فرهنگ

علیرضا قزوه: محبت اهل بیت(ع) و احترام به مردم، سعدی را محبوب جهانیان کرد


علیرضا قزوه، شاعر و مدیر دفتر شعر و سرود سازمان صدا و سیما با بیان اینکه سعدی الگوی خوبی برای شاعران است گفت: محبت اهل بیت(ع) و احترام به مردم، سعدی را محبوب جهانیان کرد.

علیرضا قزوه شاعر و مدیر دفتر شعر و سرود سازمان صدا و سیما در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سعدی شاعری است که دوست‌دار و محب اهل بیت (ع) بوده است گفت: وقتی سعدی می‌گوید: «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد»، منظور او ارادت به جماعت اهل‌کساء و همان اهل‌بیت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است که به زیبایی، عشق و ارادت خود را نسبت به آنان بیان می‌کند.

قزوه با تأکید بر اینکه سعدی انسانی جامع‌العلوم بوده و کمتر شاعری در زبان فارسی به جامعیت سعدی وجود دارد که بتواند علوم مختلف را در کنار شاعری جمع کرده و از تمام قالب‌های زبان فارسی، شعر فارسی، شعر عربی، پند و … در شعرش بهره ببرد ادامه داد: سعدی در علم فقاهت به جایگاه ویژه‌ای رسیده بود و علاوه بر این، محبت اهل بیت(ع) و تدریس در مدرسه نظامیه بغداد نیز در سعدی، اثرگذاری زیادی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز اول اردیبهشت سالروز بزرگداشت سعدی و روز زبان فارسی است افزود: یکی از ویژگی‌های خاص سعدی، سهل و ممتنع بودن اوست که به نوعی همان سادگی و پرکاری توأمان گفته می‌شود و در عین سادگی، کار پرزحمت و دشواری است. به عبارت دیگر سعدی به عنوان معمار کلمات همیشه با آسان‌ترین و همه فهم‌ترین شیوه سعی کرده، هم شاعر عوام باشد و هم شاعر خواص باشد.

این شاعر با بیان اینکه سعدی الگوی خوبی برای شاعران بزرگ جهان بوده و هست تاکید کرد: الگو بودن سعدی از اهمیت دادن به مردم، اخلاق و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد؛ چرا که سعدی شاعری است که علاوه بر رعایت اعتدال، با اقشار مختلف مردم می‌جوشد و در بین قومیت‌های مختلف جهان، محبوبیت خاصی داشته به حدی که در زمان خودش، سروده‌‌ها و آثار سعدی در مناطق مختلف جهان از جمله بغداد، شامات، چین و… توسط مردم اهمیت داشت و خوانده می‌شد.

قزوه در پایان با بیان اینکه محبت اهل بیت(ع)، اهمیت دادن و احترام به مردم و ادیان نقش مهمی در محبوبیت جهانی سعدی دارد اظهار داشت: همین ویژگی‌هاست که باعث شد، نام سعدی را سر در سازمان ملل قرار گیرد.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا