فرهنگ

درگذشت هنرمند و پژوهشگری از خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی

خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی، از خاندان های شناخته شده ایران از دوره قاجاریه است که ریشه در روستای نجم آباد از توابع استان البرز دارد.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: حسین عسکری، تاریخنگار و البرزپژوه و نویسنده کتاب‌هایی چون «کتابشناسی ساوجبلاغ»، «نقد دل»، «بیداری دشت کهن»، «علمای مجاهد استان البرز»، «دشتی به وسعت تاریخ»، «کهن دشت»، «روستای ایستا» و «روستازادگان دانشمند»، در تازه‌ترین یادداشت خود به زندگی و خانواده هنرمند و پژوهشگر تازه درگذشته کاوه نجم آبادی، پرداخته است. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

استاد کاوه نجم‌آبادی نقاش و پژوهشگر هنر معاصر روز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی درگذشت. او در اول فروردین ۱۳۳۹ در تهران زاده شد. پدرش ضیاء نجم آبادی (درگذشت ۱۳۴۱) فرزندِ عذرا نجم آبادی و شیخ محمد حسین فلاحی دماوندی است. با درگذشت پدر در کودکی، نام خانوادگی مادر برای او انتخاب شد. تصویری از شناسنامه مرحوم ضیا نجم آبادی را در زیر مشاهده می‌کنید.

عذرا نجم آبادی دختر شیخ جعفر نجم آبادی، در سال ۱۲۶۰ در تهران به دنیا آمد. با شیخ محمد حسین فلاحی دماوندی ازدواج کرد و در سال ۱۳۳۳ درگذشت. شیخ جعفر نجم آبادی (درگذشت ۱۲۹۷) از شاگردان و همراهان آیت الله میرزا محمدحسن شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو بود. او که آموزگار مدرسه رشدیه در تهران بود، در سال های پایانی عمر برای تبلیغ مذهبی به شهرستان سوادکوه از توابع استان مازندران رفت و در همان جا درگذشت.

خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی، از خاندان‌های شناخته شده ایران از دوره قاجاریه است که ریشه در روستای نجم آباد از توابع استان البرز دارد. چهره شاخص این خاندان شادروان آیت‌الله حاج شیخ هادی نجم آبادی، فقیه قرآنی و عقل‌گرای دوران ناصرالدین شاهی، معروف به معلم مشروطه است.

شادروان کاوه نجم آبادی از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۷ نزد پروانه اعتمادی (از مشهورترین زنان هنر مدرن ایران) شاگردی کرد. در سال ۱۳۷۳ نخستین نمایشگاه انفرادی را در گالری شماره ۱۳ تهران برپا کرد. از آن پس، آثارش را بارها تک نفره و گروهی در داخل و خارج کشور به نمایش گذاشت. او اشیاء یا آدم‌ها را غالباً در پرداختی واقع نمایانه با مداد رنگی نقاشی می کرد اما در بازنمایی موضوع، همواره دید شخصی‌اش را دخالت می‌داد. «سربازان» نمونه‌ای از نقاشی‌های او در سال ۱۳۸۹ است. او همچنین سال‌هایی را در کنار فریدون آو (مجموعه دار، طراح داخلی، نقاش و مجسمه ساز) به فعالیت‌های هنری پرداخت.

درگذشت هنرمند و پژوهشگری از خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی

خانه کاوه نجم آبادی در نزدیکی مقبره آیت الله حاج شیخ هادی نجم آبادی، از جمله خانه‌های هنری شهر تهران است که گزارشی از آن در شماره ۱۰۷ مجله تخصصی منزل به چاپ رسیده است. در ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ وب سایت دنیای زنان در عصر قاجار به مدیریت دکتر افسانه نجم آبادی، مجموعه تصاویر تاریخی و اسناد متعلق به کاوه نجم آبادی را منتشر کرده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا