فرهنگ

مردمی که به جای دولت، مشکل آب روستایشان را حل کردند+عکس و فیلم


یکی از اولین ثمرات اجرای مهرواره محله همدل با حل مشکل آب یک روستا رقم خورد. مردم روستای «چاه غزلباش» استان سیستان و بلوچستان با کمک خیران و همت خود و راهبری امام روستا مشکل آب‌رسانی‌شان را برطرف کردند.


خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: «چاه قزلباش» نام روستایی است از توابع بزمان شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان؛ روستایی که حتی از امکانات اولیه زندگی نیز محروم است.

در سایه سنگین مشکل آب در این منطقه، نبود خانه بهداشت، آنتن ندادن تلویزیون و تلفن چندان به چشم نمی‌آید. تنها خدماتی که در طول این سال‌ها مردم روستا مشاهده کرده‌اند، برق‌رسانی بوده که آن هم در پنچ سال اخیر اتفاق افتاده است.

در گذشته، مردم این روستا عشایر و دامدار بودند و تمام درآمد آنها از همین راه بود، اما با خشکسالی‌های پی در پی، دام‌های آنان از بین رفت و دیگر محل درآمدی برای آنها باقی نماند.


حجت الاسلام محمد سابقی امام روستای چاه قزلباش

تأمین آب از یک کیلومتر دورتر

حجت الاسلام محمد سابقی، امام روستای چاه قزلباش با گلایه از این وضیعت می‌گوید: «متأسفانه در این چند سال اخیر مسئولان هیچ امکاناتی برای مردم این روستا فراهم نکرده‌اند. مردم روستا مجبور بودند برای تهیه آب شرب حداقل یک کیلومتر راه را پیاده طی کنند تا به چاه آب برسند. با دلو از چاه آب بکشند و دبه‌های ۲۰ لیتری خود را پر کنند و تا خانه آن را به دوش بکشند.»


مردم خودشان برای تأمین آب روستا آستین بالا زدند

وقتی مسئولین هیچ کمکی نکردند!

اهالی این روستا دو سه سالی است که برای حل این مشکل به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند؛ از بخشداری گرفته تا اداره آب و… اما تنها پاسخی که می‌شنیدند، این بود که «بودجه نداریم!» سابقی می‌گوید: «با چند خیّر رایزنی کردیم تا با حمایت مالی آن‌ها و تلاش مردم بتوانیم مشکل آب را حل کنیم. معلم روستا و مردم دست به کار شدند و با برآورد هزینه و کمک خیرین، یک پمپ آب و دو تانکر تهیه شد. از تانکرها آب را با لوله به درب منازل رساندیم.»


آب چاه با لوله‌کشی به روستا رسید

هرچند مشکل آب این مردم به صورت موقت حل شده، اما از آنجا که این چاه عمیق نیست، این نگرانی وجود دارد که در آینده باز هم به مشکل کم آبی دچار شوند.

 

 

توضیحات حجت الاسلام محمد سابقی امام روستای چاه قزلباش در خصوص حل این مشکل

نبود امکانات، بی‌کاری و مشکلات معیشتی اهالی روستا دغدغه این روزهای امام روستای چاه قزلباش است. او می‌گوید: «آرزویم این است که بتوانم با دریافت وام، قنات و چاه‌های اطراف روستا را احیاء کنم تا بلکه بتوانند کشاورزی این روستا را رونق بخشند.»

سابقی در حوزه‌های دیگر نیز کمک‌رسان معیشت مردم روستاست و در این وضعیت سخت کرونایی و معیشتی برای مردم بسته‌های ارزاق و گوشت تهیه می‌کند.


تهیه گوشت برای خانواده‌های نیازمند

این ماجرا تنها یکی از هزاران مسأله‌ای بود که در طرح مهرواره «محله همدل» ثبت شده است. این طرح در ایام ماه رمضان و با هدف حل مشکلات و مسائل محلات، با همت و ظرفیت مردم همان محل در حال اجراست که مردم برای مشارکت در آن ابتدا باید عدد ۱ را به سامانه ۵۰۰۰۱۷۵ ارسال کنند تا روند ثبت‌نام برای آن‌ها انجام شود سپس با گرفتن مشاوره‌های لازم برای حل مسائل و مشکلات محله خود را حل کنند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا