فرهنگ

نخستین شماره فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگ منتشر شد

نخستین شماره فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگ با هدف گسترش، ارتقاء و انتشار دستاوردها و یافته‌های تحقیقاتی در زمینه برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مدیریت فرهنگی در کشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین شماره فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگ به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مدیرمسئولی محمد سلگی منتشر شد. هدف این فصلنامه گسترش، ارتقاء و انتشار دستاوردها و یافته‌های تحقیقاتی در زمینه برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مدیریت فرهنگی در کشوراست.

این مجله همچنین به ابعاد مختلف مدیریت فرهنگی مانند آینده‌پژوهی، تحلیل‌های سیاستی، ارزیابی خط‌مشی‌ها، ارائه پیشنهادهای سیاستی، تجزیه و تحلیل ساختارهای مدیریتی، مالی، تصمیم‌گیری فرهنگی و … می‌پردازد.

سردبیری این مجله را ابراهیم حاجیانی به عهده دارد. حسین اسکندری، محمود شهابی، داریوش مطلبی، علی منتظری و علی یوسفی اعضای هیأت تحریریه داخلی این فصلنامه هستند. محمد رضایی (پژوهشگر مرکز اسلام جهانی دانشگاه گوته) و عقیل دغاقله (پژوهشگر علوم اجتماعی دانشگاه راتگرز) اعضای هیأت تحریریه بین‌المللی این مجله هستند.

مدیریت اجرایی این فصلنامه برعهده رقیه مهری است.

محورهای مقالات موردپذیرش این فصلنامه عبارتند از:

*سیاست‌گذاری فرهنگی یا حکمرانی فرهنگی در ایران

*ارائه ایده‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های مسأله‌محور در حوزه فرهگی با هدف حل یا مدیریت یک مسأله، معضل، بحران و مشکل فرهنگی

*تحلیل فرایندهای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی در دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور

*تحلیل نظام‌های آموزشی، پژوهشی و خدمات فرهنگی در ایران

*تحلیل و ارزیابی گفتمان‌ها و سیاست‌های بالادستی کشور در حوزه فرهنگ

*مدیریت تغییرات و تحولات فرهنگی

*تحلیل تغییرات فرهنگی و مدیریت تحولات فرهنگی در ایران و سایر کشور

*مباحث توسعه فرهنگی، دین و توسعه، فرهنگ و تکنولوژی و …

*دیده‌بانی یا رصد تحولات فرهنگی

*مسائل فرهنگی بین‌المللی

*دیپلماسی فرهنگی

*روابط فرهنگی بین‌المللی

*قدرت نرم، تهدیدات نرم و …

*آینده‌پژوهی در حوزه‌های مختلف فرهنگی

*مقالات سیاستی در حوزه فرهنگ عامه‌پسند، سبک زندگی، جوانان، زنان، هویت، قومیت، فرهنگ نخبه‌پسند، دموکراسی فرهنگی، انسجام ملی، تعلیم و تربیت، زبان، معماری، صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، امنیت فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مصرف کالاهای فرهنگی و…

فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات به‌منظور تقویت و زمینه تحقق اهداف و سیاست‌های فرهنگی کشور به‌طور مستمر و در قالب فصلنامه منتشر می‌شود.

عناوین مقالات درج‌شده در شماره اول این فصلنامه این شرح است:

۱.رسانه، فرهنگ‌سازی و باروری: شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر باروری با استفاده از رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی/ محمد جلال عباسی شوازی؛ نصیبه اسمعیلی

۲.ارزیابی تأثیر قوانین و مقررات آموزش عالی بر توسعۀ مکاتب علمی در دانشگاه های ایران/ مسعود عالمی نیسی؛ احمد محجوبیان

۳.موانع پیاده‌سازی سیاست‌های فرهنگی در ایران (با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)/ آزیتا اخلاقی

۴.راهبردهای تغییر فرهنگ سازمانی با تأکید بر سرمایۀ انسانی در سازمان‌های فرهنگی (مورد مطالعه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)/ علیرضا حفیظی

۵.چیستی و چگونگی ویژگی‌های دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران (۱۹۹۷-۲۰۰۵)/ محمد جواد رنجکش

۶. بررسی رابطۀ میزان استفاده از تلگرام با شکاف نسلی (مورد مطالعه: جوانان شهر تهران و والدین آن‌ها)/ نازنین همتیان؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
متن کامل مقالات شماره نخست فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگ در سایت اختصاصی مجله به نشانی زیر قابل مشاهده است:

http://scsj.ricac.ac.ir/issue_۱۸۷۵۱_۱۸۷۵۲.html

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا