فرهنگ

نشست تخصصی «تأملی بر انسان‌شناسی انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود


به همت پژوهشکده شهید صدر، نشست تخصصی با عنوان «تأملی بر انسان‌شناسی انقلاب اسلامی» با ارائه سیدجواد طاهایی، یکشنبه ۲۵ مهرماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه فارس، به همت پژوهشکده شهید صدر، شانزدهمین نشست تخصصی همایش «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» با عنوان «تأملی بر انسان‌شناسی انقلاب اسلامی» با ارائه سیدجواد طاهایی پژوهشگر حوزه علوم انسانی و دبیری محمدصادق حاجی‌پور، یکشنبه ۲۵ مهرماه برگزار می‌شود.

حاجی پور درباره این نشست گفت: دوران مدرن با محوریت یافتن انسان در ساحت اندیشه و تفکر فلسفی همزاد بوده است. از اولین توجهات اومانیست‌های رنسانس به جایگاه منحصربه‌فرد انسان در جهان و طرح مفهوم فردیت و شخص آزاد توسط آن‌ها، تا طرح فلسفی دکارت، همگی نشانه‌های آشکار تغییر جایگاه انسان و تلقی متفاوت از او و نسبتش با هستی بودند. دیگر تصور کلاسیک و مدرسی از انسان اعتبار خود را از دست داده بود و نیاز بود تا به شیوه‌ای متفاوت و با مفاهیمی جدید درباره این انسان جدید تأمل شود.

همراه با این تحول بنیادین در نسبت انسان و هستی، مدنیتی جدید و متفاوت از گذشته بر اساس محوریت آزادی و خودبنیادی این انسان ظهور و بروز یافت.

ما ایرانیان در اثر مواجهه خود با این تمدن جدید در طول حدود ۲۰۰ سال اخیر، به‌تدریج با این تلقی انسان شناسانه جدید روبه‌رو شده‌ایم. در این مدت اگرچه در ساحت نظر اومانیسم مدرن را رد کرده‌ایم اما در ساحت عمل و حیات اجتماعی با مشارکت خود در ساختارها و نظم جهان مدرن، عملاً با این تلقی از انسان درگیر بوده‌ایم.

اکنون قصد داریم به این پرسش بپردازیم که آیا در انقلاب اسلامی، انسان جدیدی به ظهور رسیده است که به لحاظ بنیادین با سوژه عالم مدرن متفاوت است؟ نقطه افتراق انسان انقلاب اسلامی با سوژه عالم مدرن در چیست و چگونه می‌توان با این تلقی در مسیر تمدن‌سازی پیش رفت؟

این نشست، یکشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ به صورت مجازی و برخط در پژوهشکده شهید صدر برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc  به صورت مجازی در این نشست، شرکت کنند. همچنین برای کسب آخرین اطلاعات از همایش «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» به سایت همایش به نشانی http://irhfc.ihu.ac.ir/fa مراجعه کنید.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا