فرهنگ

دومین دوره از سلسله رویدادهای فرنو برگزار شد/اسباب بازی‌های بومی روی سکوی پرش

دومین دوره از سلسله رویدادهای فرنو بازی، اسباب بازی و عروسک با معرفی و ارائه ۱۰ طرح جدید در سالن شیخ‌بهایی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین دوره از سلسله رویدادهای فرنو بازی، اسباب بازی و عروسک با معرفی و ارائه ۱۰ طرح جدید در سالن شیخ‌بهایی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

بازی، اسباب‌بازی و عروسک به عنوان یکی از مهمترین محصولات فرهنگی، نقشی حیاتی در رشد و شکل‌گیری جسم، روحیات و حتی شخصیت کودک ایفا می‌کند. از همین رو رشد صنعت اسباب‌بازی در هر کشور، مسئله‌ای بسیار فراتر از یک موضوع اقتصادی است. بسیاری از بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های مشهور و پرفروش در جهان پیش از ورود به بازار، از طریق پویانمایی‌ها و کارتون‌های جذاب به مخاطب هدف معرفی شده و زمینه پذیرش و فروش حداکثری آنها ایجاد شده است.

در ایران اما تا پیش از این توجه چندانی به این مسائل نمی‌شد. بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها عموما بدون هیچ برنامه‌ریزی خاصی تولید و روانه بازار می‌شدند. همین موضوع سبب می‌شد اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های ایرانی توفیق چندانی حتی در بازار داخل هم نداشته باشند. غفلت تولیدکنندگان داخلی از این موضوعات باعث به حاشیه رفتن بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های داخلی در بازار داخلی شده است.

به تازگی اما سلسله رویدادهایی با هدف گردآوری بهترین ایده‌ها برای تولید محصولات بازی، اسباب‌بازی و عروسک و بازارپردازی برای ایده‌های برگزیده با عنوان «رویداد پیوند فرهنگی فرنو» در حوزه عروسک، بازی و اسباب بازی در دستور کار قرار گرفته است. این سلسله رویدادها با همکاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و بنیاد سپهر انقلاب اسلامی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. اولین دوره این رویداد با عنوان «فرنو شخصیت‌پردازی» در تیرماه امسال برگزار گردید. همچنین ثبت‌نام دومین رویداد از سلسله رویدادهای تخصصی فرنو با عنوان فرنو بازی، اسباب‌بازی و عروسک از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ آغاز و در ۲۰ تیر به اتمام رسید. در این مدت ۲۸ تیم و فعال فرهنگی در حوزه‌های بازی، اسباب‌بازی و عروسک، اقدام به ثبت‌نام کردند.

پس از این، مرحله اول رویداد شامل برگزاری دوره آموزش در قالب کارگاه مقدماتی به مدت تقریباً ۸ ساعت در سرفصل‌های مبانی بازارپردازی، آشنایی با مفاهیم استارت‌آپ و اکوسیستم کارآفرینی، طراحی مدل کسب و کار و نحوه ارائه به سرمایه‌گذار در مدت زمان ۲۲ لغایت ۲۴ تیرماه توسط اساتید مجرب در این حوزه برگزار و در روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه، دوره مربی‌گری مقدماتی برای تیم‌ها توسط اساتید دوره کارگاه مقدماتی به انجام رسید. پس از تکمیل دوره آموزش، تمامی تیم‌های شرکت کننده در دوره آموزشی، در روزهای ۲۷ و ۲۸ تیر، طرح‌های خود را به اساتید کارگاه مقدماتی ارائه و در روز ۲۸ تیرماه، غربالگری تیم‌های ثبت‌نامی انجام گردید که در نهایت ۱۰ تیم برای حضور در بخش مربی‌گری برای تکمیل طرح‌ها و جلسه ارائه نهایی انتخاب گردید.

جلسه ارائه نهایی دومین رویداد فرنو با حضور یاسر جلالی، دستیار ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرعامل بنیاد سپهر انقلاب اسلامی، پرویز کرمی، دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و با همراهی تیم‌های طراح بازی، اسباب‌بازی و طراحان عروسک و مجموعه‌های توسعه‌دهنده کسب و کارهای فرهنگی شامل شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری تخصصی صنایع فرهنگی و تهیه‌کنندگان ارشد در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین جلسه ارائه نهایی، با مروری بر عملکرد صندوق نوآوری در تکمیل زنجیره نوآوری تاکید کرد: برگزاری رویدادهای پیوند با هدف بهم‌رسانی تیم‌ها و استارت‌آپ‌ها به مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان است تا عملا زنجیره توسعه و تجاری‌سازی کسب و کارهای نوپا، آغاز گردد. بنابراین توسعه کسب و کارهای نوآورانه با رویدادهای پیوند آغاز شده و به رویدادهای دوشنبه‌ استارت‌آپی جهت جذب و تامین مالی و سرمایه‌گذاری ختم می‌شود.

در ادامه پرویز کرمی، دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق، پس از ارائه گزارشی از وضعیت برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه شرکت‌های خلاق، گفت:در حال حاضر، با توجه به ابلاغ سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم توسط رئیس‌جمهور به عنوان ریاست شورایعالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سعی کرده تا زیست‌بومی برای حمایت از توسعه شرکت‌های خلاق در سراسر کشور بوجود آورد. از آن جمله به موضوع خانه‌های خلاق به عنوان اولین مراکز شتابدهنده و نوآوری تخصصی در حوزه صنایع خلاق می‌توان اشاره کرد که در حال حاضر، امکان ارسال درخواست برای گرفتن مجوز خانه‌های خلاق برای مجموعه‌های دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی وجود دارد. همچنین تاسیس اولین صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، به عنوان یکی از ارکان‌های مهم برای تامین مالی کسب و کارهای نوآورانه و خلاق نیز به شکل‌دهی این زیست‌بوم کمک فراوانی کرده است.

در این مرحله ۱۰ تیم از استان‌های مختلف به صورت حضوری یا آنلاین، طرح‌های بازی، اسباب بازی‌ و عروسک‌های خود را معرفی کردند. تیم‌های حاضر در جلسه ارائه‌ نهایی به شرح زیر است:

گروه «چوبین» با مجموعه اسباب بازی‌های «خانواده چوبی»

گروه «فندقی» با بازی «یه تار سیبیل»

گروه «لالامی» با عروسک هوشمند «لالامی»

گروه «خاشوک» با مجموعه اسباب بازی‌های «خاشوک و افسانه‌های گمشده کلیکی»

گروه ««فکرانه» با بازی «جهانگردان»

گروه «پوکولیا» با مجموعه اسباب بازی‌های «خانواده پوکولیا»

گروه «مَنو» با «عروسک‌های خیمه شب بازی»

گروه «بازی مازی» با مجموعه اسباب بازی‌های «مزرعه حیوانات»

گروه «خیال بازی» با مجموعه اسباب بازی‌های «خیال بازی»

گروه «ویراتویز» با اسباب بازی «چتر رنگین کمان»

در این جلسه،‌ هر تیم، با یک فرصت ۵ دقیقه‌ای، طرح خود و ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی آن را توضیح داده و در ادامه حاضرین نسبت به طرح ارائه شده، سوالات و نکات خود را طرح می‌نمایند. پس از برگزاری جلسه ارائه نهایی، تعاملات مابین تیم‌های ارائه دهنده طرح‌ها با مجموعه‌های توسعه‌دهنده کسب و کارهای فرهنگی جهت توسعه و تجاری‌سازی طرح‌ها به منظور تحقق بازارپردازی فرهنگی پی‌گیری ‌می‌شود.

………..

دنیای بازی، اسباب بازی و عروسک ها،

تیم اول: مجموعه «سرگرمی‌های رشد آفرین چوبین» با طرح «خانه و خانواده»: ارائه دهنده: محمد نوروزی

طرح خانواده چوبی. الگوگیری از نمونه‌های خارجی است.

ویژگی ها:

یادگیری مفاهیم ارزشمند از راه قصه و بازی

باز بودن دست والدین در رنگ آمیزی و نقش دادن به عروسک‌ها (لباس‌های متنوع برای تعریف قومیت‌های مختلف)

قابلیت تکمیل و توسعه در طول زمان

………..

آنلاین: تیم «فندقی»

بازی رومیزی «یه تار سیبیل»

بازی درباره یک تاجر در قرن گذشته است. وزیر خزانه داری فوت می‌کند. شاه چند تاجز را موظف می‌کند که در شهرهای مختلف حضور پیدا کرده و با تجارت، بیشترین درآمد و سود را کسب کنند. شرط قبولی کسب سود، رعایت انصاف و جوانمردی است.

…………

حضوری: تیم «لالامی» ارائه دهنده: جهانگیر حسین پور

جامعه هدف: کودکان ۳ تا ۷ سال

لالامی یک عروسک هوشمند است که با دو هدف «آموزش و یادگیری کودکان» و همچنین حل مسئله «اختلالات خواب» را حل می‌کند.

والدین کودک می‌توانند نرم افزار ویژه این عروسک را پس از خرید این عروسک دانلود کرده و پس از نصب در گوشی،

این عروسک می‌تواند برای کودکان نابینا و کم بینا هم استفاده شود و حتی کودکان اوتیسم.

………..

آنلاین: تیم «خاشوک»: ارائه دهنده: خانم شیخ محسنی

«خاشوک و افسانه‌های گمشده کلیکی»

عروسک خاشوک بر پایه عروسک بومی و محلی اقلید

این مجموعه عروسکی شامل یک کتاب داستان شامل هشت افسانه بومی و محلی

برای هر ۸ افسانه، یک موشن گرافی تهیه شده

یک صفحه بازی هم دارد

…………………

حضوری: مجموعه «فکرانه» – بازی «جهانگردان» – ارائه دهنده : آقای فقیهی

ترجمه و بازتولید شده از یک محصول بین المللی pictures که در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه اشپیل آلمان شده است.

۱۶ کارت به صورا تایم لاین کنار هم قرار می‌دهند. به هر بازیکن یه تصویر نسبت داده میشه. آن بازیکن باید تصویر خود را به بقیه بفهماند.

……………

آنلاین: تیم «پوکولیا»

چندین عروسک انگشتی به همراه یک کتاب داستان با ۳ داستان با موضوع رفع بدغذایی کودک و برخی دیگر از مشکلات روانشناسی

………..

حضوری: تیم «منو» – ارائه دهنده:

عروسک‌های خیمه شب بازی نخی

عروسک مبارک و طیاره خانم و پهلوان کچل و چمدان خیمه که به یک خیمه تبدیل می‌شود که عروسک‌ها در آن به بازی گرفته می‌شوند و داستان در آن اجرا می‌شود.

……………….

تیم «بازی مازی» –

کمک به رشد مغز کودک در بازه زمانی ابتدای تولید تا یک سالگی

ارائه دهنده: درنا کمالو

بازی: «خیال بازی» (سایه بازی)

کودک، یک نمایش سایه بازی را اجرا می‌کند و داستان مورد نظر خود را می‌گوید

……………….

تیم «ویراتویز»

اسباب بازی: چتر رنگین کمان

یک پارچه شمعی ضد آب به شکل دایره:

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا