنامه نویس، فاطمه سلیمانی، نویسنده حوزه ادبیات داستانی، حامد با مروت نژاد، تهیه کننده سینما و محمد نمازی دبیر علمی جایزه برگزار شد.

معرفی برگزیدگان جایزه ملک‌الشعرای بهار

طبق خبری که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر کرد، برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی انجمن‌های ادبی (جایزه ملک‌الشعرای بهار) روز شنبه این‌هفته توسط کارگروه امور انجمن‌های ادبی معرفی شدند.

معرفی برندگان چهارمین مسابقه کتابخوانی پویا

چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی پویا با محوریت مجموعه داستانی «قصه‌های شیرین و دلنشین» توسط مرکز رسانه‌ای شیرازه با همکاری شبکه پویا و نهال برگزار و با انجام قرعه‌کشی نهایی برندگان این‌دوره از رویداد مذکور روز یکشنبه این‌هفته معرفی شدند.

تمدید مسابقه کتاب‌خوانی «کتاب و زندگی»

هشتمین دوره مسابقات کتاب‌خوانی کتاب و زندگی با همکاری مرکز رسانه‌ای شیرازه و انتشارات آیین فطرت و با محوریت جلد نخست کتاب «منِ دیگر ما»، نوشته حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی، در حال برگزاری است، تمدید شد. این‌دوره از مسابقات کتاب‌خوانی کتاب و زندگی که از ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شده، تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ تمدید شد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا